بهترین کتاب‌های لغت زبان انگلیسی

واژگان و لغت‌ها تاثیر زیادی در یادگیری زبان انگلیسی دارند. هر چه دایره واژگان‌تان گسترده‌تر باشد، مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و درک مطلب‌تان بهبود می‌یابد و مراحل یادگیری زبان انگلیسی را با سرعت بیشتری طی می‌کنید.

برای تقویت دایره واژگان‌تان می‌توانید از بهترین کتاب‌های لغت زبان انگلیسی استفاده کنید. در این کتاب‌ها کاربردی‌ترین و رایج‌ترین واژه‌های انگلیسی آموزش داده می‌شوند تا بتوانید بر لغات رایج انگلیسی تسلط پیدا کنید.

علاوه بر لغات رایج انگلیسی، یادگیری اصطلاحات و کالوکیشن‌ها نیز باعث تقویت دایره واژگان می‌شوند. به همین خاطر در این مطلب علاوه بر بهترین کتاب‌های لغت زبان انگلیسی، دو کتاب نیز برای یادگیری اصطلاحات و کالوکیشن‌ها معرفی کرده‌ایم تا به خوبی دایره لغات انگلیسی‌تان را تقویت کنید.

کتاب 1100 واژه ضروری زبان انگلیسی (words you need to know1100)

 1100-words

انتشارات بارونز برای اولین بار کتاب 1100 را در سال 2013 به چاپ رسانده است. کتاب 1100 واژه یکی از بهترین کتاب‌های آموزش لغت انگلیسی است.

شرکت‌کنندگان آزمون‌های آیلتس، تافل، دولینگو، GRE و … برای تقویت دایره واژگان خود از این کتاب استفاده می‌کنند.

کتاب 1100 برای زبان‌آموزان سطوح پیشرفته بسیار کتاب مناسبی است. زبان‌آموزان سطوح متوسط یا ابتدایی (Basic) بهتر است از کتاب‌هایی که مناسب سطح‌شان است استفاده کنند.

ساختار کتاب 1100 واژه ضروری زبان انگلیسی

طی 46 هفته می‌توانید کل کلمات کتاب 1100 را یاد بگیرید.

ساختار کتاب به گونه‌ای طراحی شده که در هر هفته با 20 واژه جدید آشنا می‌شوید، همچنین تعیین شده که در هر روز باید کدام کلمات را مطالعه کنید.

هر روز 5 واژه جدید یاد می‌گیرید و در هر هفته 4 روز را به یادگیری لغات جدید و 3 روز را به تکرار و تثبیت آن‌ها اختصاص می‌دهید. پس زمان کافی برای یادگیری لغات و تمرین و تکرار لغات دارید.

بدین صورت می‌توانید با آرامش دایره واژگان انگلیسی‌تان را افزایش دهید و سطح زبان انگلیسی‌تان را بهبود ببخشید.

کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی (504 Absolutely Essential Words)

 504-words

یکی از معروف‌ترین کتاب‌های آموزش واژگان انگلیسی، کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی است.

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لغات زبان انگلیسی در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند. کتاب 504 مورد تایید بسیاری از موسسات آموزش زبان است.

معمولا هنگامی که افراد می‌خواهند دایره لغات انگلیسی‌شان را تقویت کنند به آن‌ها پیشنهاد می‌شود از کتاب 504 استفاده کنند و کاملا بر کلمات آن مسلط شوند.

همچنین این کتاب منبع خوبی برای افرادی است که می‌خواهند در آزمون‌های بین‌المللی، کنکور کارشناسی ارشد یا کنکورهای رشته زبان شرکت کنند.

ساختار کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی

کتاب 504 واژه 42 درس دارد که هر درس شامل 12 لغت می‌شود. انتشارات بارونز این کتاب را در 206 صفحه به چاپ رسانده است.

در کتاب 504 متن‌های کوتاهی وجود دارد که باعث می‌شود کلمات را در قالب جملات و متون مختلف یاد بگیرید. پس از این طریق هم با کاربرد کلمات آشنا می‌شوید و هم آن کلمات به خوبی در ذهن‌تان تثبیت می‌شوند.

در کتاب 504 تمرینی تحت عنوان «fill in the blanks» وجود دارد. در این تمرین، در جملات جاهای خالی قرار داده شده که باید با کلمات مناسب این جاهای خالی را پر کنید. این تمرین به تثبیت، یادگیری و به خاطر آوردن لغات بسیار کمک می‌کند.

