آزمون تعیین سطح زبان چیست؟ تمام اطلاعاتی که نیاز دارید

احتمالا تا کنون بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که دانش زبان انگلیسی‌تان در چه سطحی قرار دارد. شاید به این فکر کرده‌اید که در آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنید تا سطح زبان‌تان را محک بزنید.

اهمیت آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی زمانی بیشتر می‌شود که بخواهید مطالعه زبان را شروع کنید یا قصد داشته باشید در آزمون‌هایی همچون آیلتس و تافل شرکت کنید. حتی قبل از شرکت در مصاحبه‌های کاری هم ممکن است به تعیین سطح زبان‌ نیاز داشته باشید.

آزمون‌های تعیین سطح مختلفی وجود دارند که می‌توانید با شرکت در آن‌ها سطح زبان خود را مشخص کنید و متوجه شوید تا سطح مورد نظرتان چقدر فاصله دارید. 

با مطالعه این مطلب، تمام اطلاعاتی که درباره آزمون تعیین سطح نیاز دارید را به دست می‌آورید. 

آزمون تعیین سطح چیست؟

آزمون تعیین سطح شامل چند بخش‌ است که در هر بخش یکی از مهارت‌های زبانی‌ شما سنجیده می‌شود.

سنجش هر کدام از این مهارت‌ها هدفی را دنبال می‌کند و روش خاصی دارد که در ادامه می‌خوانید.

۱. درک مطلب (ریدینگ)

در بخش درک مطلب از شما می‌خواهند یک متن بلند یا چند متن کوتاه را به‌ دقت بخوانید و به سوالاتی پاسخ دهید که با توجه به این متن طرح شده‌اند. موضوعات این متون کاملا عمومی هستند.

نمونه سوالات ریدینگ ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  •  چهارگزینه‌ای
  • درست و غلط
  • تشریحی
  • پرکردن جای خالی

هدف بخش درک مطلب سنجش وسعت دایره لغات و توانایی درک معنی کلمات ناآشنای متن است. بر اساس نتیجه این آزمون متوجه می‌شوید توانایی شما در خواندن و درک مفهوم مقالات و کتاب‌های مختلف چقدر است. 

۲. شنیداری (لیسنینگ)

در این بخش تعدادی سوال (معمولا چهارگزینه‌ای) برای شما مشخص شده‌است و بعد از شنیدن فایل صوتی که برایتان پخش می‌شود باید به آن‌ها پاسخ دهید. معمولا میزان سختی این سوالات به‌ مرور بیشتر می‌شود. برای پاسخگویی به سوالات زمان مشخصی دارید.

هدف این آزمون سنجش توانایی شما برای درک صحبت‌های افراد در مکالمه‌های روزمره یا کاری است. هم‌چنین متوجه می‌شوید تا چه حد می‌توانید هم روی مهارت شنیداری و هم درک مطالبی که می‌شنوید تمرکز کنید. 

۳. نوشتاری (رایتینگ)

این بخش مهارت رایتینگ شما را می‌سنجد. با توجه به موضوع و نوع سوال، شما باید متن کوتاهی بنویسید. 

این متن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نوشتن نامه به دوست
  • نوشتن ایمیل
  • توصیف شهر یا کشور محل زندگی
  • نوشتن یک خاطره

به این نکته دقت داشته‌باشید که کاملا مرتبط با موضوع بنویسید و از قواعد درست و کلمات مناسب استفاده کنید. 

هدف این بخش، سنجش توانایی استفاده از لغات مناسب، گسترش یک ایده و انجام جمله‌بندی درست است. با انجام این بخش از آزمون تعیین سطح، متوجه می‌شوید توانایی شما برای نوشتن یک ایمیل کاری (یا دوستانه) و نوشتن مقاله دانشگاهی چقدر است. 

۴. صحبت‌کردن (اسپیکینگ)

این بخش باید به‌ صورت شفاهی برگزار شود. شما در موسسه مورد نظرتان حاضر می‌شوید یا به صورت آنلاین با فرد متخصص زبان مصاحبه می‌کنید و به‌ مدت چند دقیقه به سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهید. 

