جستجو و انتخاب منابع پایان نامه

دانشجویان دوره کارشناسی ‌ارشد و دکتری زیادی هستند که در انجام مرحله‌های نگارش پایان نامه مشکل پیدا می‌کنند. گاهی در پایان راه، گاه در میانه‌های راه و گاه از ابتدای انجام کارهای مرتبط به پایان نامه مشکل‌ها از گوشه و کنار سر بلند می‌کنند و مانع از انجام کار می‌شوند. آقای مترجم تصمیم دارد با ارایه راه‌کارهای مفید در نگارش پایان نامه به شما کمک کند.

پیش از این با انتخاب موضوع برای پایان نامه آشنا شدیم. انتخاب موضوع اولین و مهم‌ترین گام در نگارش پایان نامه است. اگر موضوعی انتخاب کنید که به آن علاقه نداشته باشید، اطلاعات کافی درمورد آن نداشته باشید یا دیگری ویژگی‌های مهم انتخاب موضوع را رعایت نکرده باشید، در ادامه مسیر مشکل‌های بیشتر و پیچیده‌تری خواهیدداشت.

پس از انتخاب موضوع، باید منابع مفید و موثق مرتبط به موضوع خود را بیابید. در جلسه‌های دفاع زیادی شرکت کرده‌ایم و دیده‌ایم که ایراد اصلی داوران به پایان نامه، نداشتن منابع کافی یا استفاده از منابع نامناسب و غیرموثق است.

1- انتخاب کلیدواژه های مناسب برای جستجوی منابع پایان نامه

کلیدواژه های پایان نامه خود را مشخص کنید. کلید واژه ها باید دقیق و جزیی باشند. اگر کلید واژه های صحیحی انتخاب نکنید، ممکن است منابع مهمی از چشمتان دور بماند.

2- اهمیت انتخاب صحیح کتاب و مقاله برای پایان نامه

هنگامی‌که کتابی یا مقاله ای را به عنوان منبع پایان نامه خود انتخاب می‌کنید به سال انتشار و مولف توجه کنید. اگر منبع شما خیلی قدیمی باشد ممکن است نظریه‌های مورد بحث در آن دیگر بی‌اهمیت شده باشد. اگر مولف شخص معتبر و صاحب نظری نباشد هم نمی‌توانید از نظرهایش در یک پژوهش علمی استفاده کنید. مقاله ها معمولا مفیدتر از کتاب‌ها هستند. چون جدیدترین دستاوردهای یک پژوهشگر را در اختیار ما می‌گذارند. اما درمورد مقاله‌ها هم باید به دو نکته مهم سال چاپ و نویسنده توجه کنیم. برای جستجو در میان کتاب‌های فارسی می‌توانید به سایت کتابخانه ملی مراجعه کنید. اگر کتاب مورد نیاز شما ترجمه نشده‌است، ترجمه آن را به آقای مترجم بسپارید. آقای مترجم در سریع‌ترین زمان ممکن متن صحیح و روان ترجمه‌ شده را در اختیار شما قرار می‌دهد.

3- معرفی وب سایت‌های مفید برای جستجوی منبع

برای جستجو در میان مقاله‌ها می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر کمک بگیرید:

وب سایت science direct

در وب سایت ساینس دایرکت می‌توانید براساس کلید واژه های پایان نامه، نویسنده، کتاب یا اطلاعات دیگر جستجو کنید. این وب سایت همه رشته‌های مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنر را در بر می‌گیرد. پس از جستجوی عنوان یا کلید واژه می‌توانید مشخص کنید که مقاله‌ها و کتاب های چه سال‌هایی برای شما نشان داده شوند. چکیده مقاله به صورت رایگان به پژوهشگران نشان داده می‌شود اما برای دسترسی به متن کامل مقاله باید در سایت عضو شوید.

وب سایت emerald

در وب سایت emerlad پس از عضویت می‌توانید جستجو کنید و منابع مورد نیاز خود را بیابید. این وب سایت مقاله ها و کتاب های رشته های مدیریت، جامعه شناسی، پزشکی، فنی و مهندسی و بسیاری دیگر از رشته ها را ارایه می‌دهد.

وب سایت google scholar

در سایت گوگل اسکولار می‌توانید در همه زمینه‌ها جستجو کنید و کتاب یا مقاله موردنظر خود را آنلاین بخوانید. نسخه PDF بعضی از کتاب‌ها هم در وب سایت گوگل اسکولار موجود است. این وب سایت کتاب‌ها و مقاله‌های همه رشته‌ها را ارایه می‌کند. در جستجوهای این وب سایت می‌توانید تاریخ را تنظیم کنید و مثلا مشخص کنید که مقاله‌ها و کتاب های قدیمی‌تر از سال 2010 را نمی‌خواهید.

وب سایت Jstor

وب سایت جی استور نیز یکی از وب سایت های خوب در زمینه مقاله ها و کتاب های مفید برای نگارش پایان نامه است. در این وب سایت علاوه بر تنظیم زمان، می توانیم انتخاب کنید که در میان مقاله‌ ها برای شما جستجو شود یا در میان کتاب ها، پایان نامه ها و طرح های پژوهشی. ویژگی دیگر این وب سایت ارایه نتیجه‌های مشابه به جستجوی شماست. ممکن است شما به دنبال یک کلید واژه خاص باشید، وب سایت پس از جستجو کلید واژه های مفید دیگر را هم به شما نشان می‌دهد. در این وب سایت می‌توانید مقاله ها را به صورت آنلاین و رایگان بخوانید.

وب سایت omicsonline

وب سایت omicsonline نیز وب سایت دیگری برای جستجو در میان کتاب ها و مقاله ها انگلیسی است. این وب سایت از همه رشته ها پشتیبانی می‌کند و منابع مورد نیاز آن‌ها را ارایه می‌کند. دیگر ویژگی برجسته این وب سایت، معرفی کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی است.

4- گزینش منابع پایان نامه

پس از مطالعه مقاله ها و کتاب های مختلف متوجه خواهیدشد که بعضی از منابع اصلی و مهم‌تر ‌هستند. منابع دیگر یا از روی آن‌ها نوشته‌ شده‌اند و یا در حد منابع اصلی اهمیت ندارند. منابع را دسته‌بندی کنید و به هرکدام امتیاز دهید. سپس براساس اولویت به مطالعه آن‌ها بپردازید.

آقای مترجم در کنار شماست تا مرحله‌های نگارش پایان نامه خود را به آسانی پشت سر بگذارید. پیش از این درمورد انتخاب موضوع سخن گفتیم. در مطلب امروز به نکته‌های مهم در انتخاب منبع اشاره کردیم و وب سایت‌های مفید برای جستجوی منابع پایان نامه را معرفی کردیم.

مطالب مرتبط