مجموعه کتاب‌های آکسفورد ورد اسکیلز (Oxford Word Skills)

 oxford-word-skills-2

کتاب‌های آکسفورد ورد اسکیلز (Oxford Word Skills) در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته توسط انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده‌اند و یکی از منابع مهم آموزش واژگان زبان انگلیسی محسوب می‌شوند.

از این مجموعه کتاب‌ها هم می‌توان به صورت خودخوان و هم در کلاس‌های درس استفاده کرد.

واژگانی که در این کتاب‌ها آموزش داده می‌شوند، ترکیبی از واژگان آکادمیک و روزمره هستند. مباحث کتاب‌ها جدید و جذاب هستند، همین باعث می‌شود زبان‌آموزان با علاقه و اشتیاق مطالب را دنبال کنند و دچار یک‌نواختی نشوند.

با یادگیری کلمات این مجموعه کتاب‌ها علاوه بر تقویت دایره لغات‌تان می‌توانید مهارت‌های اسپیکینگ و رایتینگ‌تان را نیز تقویت کنید.

البته در مجموعه کتاب‌های آکسفورد ورد اسکیلز علاوه بر کتاب‌های سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته، کتابی نیز تحت عنوان Idioms and Phrasal Verbs وجود دارد تا تمامی کلمات مهم و کاربردی به خوبی پوشش داده شوند.

ساختار کتاب‌های آکسفورد ورد اسکیلز (Oxford Word Skills)

هر یک از کتاب‌های مجموعه آکسفورد ورد اسکیلز (Oxford Word Skills) حدود 80 درس دارند تا به خوبی اکثر کلمات مهم و کاربردی را در موضوعات مختلف آموزش دهند.

تمرینات هدفمندی نیز در این کتاب‌ها وجود دارند تا یادگیری و تثبیت لغات بهتر صورت گیرد.

ساختار دروس نیز این گونه است که ابتدا در جداولی کلمات آورده می‌شوند سپس تمرینات ارائه می‌شوند.

در این کتاب‌ها بخشی نیز تحت عنوان Spotlight وجود دارد. در این بخش نکات ریز و دقیقی مانند معنی دوم کلمات، معانی کلمات در اصطلاحات و موارد ریز این چنینی بیان می‌شود.

آخرین بخش هر درس نیز بخشی است به نام Review که در این بخش تمرینات اضافه ارائه می‌شود تا کلمات به خوبی در ذهن زبان‌آموزان تثبیت شوند.

بر اساس سطح زبان انگلیسی‌تان، کتاب مناسب‌ خود را انتخاب کنید و دایره واژگان‌‌تان را افزایش دهید.

مجموعه کتاب وکبیولری این یوز (Vocabulary in Use)

 english-vocab-in-use

هر چه لغات بیشتری بلد باشید، اسپیکینگ و رایتینگ بهتری نیز خواهید داشت.

کتاب‌های Vocabulary in Use در چهار سطح (از مبتدی تا پیشرفته) طراحی شده‌اند تا لغات مورد نیاز را در در اختیار شما قرار دهند و به تقویت وکب و واژگان انگلیسی‌تان کمک کنند.

در این کتاب از ساده‌ترین روش‌ها برای آموزش لغت استفاده شده است تا زبان‌آموزان بتوانند به راحتی دایره واژگان خود را گسترش دهند.

این مجموعه کتاب‌ها توسط انتشارات کمبریج به چاپ رسیده‌اند و هم به صورت خودخوان قابل استفاده‌اند و هم می‌توان از آن‌ها برای تدریس در آموزشگاه‌های زبان استفاده کرد.

ساختار کتاب‌های وکبیولری این یوز (Vocabulary in Use)

لغات هر درس در صفحه سمت چپ قرار گرفته‌اند و تمرین‌های مرتبط‌شان نیز در صفحه مقابل‌شان (صفحه سمت راست) قرار گرفته‌اند تا فرآیند یادگیری و تمرین به خوبی انجام شود.

در پایان هر کتاب نیز پاسخ‌نامه تمرینات وجود دارد، به همین خاطر زبان‌آموزان می‌توانند درستی پاسخ‌های خود را چک کنند و عملکردشان را ارزیابی کنند.

کتاب‌های 4000 لغت ضروری زبان انگلیسی (Essential English Words 4000)

 4000-words

مجموعه کتاب‌های 4000 لغت ضروری زبان انگلیسی (Essential English Words 4000) از 6 جلد تشکیل شده‌اند.

کلماتی که در این مجموعه کتاب‌ها قرار دارند جزء کاربردی‌ترین کلمات زبان انگلیسی هستند.

