اصول تولید محتوا برای سایت

اگر می‌دانید تولید محتوا چیست و درباره استراتژی محتوا اطلاعات کافی دارید، الان فرصت مناسبی است که با اصول تولید محتوا برای سایت نیز آشنا شوید. اصول تولید محتوا مجموعه‌ای از قواعد و قوانینی هستند که به شما کمک می‌کنند محتواهای متنی جذابی تولید کنید که به راحتی توسط موتورهای جست‌وجو پیدا شوند و در اختیار مخاطبان هدف‌تان قرار بگیرند. استفاده از این قواعد به جذاب‌تر شدن و اثرگذاری بیشتر محتواهای متنی‌تان کمک می‌کنند، به گونه‌ای که می‌توانند مخاطبان را به مشتری‌هایی وفادار تبدیل کنند.

اگر شما نیز درباره فواید تولید محتوا برای سایت مطالبی شنیده‌اید و قصد دارید از این روش برای توسعه کسب‌وکارتان استفاده کنید، حتما این مطلب را تا پایان مطالعه کنید تا به خوبی از اصول تولید محتوا برای سایت آگاهی پیدا کنید. رعایت این اصول برای تولید محتوای سایت ضروری هستند.

هشت مورد از اصول و قواعدی که برای تولید محتوای سایت باید رعایت کنید را در ادامه می‌بینید.

1- مخاطبان هدف (پرسونا) خود را به خوبی بشناسید.

هر کسب‌وکاری برای رسیدن به موفقیت نیاز به شناخت مخاطبان هدف خود دارد. پرسونا تصویری از مخاطب ایده‌آل برای کسب‌وکارها را به نمایش می‌گذارد. در حقیقت پرسونا مشخص می‌کند که مخاطب هدف شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ حدودا چند ساله است؟ به چه حوزه‌هایی علاقه دارد؟ و … جمع‌آوری این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا شناخت خوبی از مخاطبان هدف خود به دست‌ آورید و با مشکلات، دغدغه‌ها و سوالاتی که ذهن آن‌ها را به خود مشغول کرده، آشنا شوید. در این صورت از اطلاعات به دست آمده می‌توانید برای تولید محتواهایی استفاده کنید که مطابق با سلیقه و نیاز آن‌ها هستند. همین امر باعث می‌شود محتوای شما تاثیر خوبی بر مخاطبان بگذارد و آن‌ها را به یکی از مشتری‌های کسب‌وکارتان تبدیل کند.

2- کوتاه و ساده بنویسید.

برای تولید محتوای سایت لازم نیست از جملات و کلمات سنگین و پیچیده استفاده کنید. بعضی از افراد گمان می‌کنند هر چه از کلمات و جملات پیچیده‌تری استفاده کنند، نتیجه‌ی بهتری به دست خواهند آورد. ولی در تولید محتوا برای ‌سایت، استفاده از جملات پیچیده می‌تواند نتیجه بسیار بدی به دنبال داشته باشد. در حقیقت اگر مخاطب نتواند منظور شما را به راحتی درک کند، به سرعت مطالعه‌ی محتوای متنی‌تان را رها می‌کند و از صفحه‌تان خارج می‌شود. برای اینکه بتوانید مخاطبان را با خود همراه کنید، بهتر است مفاهیم مورد نظرتان را در قالب جملات کوتاه و در ساده‌ترین صورت بیان کنید تا مخاطبان به راحتی منظور شما را متوجه شوند و مطالعه محتوای متنی‌تان را تا پایان ادامه دهند.

3- تیترها و عنوان‌های هوشمندانه‌ای طراحی کنید.

اولین چیزی که می‌تواند محتوای متنی‌تان را برای مخاطب جذاب کند و بر او تاثیر گذارد، عنوان محتوای‌تان است. علاوه بر عنوان اصلی محتوا (Heading 1)، سعی کنید در طول مطلب‌تان نیز متناسب با موضوع هر پاراگراف از عنوان‌های مناسبی استفاده کنید. این بخش‌بندی کردن محتوای متنی، باعث می‌شود محتوای‌تان منظم‌تر به نظر برسد و انگیزه مخاطب برای مطالعه آن بیشتر شود.

برای طراحی تیترهایی موثر و جذاب می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • سعی کنید در طراحی تیترها از اعداد استفاده کنید.

مثلا: سه روش تقویت زبان انگلیسی.

  • استفاده از کلماتی مانند دلایل، روش‌ها، نکات، ترفندها، تکنیک‌ها و … می‌تواند تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان‌تان داشته باشد.

برای مثال: تکنیک‌های تقویت زبان انگلیسی.

  • در تیترها بیان کنید که چه مزیتی نسبت به رقبا دارید.

برای مثال: چند روش ساده برای تقویت زبان انگلیسی. در این تیتر استفاده از کلمه «ساده» می‌تواند بر مخاطبان تاثیر گذار باشد و مزیت شما نسبت به رقبا را نشان دهد.

 

4- تمرکز ویژه‌ای بر نوشتن مقدمه داشته باشید.

