آموزش گرامر زبان انگلیسی: جمله های شرطی

قطعا شما نیز می‌دانید برای یادگیری کامل زبان انگلیسی باید بر قواعد گرامری این زبان مسلط شوید.

برخی قواعد گرامر انگلیسی کاربردی‌تر و مهم‌تر از سایر قواعد هستند و تسلط بر آن‌ها باعث تقویت مهارت‌های اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ می‌شود. یکی از این قاعده‌های گرامری مهم و پرکاربرد، نکات مربوط به جمله‌های شرطی (conditional sentences) است.

با مطالعه بهترین کتاب‌های گرامر زبان انگلیسی یا مطالعه کتاب‌های گرامر انگلیسی که به زبان فارسی نوشته شده‌اند، می‌توانید با این قاعده گرامری آشنا شوید اما مطالعه کتاب‌ها می‌توانند زمان‌بر باشند، به همین خاطر در این مطلب تمام نکات جمله‌های شرطی را بیان کرده‌ایم تا بتوانید به سرعت تمام نکات این قاعده گرامری را یاد بگیرید.

1- جمله‌های شرطی نوع صفر

برخی افراد معتقدند جمله‌های شرطی نوع صفر، زیر مجموعه‌ جمله‌های شرطی نوع یک هستند و دسته‌بندی جداگانه‌ای برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرند اما برای درک بهتر این نوع از جمله‌های شرطی، ما جمله‌های شرطی نوع صفر را از نوع یک جدا کردیم.

کاربرد جمله‌های شرطی نوع صفر

از جمله‌های شرطی نوع صفر برای بیان قوانین علمی و واقعیت‌های کاملا مشخص استفاده می‌شود. مثلا:

.If water reaches 100 degrees, It boils

یعنی اگر آب به دمای صد درجه برسد، به جوش می‌آید. (این جمله بیان‌کننده یک واقعیت و یکی از قوانین علمی است به همین خاطر از جمله شرطی نوع صفر برای بیان آن استفاده شده است.)

ساختار جمله‌های شرطی نوع صفر

در این نوع از جمله‌های شرطی، فعل جمله هم در بخش شرطی (بخشی که از If در آن استفاده شده) و هم در بخش اصلی باید به صورت حال ساده (Simple Present) باشد. به ساختار و زمان فعل‌های جمله زیر دقت کنید.

.If you eat unhealthy food, you get sick

2- جمله‌های شرطی نوع یک

کاربرد جمله‌های شرطی نوع یک:

از جمله‌های شرطی نوع یک برای بیان عادت‌ها‌، واقعیت‌ها و اتفاقاتی که مدام تکرار می‌شوند استفاده می‌شود. در این نوع از جمله‌های شرطی گوینده بسیار مطمئن است که نتیجه‌ مورد نظرش اتفاق می‌افتد.

جمله شرطی نوع یک می‌خواهد بگوید اگر شرایط خاصی فراهم شود، به دنبال آن نتیجه خاصی نیز ایجاد خواهد شد.

مثلا: .If you study enough, you will pass the exam

معنی جمله بالا یعنی اگر به اندازه کافی مطالعه کنید، در امتحان قبول می‌شوید. این جمله‌ دارد یک واقعیت را نشان می‌دهد و می‌گوید اگر مطالعه‌تان به اندازه کافی باشد پس در امتحان قبول خواهید شد.

ساختار جمله‌های شرطی نوع یک:

در جمله‌های شرطی نوع یک، در بخشی که از If استفاده می‌شود (قسمت شرطی) فعل جمله باید به صورت حال ساده (Simple Present) بیاید و در بخش بعدی (بخش اصلی جمله) باید از افعال کمکی همچون (will, can, may) استفاده شود. به ساختار جمله زیر دقت کنید.

.If I have enough money, I will travel all over the world

3- جمله‌های شرطی نوع دو 

کاربرد جمله‌های شرطی نوع دو

جمله شرطی نوع دو جمله‌ای غیر واقعی است. یعنی گوینده جمله می‌داند چنین اتفاقی در واقعیت و در زمان حال رخ نمی‌دهد اما دارد به صورت فرضی در مورد آن صحبت می‌کند. (چون شرایطی غیر واقعی را توصیف می‌کند، فعل جمله یک زمان به عقب بر می‌گردد). به این مثال توجه کنید:

.If I had money, I would travel all over the world

یعنی اگر پول داشتم، به سراسر جهان مسافرت می‌کردم. (واقعیت این است که الان پول ندارم و نمی‌توانم به سراسر جهان مسافرت کنم.)