در ابتدا از شما می‌خواهند خودتان را معرفی کنید و در ادامه سوال‌هایی مثل شغلتان چیست، چه سرگرمی‌هایی دارید، رشته دانشگاهی‌تان چیست، چه اهدافی برای آینده دارید و سوالاتی از این قبیل از شما می‌پرسند.

با انجام این بخش از آزمون تعیین سطح، متوجه می‌شوید تسلط شما در اسپیکینگ و برقراری مکالمه با دیگران چقدر است و برای رسیدن به سطح مورد نظرتان چقدر باید تلاش کنید. 

۵. قواعد و لغات (گرامر و وکب)

این بخش شامل مجموعه‌ای از سوال‌های چهارگزینه‌ای است که هم به موضوع قواعد و هم دایره لغات می‌پردازد. سوالات قواعد در مورد زمان‌های مختلف در جمله، افعال To be، صفت و قید، حروف اضافه و مواردی دیگر است. در بخش واژگان باید با توجه به جمله، کلمه درست را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید. یادگیری بهتر گرامر و درک مطلب به شما کمک می‌کند به سوالات این بخش با دقت بیشتر و بهتر جواب بدهید.

چگونه برای آزمون تعیین سطح زبان آماده شویم؟

برای آزمون تعیین سطح زبان نیازی به مطالعه مطالب جدید ندارید، زیرا این آزمون تعیین سطح قرار است سطح فعلی شما را بسنجد ولی می‌توانید مطالبی که تا کنون یاد گرفتید را مرور کنید تا سوالات را بهتر پاسخ دهید. 

چند راه‌کار مناسب برای آمادگی شرکت در آزمون تعیین سطح را در ادامه مطرح می‌کنیم:

قبل از شرکت در آزمون تعیین سطح، جداگانه روی مهارت‌هایتان کار کنید

درک مطلب

برای آزمون درک مطلب می‌توانید روی سرعت خواندن کار کنید. هرچه بتوانید متنی را با سرعت بیشتری بخوانید و همزمان مفهوم آن را نیز درک کنید، قطعا موفقیت بیشتری خواهید داشت. 

  • هرروز زمان مشخصی را به خواندن اختصاص دهید. متنی را انتخاب کنید و ببینید در چه مدت زمانی آن را می‌خوانید و هر روز سعی کنید این زمان را کاهش دهید.
  • هنگام خواندن متن در طول آزمون، زیر عبارات و کلمه‌های کلیدی خط بکشید. با این کار هنگام خواندن سوالات و دیدن همان عبارت‌ها سریع می‌توانید قسمت مربوط به پاسخ سوال را پیدا کنید.

شنیداری

روزانه به فایل‌های صوتی و مکالمه‌های فیلم‌های انگلیسی گوش دهید. سعی کنید هنگام گوش‌دادن مفهوم کلمه‌ها و جمله‌ها را درک کنید و معنی مطلب را به‌طور کامل بفهمید. می‌توانید از پادکست‌های مختلف، ویدئوهای کوتاه آموزشی نیز استفاده کنید.

چند منبع پیشنهادی برای تقویت مهارت لیستینگ:

  • کتاب‌های Tactic for Listening
  • کتاب Let’s Listen
  • کتاب‌های Real Listening and Speaking

هنگامی که در حال گوش‌دادن به فایل صوتی هستید می‌توانید کلمه‌ و عبارت کلیدی که به گوشتان می‌خورد را کنار برگه‌ یادداشت کنید و بعد برای پاسخگویی به سوالات از آن‌ها استفاده کنید. این عبارت‌ها می‌توانند شامل تاریخ، آدرس، اسم کشور یا شهر، اسم یک فعالیت روزانه یا اطلاعاتی از این دست باشد. 

نوشتاری

برای این بخش هرروز موضوعی متفاوت را انتخاب کنید و متن کوتاهی در مورد آن بنویسید. این کار باعث می‌شود موقع آزمون ذهنتان برای هر موضوعی آمادگی داشته‌باشد. 