بعد از عنوان اصلی محتوای متنی، مقدمه دومین عاملی است که می‌تواند بر مخاطبان تاثیر بگذارد و آن‌ها را به مطالعه متن ترغیب کند. اگر مقدمه‌ جذاب باشد، مخاطب ادامه مطلب را نیز مطالعه خواهد کرد ولی اگر جذاب نباشد، سریع صفحه را ترک می‌کند و متن شما غیر از افزایش نرخ پرش نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت (نرخ پرش یاBounce Rate به درصدی از مخاطبان اشاره می‌کند که تنها یک صفحه از سایت را مشاهده می‌کنند و سپس از آن خارج می‌شوند. هر چه این درصد کمتر باشد، رتبه سایت شما بهبود پیدا می‌کند). پس باید انرژی و زمان زیادی را صرف نوشتن مقدمه کنید تا بتوانید مقدمه‌ای جذاب و گیرا بنویسید. سعی کنید در مقدمه محتوای متنی‌تان مشخص کنید که در طول متن راجع به چه مسائلی صحبت خواهید کرد. این امر به مخاطب کمک می‌کند تا متوجه شود با مطالعه کامل این متن چه اطلاعاتی کسب خواهد کرد.

5- از عکس و اینفوگرافیک‌های مرتبط استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای جذاب کردن محتوای سایت‌تان استفاده از عکس‌ها و اینفوگرافیک‌های مرتبط با محتوای متنی‌تان است. استفاده از اینوفوگرافیک‌ها باعث می‌شود کاربر با یک نگاه تقریبا همه اطلاعات پیرامون یک موضوع را متوجه شود، علاوه بر این، هر چه محتوای تصویری استفاده شده جذاب‌تر باشد، مدت زمانی که کاربر در صفحه شما می‌گذارند را افزایش می‌دهد (Average Time on Page) و همین امر سبب بهبود سئوی سایت‌تان می‌شود. در انتخاب عکس‌ نیز معیارهایی همچون جذاب بودن عکس، مرتبط بودن با موضوع محتوا و کیفیت بالای عکس را مد نظر قرار دهید. عکس‌هایی با کیفیت بالا را می‌توانید به طور رایگان در سایت unsplash دانلود کنید.

6- کلیدواژه‌های مناسب به کار ببرید.

کلیدواژه‌ها در حقیقت کلمات و عباراتی هستند که مخاطبان شما در موتورهای جست‌وجو دنبال آن‌ها می‌گردند. استفاده از این عبارات به بهبود سئوی سایت شما کمک می‌کند و باعث می‌شود محتوای شما سریع‌تر توسط موتورهای جست‌وجو پیدا شود و در اختیار مخاطبان هدف‌تان قرار بگیرد. پس لازم است لیستی از این کلیدواژه‌ها تهیه کنید، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و بر اساس اهداف کسب‌وکارتان از آن‌ها در محتواهای متنی استفاده کنید. این کلیدواژه‌ها به شما کمک می‌کنند تا محتواهایی جدید تولید کنید و یا محتواهای قبلی خود را به روز رسانی کنید. برای پیدا کردن کلیدواژه‌ها می‌توانید از وب‌سایت keyword planner استفاده کنید.

7- لینک‌های داخلی و خارجی مناسبی استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌های بهبود سئوی سایت‌تان استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی مناسب است. اگر بتوانید از این لینک‌ها به درستی استفاده کنید هم بازدید سایت خود را افزایش می‌دهید و هم می‌توانید رتبه سایت‌تان را بهبود ببخشید.

لینک‌های داخلی مخاطب‌تان را به یکی از صفحات وب‌سایت‌تان منتقل می‌کنند در حالی که لینک‌های خارجی مخاطبان را به صفحه‌ای معتبر در وب‌سایت‌های دیگر منتقل می‌کند. هر چه به سایت‌های معتبرتری لینک دهید، اعتبار سایت‌تان نیز افزایش می‌یابد.

8- استفاده از CTA را فراموش نکنید.

CTA سرواژه Call to Action است و در حقیقت دکمه‌ای است که کاربر را به سمت هدف مشخصی هدایت می‌کند. برای اینکه بتوانیم مدت زمانی که کاربران در صفحات می‌گذارند (Average Time on Page) را افزایش دهیم و همچنین نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش دهیم، از CTA استفاده می‌کنیم. این دکمه معمولا در پایان محتواها استفاده می‌شود تا کاربر را با سایر مطالب مرتبط با آن محتوا آشنا کند یا مخاطب را به سمت خرید محصول و … هدایت کند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با اصول و قواعد تولید محتوا برای سایت آشنا کنیم تا بتوانید محتواهای متنی مناسبی تولید کنید و از آن‌ها برای توسعه کسب‌وکارتان استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید با استراتژی محتوا نیز آشنا شوید و برنامه‌ای منظم و دقیق برای توسعه محتواهای متنی‌تان استفاده کنید.

مطالب مرتبط