هر یک از کتاب‌های این مجموعه بیش از 600 کلمه دارد. اگر دوست دارید تمام کلمات سطوح مبتدی تا متوسط زبان انگلیسی را یاد بگیرید، می‌توانید از این مجموعه کتاب‌ها استفاده کنید.

ساختار کتاب‌های 4000 واژه ضروری زبان انگلیسی

هر یک از کتاب‌های این مجموعه از 30 درس تشکیل شده است. در هر درس نیز حدود 20 کلمه برای آموزش وجود دارد. نحوه آموزش کلمات به شیوه‌ای است که باعث می‌شود کلمات به خوبی در ذهن مخاطب حک ‌شوند.

برای آموزش کلمات جدید هر درس، ابتدا معنی آن واژه ارائه می‌شود. سپس آن واژه در قالب جمله استفاده می‌شود تا زبان‌آموز به خوبی با جایگاه کلمه در جمله آشنا شود.

در بخش بعدی تمریناتی وجود دارد که به یادگیری بهتر کلمات کمک می‌کنند تا زبان‌آموز بتواند با استفاده از آن تمرینات به تسلط کافی دست پیدا کند.

در پایان هر درس نیز داستانی ارائه می‌شود که کلمات آن درس در داستان وجود دارند. بدین ترتیب زبان‌آموز با انجام تمرین‌های متنوع و جذاب، به خوبی کلمات هر درس را یاد می‌گیرد.

سه هزار واژه لانگمن

 3000-longman

اگر می‌خواهید به طور جامع و کامل واژگان و وکب انگلیسی را یاد بگیرید و با اکثر کلمات کاربردی این زبان آشنا شوید از سه هزار واژه لانگمن استفاده کنید.

همچنین اگر قصد دارید در آزمون‌های بین‌المللی شرکت کنید هم باز می‌توانید از 3000 واژه لانگمن کمک بگیرید و دایره لغات‌تان را تقویت کنید.

موسسه لانگمن طی بررسی 390 میلیون کلمه‌ای که در شبکه Corpus لانگمن وجود داشت، سه هزار کلمه را به عنوان کلمات کاربردی انتخاب کرده است و معتقد است کسانی که این سه هزار کلمه را بدانند، 89 درصد از مکالمات روزمره انگلیسی را متوجه می‎شوند.

از طریق لینک زیر این کلمات را به طور رایگان دانلود کنید و دایره لغات‌تان را افزایش دهید.

کتاب‌های انگلیش کالوکیشن این یوز (English Collocation In Use)

 English-Collocation-In-Use

استفاده از کالوکیشن‌ها باعث می‌شود افراد بتوانند سطح اسپیکینگ خود را ارتقا دهند و به صورت روان انگلیسی صحبت کنند. کتاب‌های English Collocation In Use از دو سطح تشکیل شده است:

1- سطح متوسط

2- سطح پیشرفته

ساختار کتاب‌های انگلیش کالوکیشن این یوز (English Collocation In Use)

هر یک از کتاب‌های این مجموعه شامل 60 درس هستند.

کالوکیشن‌هایی که در این درس‌ها آموزش داده شده‌اند در قالب جمله نیز ارائه شده‌اند تا زبان‌آموزان به صورت کاربردی آن‌ها را بیاموزند و متوجه شوند نحوه به کارگیری آن‌ها در جمله چگونه است.

برای اینکه زبان‌آموزان به خوبی این کالوکیشن‌ها را بیاموزند، در پایان هر درس تمریناتی آورده شده است. پاسخ این تمرین‌ها در انتهای کتاب وجود دارد. پس زبان‌آموزان برای استفاده از این کتاب‌ها نیاز به معلم ندارند و به صورت خودآموز می‌توانند مطالب کتاب‌های English Collocation In Use را بیاموزند.

کتاب‌های انگلیش ایدیم این یوز (English idioms in use)

 english-idioms-in-use

بسیاری از زبان‌آموزها نمی‌توانند معنی اصطلاحات انگلیسی را متوجه شوند یا به اشتباه اصطلاح‌ها را کلمه به کلمه ترجمه می‌کنند و در نهایت نمی‌توانند معنی واقعی آن‌ها را درک کنند.

بهترین راه برای یادگیری معنی اصطلاحات انگلیسی استفاده از کتاب‌های این حوزه است.

یکی از کتاب‌هایی که به خوبی اصطلاحات انگلیسی را آموزش داده، مجموعه کتاب‌های English idioms in use است. این کتاب‌ها شامل دو سطح متوسط و پیشرفته هستند.

یادگیری اصطلاحات این کتاب‌ها به تقویت اسپیکینگ و بهبود درک مطلب زبان‌آموزها بسیار کمک می‌کنند.