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید شروع به نوشتن کنید «طوفان فکری» است. زمانی که موضوع را می‌خوانید، ایده‌هایی که در مورد آن به ذهنتان می‌رسد را جداگانه بنویسید. بعضی مواقع ممکن است یک جمله یا حتی یک کلمه باشد. بعد از نوشتن تمام ایده‌ها می‌توانید با مرتب‌کردن آن‌ها شروع به نوشتن کنید و هر کدام از ایده‌ها را گسترش دهید. 

برای این بخش باید قواعد را به‌درستی به کار ببرید و از کلمه‌های مناسبی استفاده کنید.

چند منبع پیشنهادی برای تقویت گرامر:

  • Practical English Usage از Michael Swan
  • English Grammar and Usage
  • English Grammar in Use
  • Longman student Grammar of spoken and written English

صحبت‌کردن

از یکی از دوستانتان که سطح زبان بهتری نسبت به شما دارد کمک بگیرید. سعی کنید در روز چند دقیقه با او صحبت کنید. با این کار ترس شما از صحبت‌کردن با فردی دیگر از بین می‌رود و می‌توانید جمله‌ها و کلمات بهتری در ذهنتان بسازید.

اگر چنین دوستی ندارید اصلا نگران نباشید. به‌راحتی می‌توانید یک موضوع انتخاب کنید، جلوی آیینه بایستید و در مورد آن با خودتان صحبت کنید.

می توانید از موضوعات زیر استفاده کنید:

  • آب و هوا
  • صحبت‌کردن در مورد اعضای خانواده
  • صحبت‌کردن در مورد سفر
  • توصیف‌ ویژگی‌های شخصیتی
  • توصیف‌ ویژگی‌های ظاهری

در آزمون تعیین سطح آزمایشی شرکت کنید

علاوه بر ارتقای مهارت‌هایتان، می‌توانید قبل از آزمون تعیین سطح اصلی در چند آزمون تعیین سطح آزمایشی شرکت کنید و با نمونه سوالات آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی آشنا شوید. سعی کنید فاصله هر آزمون آزمایشی یک هفته باشد. 

بعضی وبسایت‌ها آزمون تعیین سطح رایگان دارند و می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. سعی کنید هنگام پاسخ‌دادن به سوالات شرایط واقعی امتحان را برای خود فراهم کنید و در آخر با تصحیح‌کردن سوالات، نمره‌ خود را مشاهده کنید.

با این کار تا حدودی متوجه می‌شوید در چه زمینه‌ای ضعف دارید و می‌توانید تا رسیدن زمان آزمون تعیین سطح اصلی آن را برطرف و تقویت کنید.

روش‌های مدیریت استرس و مدیریت زمان را یاد بگیرید

معمولا داشتن مقدار کمی استرس در بعضی شرایط باعث عملکرد بهتر می‌شود ولی باید مراقب باشید این میزان بیش از حد نشود. اولین گام برای کاهش استرس، آمادگی کامل برای آزمون است. اگر با اعتماد به نفس بدانید برای آزمون آمادگی کامل دارید، استرستان به‌طول قابل توجهی کم می‌شود. 

برای کاهش استرس باید قبل از آزمون خواب کافی داشته‌باشید و در صورت امکان چند حرکت ورزشی انجام دهید. هم‌چنین بعضی افراد می‌توانند با صحبت‌کردن با دوستانشان یا گوش‌دادن به موسیقی از میزان استرسشان بکاهند. 

در طول امتحان سعی کنید فقط روی سوالات و پاسخ‌دهی تمرکز کنید و اصلا نگران نتیجه نباشید. فکرکردن به نتیجه امتحان، تمرکز شما را به‌هم می‌ریزد. از خودتان انتظار بیش از حد نداشته‌باشید و با توجه به دانشتان جلو بروید. چند دقیقه یک بار چند نفس عمیق بکشید تا بتوانید آرامش را به خود برگردانید. 