ساختار جمله شرطی نوع دو

در جمله شرطی نوع دو، در بخشی که از If استفاده می‌شود (قسمت شرطی) ، فعل جمله باید به صورت گذشته ساده (Simple Past) باشد و در بخش دوم جمله (بخش اصلی) باید از عباراتی مانند would یا could استفاده شود. مانند:

.If I studied hard, I could pass the exam

اگر به سختی درس می‌خواندم، در امتحان قبول می‌شدم. (اکنون در امتحان قبول نشده‌ام)

4- جمله‌های شرطی نوع سه

کاربرد جمله شرطی نوع سه

جمله شرطی نوع سه، شرایط غیر واقعی و فرضی را بیان می‌کند اما این شرایط مربوط به زمان گذشته است. یعنی گوینده جمله می‌داند چنین اتفاقی مربوط به گذشته است اما به صورت فرضی دارد درباره آن صحبت می‌کند یا شاید می‌خواهد پشیمانی خود را در مورد اتفاقی بیان کند که در گذشته رخ داده است.

.If I had studied hard, I would have passed the exam

اگر به سختی درس خوانده بودم، در امتحان قبول شده بودم. (واقعیت این است که در گذشته در امتحان قبول نشده‌ام)

ساختار جمله شرطی نوع سه

در جمله شرطی نوع سه، در بخشی که از If استفاده می‌شود (قسمت شرطی) ، فعل جمله باید به صورت گذشته کامل (Past Perfect) باشد و در بخش دوم جمله (بخش اصلی) باید از عباراتی مانند have would یا could have استفاده شود. مانند:

.If I had had enough money, I would have traveled all over the world

اگر به اندازه کافی پول داشتم (در زمان گذشته)، به سراسر جهان سفر کرده بودم. (این کار را انجام نداده‌ام)

نکات مهم درباره جمله‌های شرطی

نکته اول

وقتی جمله شرطی را با بخش شرطی (بخشی که با If شروع می‌شود) آغاز می‌کنید، باید بخش شرطی و بخش اصلی را با کاما از هم جداکنید. به مثال زیر دقت کنید.

.If I have enough money, I will travel all over the world

در جمله بالا چون ابتدا بخش شرطی آمده برای جدا کردن دو بخش جمله از یک‌دیگر از کاما استفاده شده است اما اگر ابتدا بخش اصلی بیاید و سپس بخش شرطی بیاید نیازی نیست از کاما استفاده کنید. به جمله زیر دقت کنید:

.I will travel all over the world if I have money

نکته دوم

سوالی کردن جمله‌های شرطی به شیوه زیر است.

سوالی کردن به صورت Yes/No Question:

جمله: .Crime rate increases if we have high unemployment

سوال: ?Does crime rate increase if we have high unemployment

جمله: .If I have money, I will travel all over the world

سوال: ?Will you travel all over the world if you have money

سوالی کردن به صورت WH Questions:

جمله: .If she wins, she will buy a new car

سوال: ?What will she do if she wins

نحوه یادگیری جمله‌های شرطی

روش‌های زیادی برای یادگیری و تقویت گرامر انگلیسی وجود دارد اما برای اینکه بتوانید به خوبی قواعد مربوط به جمله‌های شرطی را یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است برای هر یک از انواع جمله‌های شرطی یک مثال در ذهن داشته باشید. بدین صورت هر گاه می‌خواهید جمله شرطی خاصی بسازید از مثالی که در ذهن دارید، الگو می‌گیرید و قواعد آن را به درستی استفاده می‌کنید یا وقتی با یک جمله شرطی مواجه می‌شوید و می‌خواهید مفهوم آن را متوجه شوید، آن جمله را با جمله‌هایی که در ذهن دارید مقایسه می‌کنید و متوجه می‌شوید که جمله شرطی‌تان از کدام نوع است.

جمع‌بندی

جمله‌های شرطی یکی از مهم‌ترین مباحث گرامر انگلیسی هستند اما معمولا زبان‌آموزان این مبحث از گرامر را به سختی یاد می‌گیرند، به همین خاطر سعی کردیم در این مطلب به زبان ساده تمام نکات مربوط به جمله‌ها شرطی را بیان کنیم.

مترجم‌هایی نیز که هنوز به خوبی قواعد مربوط به جمله‌های شرطی را درک نکرده‌اند بهتر است ابتدا این مطلب را مطالعه کنند تا با ساختار و کاربرد جمله‌های شرطی آشنا شوند و سپس اقدام به ترجمه این جمله‌ها بکنند، چرا که ترجمه جمله‌های شرطی از انگلیسی به فارسی مهارت خاصی نیاز دارد و باید نکات ویژه‌ای در آن‌ها رعایت شود.

در نهایت سعی کنید قبل از اینکه شروع به یادگیری مباحث گرامر بکنید با روش‌های یادگیری سریع گرامر زبان انگلیسی آشنا شوید تا بتوانید به سرعت نکات گرامری را یاد بگیرید.

مطالب مرتبط