ساختار کتاب‌های انگلیش ایدیم این یوز (English idioms in use)

هر یک از کتاب‌های English idioms in use از 60 درس تشکیل شده‌اند و برای یادگیری هر چه بهتر این اصطلاحات تمرین‌های ویژه‌ای ارائه شده‌ است. ساختار این کتاب‌ها به گونه‌ای است که زبان‌آموزان به صورت کاملا خودخوان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کتاب اسنشیال وردز فور تافل (ESSENTIAL Words for the TOEFL) 

essential-words-for-the-toefl

این کتاب شامل لغات پرتکرار آزمون تافل است. حدودا 500 کلمه در این کتاب وجود دارد که زبان‌آموزان با تسلط بر آن‌ها می‌توانند دایره واژگان‌شان را تقویت کنند.

افرادی که قصد شرکت در آزمون تافل را دارند حتما باید بر این لغات مسلط شوند.

ساختار کتاب اسنشیال وردز فور تافل (ESSENTIAL Words for the TOEFL)

این کتاب از 30 درس تشکیل شده است و در هر درس 15 واژه قرار دارد.

تمرینات و تست‌هایی که در کتاب قرار دارند به زبان‌آموزان کمک می‌کنند کلمات و لغت‌های انگلیسی را راحت‌تر یاد بگیرند.

علاوه بر این، زبان‌آموزان هر کلمه را در قالب جمله و متن‌ یاد می‌گیرند و از این طریق می‌توانند به خوبی با کاربرد واژگان انگلیسی آشنا شوند.

کتاب وکبیولری فور آیلتس (Vocabulary For Ielts)

 vocabulary-for-ielts

این کتاب یکی از بهترین منابع یادگیری لغات آیلتس است و در دو سطح متوسط و پیشرفته به چاپ رسیده است.

ساختار و تمرینات کتاب Vocabulary For Ielts به گونه‌ای هستند که زبان‌آموزان به صورت خودخوان می‌توانند از آن استفاده کنند.

ساختار کتاب وکبیولری فور آیلتس (Vocabulary For Ielts)

نکته مثبت کتاب Vocabulary For Ielts این است که صرفا به آموزش واژگان انگلیسی نپرداخته بلکه تمرین‌هایی برای تقویت مهارت‌های رایتینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و … نیز در این کتاب وجود دارد.

کتاب Vocabulary For Ielts از 25 درس تشکیل شده است. 20 درس اول مربوط به آموزش لغت است و 5 درس پایانی به چهار مهارت مورد نیاز برای آزمون آیلتس پرداخته است.

ساختار هر دو کتاب (سطح متوسط و پیشرفته) مانند هم است و فقط سطح واژگان هر کتاب با دیگری متفاوت است.

کتاب اسنشیال وردز فور آیلتس (Essential Words For IELTS)

 essential-words-for-ielts

یکی از بهترین منابع برای یادگیری لغات آزمون آیلتس، کتاب Essential Words For IELTS است. این کتاب توسط انتشارات بارونز به چاپ رسیده و شامل 600 کلمه پرکاربرد در آزمون آیلتس است.

ساختار کتاب اسنشیال وردز فور آیلتس (Essential Words For IELTS)

کلماتی که در این کتاب قرار دارند مربوط به حوزه‌های مختلفی مانند طبیعت، اوقات فراعت، هنر، سرگرمی و … می‌شوند.

همچنین تمرینات گسترده‌ای در کتاب Essential Words For IELTS ارائه شده که به یادگیری بهتر لغات کمک می‌کند.

انجام تمرینات این کتاب باعث بهبود مهارت‌های رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ نیز می‌شود. همچنین افرادی که قصد دارند به صورت خودآموز برای آزمون آیلتس آماده شوند، می‌توانند به خوبی از این کتاب‌ها استفاده کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم بهترین کتاب‌های لغت زبان انگلیسی را معرفی کنیم.

برای اینکه بتوانید کتاب مناسب‌ خود را انتخاب کنید، ابتدا به خودتان و نیازتان توجه کنید. هدف‌تان از یادگیری لغت چیست؟ می‌خواهید در آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل شرکت کنید؟ یا می‌خواهید زبان عمومی‌تان را تقویت کنید؟

به این سوالات پاسخ دهید و توضیحات مربوط به هر کتاب را در مطلب بالا مطالعه کنید تا بتوانید کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. اگر سوالی در این رابطه داشتید یا نتوانستید کتاب مناسبی انتخاب کنید از پشتیبانی وب‌سایت آقای مترجم کمک بگیرید.

مطالب مرتبط