برای یادگیری مدیریت زمان بهتر است در آزمون‌های تعیین سطح آزمایشی شرکت کنید. با این کار متوجه می‌شوید برای هر بخش چقدر زمان احتیاج دارید و با تکرار این آزمون‌ها کاملا به مدیریت زمان مسلط می‌شوید. 


بیش از حد مجاز برای یک بخش یا سوالی که پاسخ آن را نمی‌دانید، زمان نگذارید زیرا باعث می‌شود در آخر فرصت نداشته باشید که به سوالات ساده پاسخ دهید. 

هم‌چنین می‌توانید در ابتدا نگاه کلی به سوالات بیندازید تا بدانید کدام سوالات آسان و کدامیک برایتان دشوار است. 

برای آزمون تعیین سطح زبان چه منابعی بخوانیم؟ 

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم برای آزمون تعیین سطح انگلیسی نیازی به خواندن مطالب جدید نیست و فقط می‌توانید کمی روی آموخته‌های قبلی خود کار کنید. 

با این وجود، کتاب‌هایی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. کتاب‌های زیر به‌ترتیب برای افزایش سرعت خواندن و درک مطلب، مرور قواعد گرامری و یادآوری لغاتی که فراموش کردید بسیار مفید هستند.

سطوح زبان انگلیسی

بعد از شرکت در آزمون و مشخص‌شدن نتیجه، ممکن است در یکی از شش سطح زبان انگلیسی قرار بگیرید. این سطوح بر اساس (CEFR (Common European Framework of Reference مشخص می‌شوند. 

CEFR معیاری استاندارد است که برای تعیین سطح توانایی زبان‌آموزان به‌کار می‌رود. این معیار سنجش ابتدا در اروپا و بعد در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. 

در ادامه می‌توانید در مورد این شش سطح بخوانید. 

سطح پایه یا مبتدی Elementry A1

زبان‌آموزان بعد از گذراندن این سطح می‌توانند عبارات و جمله‌های روزمره را متوجه شوند و برای نیازهای اولیه از آن‌ها استفاده کنند.

توانایی‌ها

  • معرفی و صحبت کردن در مورد محل زندگی، اطرافیان و اشیا
  • پرسش و پاسخ‌های ساده
  • انجام مکالمه‌‌های ابتدایی، شمرده و آرام با دیگران

سطح پایه یا مبتدی Pre-Intermediate A2

این سطح تکمیل‌کننده سطح A1 است و زبان‌آموز را برای سطح متوسط آماده می‌کند. 

توانایی‌ها

  • زبان‌آموز جملات و اصطلاحات رایج را متوجه می‌شود و در زمینه‌هایی مثل اطلاعات ابتدایی شخصی خانوادگی، خریدکردن و جغرافیای محل زندگی و کار به کار می‌برد.
  • می‌تواند در مورد عبارات ساده در مورد بعضی جنبه‌های خاص گذشته‌، محیط اطراف و نیازهای اولیه‌اش صحبت کند.

سطح متوسط Intermediate  B1

توانایی‌ها

  • زبان‌آموز می‌تواند نکات اصلی اطلاعاتی که دریافت می‌کند را درک کند؛ این اطلاعات مرتبط با موضوعات آشنایی هستند که مرتب در کار، مدرسه و تفریح با آن‌ها مواجه می‌شود. 
  • توانایی کنترل شرایط مختلف را دارد؛ مثل سفرکردن به مکانی که زبان انگلیسی در آن صحبت می‌شود.
  • قادر به نوشتن متن‌های بامعنی بوده که با موضوعات آشنا و علایق شخصی مرتبط است.
  • می‌تواند در مورد تجربیات، رویدادها، رویاها و امید و آرزوهایش صحبت کند و به‌طور خلاصه در مورد نظراتش توضیحات و دلایلی را بیان کند.

سطح متوسط upper-Intermediate B2

توانایی‌ها

  • زبان‌آموز قادر است ایده اصلی متن‌های پیچیده را در موضوعات انتزاعی و ملموس از جمله  مباحث فنی در زمینه تخصص کاری درک کند. 
  • می‌تواند با تسلط نسبی ارتباط برقرار کند و بدون مشکل با افراد بومی تعامل داشته‌باشد.
  • می‌تواند در مورد موضوعات مختلف متن‌های دقیق و با جزئیات بنویسد، دیدگاهش را نسبت به موضوعی بیان کند و معایب و مزایای گزینه‌های مختلف را توضیح دهد. 

سطح پیشرفته Advanced C1

توانایی‌ها

  • در سطح C1 زبان‌آموز از سطح زبانی خیلی خوبی برخوردار است؛ می‌تواند طیف وسیعی از متن‌های طولانی و سخت را درک کند و معانی غیرمستقیم را در متن تشخیص دهد. 
  • می‌تواند کاملا روان و بدون فکر کردن به عبارات و اصطلاحات انگلیسی، در مورد خودش صحبت کند.
  • قادر است از زبان به‌ صورت منعطف و مؤثر برای اهداف اجتماعی، دانشگاهی و کاری استفاده کند. 
  • توانایی تولید متون ساختاریافته با جزئیات دقیق را در مورد موضوعات پیچیده پیدا می‌کند. 

سطح پیشرفته Proficiency C2

توانایی‌ها

  • در این سطح زبان‌آموز می‌تواند هر آنچه  می‌شنود و می‌خواند را به‌سادگی بفهمد. 
  • می‌تواند اطلاعات دریافتی را از منابع مختلف متنی و شفاهی به‌ صورت خلاصه ارائه دهد. 
  • قادر است کاملا مسلط و دقیق و به‌ صورت خودجوش در مورد خودش صحبت کند. 
  • می‌تواند در شرایط پیچیده‌ معانی پنهان در مطالب را تشخیص دهد.

جدول تعیین سطح کتاب‌ها و آزمون‌های زبان انگلیسی

بیشتر کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی مثل American English File و Top Notch و آزمون‌های استاندارد مثل آیلتس و تافل با دسته‌بندی‌های CEFR همخوانی دارند. در جدول زیر می‌توانید نمرات آزمون‌های تافل و آیلتس را بر اساس معیار CEFR و کتاب‌های مرتبط را ببینید.  

سطوح زبان انگلیسینمرات آزمون آیلتس بر اساس سطوحنمرات آزمون تافل بر اساس سطوحکتاب‌های مناسب برای هر سطح
A1ـــ_English file StarterInterchange IntroTouchstone1Top Notch fundamentalsTop Notch1
A24_English File 1Interchange 1Touchstone 2Touchstone 3Top Notch1Top Notch2
B15، 4/542-71English File 2Interchange 2Touchstone 4Top Notch 2Top Notch 3
B26/5، 6، 5/572-94English File 3Interchange 3Summit 1ASummit 1BPassage Level 1
C18، 7/5، 795-113English File 4Summit 2ASummit 2BPassage Level 2
C29، 8/5114-120English File 5

جمع‌بندی

در این مقاله با آزمون تعیین سطح به‌ طور کامل آشنا شدیم. در آزمون تعیین سطح چهار مهارت درک مطلب، شنیداری، نوشتاری و مکالمه ارزیابی می‌شود. در هر بخش زبان‌آموز موظف است در زمانی مشخص به سوالات متفاوتی پاسخ دهد و در آخر از سطح زبان خود آگاه شود. 

زبان‌آموز ممکن است با توجه به نتیجه آزمون در یکی از سطح‌های A1 تا C2 قرار بگیرد و بر اساس سطح زبانش، یادگیری را با کتاب و کلاس مناسب شروع کند. 

برای شرکت در آزمون تعیین سطح، نیازی به یادگیری نیست زیرا قرار است سطح فعلی شما سنجیده‌شود ولی می‌توانید برای مرور نکات قبلی از منابع معرفی‌شده در این مطلب بهره ببرید.

مطالب مرتبط