چگونه اسپیکینگ انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

هرچه توانایی‌های ارتباطی‌تان بهتر باشد، شانس موفقیت شما در دست‌یابی به اهداف تحصیلی یا کاری افزایش می‌یابد. مهارت‌های زبانی متعددی هستند که به ایجاد ارتباط مرتبط هستند اما صحبت کردن (اسپیکینگ) و تقویت اسپیکینگ بیشترین تاثیر را دارد.

اگر برای اهداف کاری و تحصیلی نیاز دارید با افرادی از سایر کشورها ارتباط برقرار کنید یا می‌خواهید در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس، تافل یا آزمون دولینگو شرکت کنید، پس باید اسپیکینگ‌تان را تقویت کنید.

صحبت کردن دو برابر نوشتن و خواندن در ایجاد ارتباط موثر است. پیش از این درمورد تقویت رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ صحبت کردیم. در این مطلب هدف ارتقای اسپیکینگ است. با انجام این راه‌کارهای ساده به‌ مرور می‌توانید اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

1. برای تقویت اسپیکینگ خود صحبت کنید

مانند هر مهارت دیگر، برای تقویت مهارت صحبت کردن، باید بیشتر صحبت کنید. با بیشتر و بیشتر صحبت کردن، اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا می‌کند، اشکال‌های خود را پیدا می‌کنید و می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.

اگر کسی را ندارید که با او اسپیکینگ تمرین کنید، بهتر است به سراغ سایت‌هایی بروید که به‌صورت آنلاین شما را با زبان‌آموزانی از سایر نقاط جهان آشنا می‌کنند و امکان تمرین اسپیکینگ را برای شما فراهم می‌کنند. آن‌چه در ادامه می‌بینید لیستی از این وب‌سایت‌ها است؛

  • تقویت مهارت اسپیکینگ در سایت Speakalley 
  • تقویت مهارت اسپیکینگ در سایت Penpal
  • تقویت مهارت اسپیکینگ در سایت wespeke

2. برای تقویت اسپیکینگ به انگلیسی فکر کنید

به انگلیسی فکر کنید. به انگلیسی با خود حرف بزنید. برای برنامه‌ریزی روزانه از زبان انگلیسی کمک بگیرید. درمورد چیزهایی که می‌بینید به انگلیسی صحبت کنید، مثلا وقتی در خیابان راه می‌روید هوا و وضعیت خیابان را به زبان انگلیسی توصیف کنید. وقتی می‌خواهید یک لیوان آب بنوشید یا منتظر اتوبوس هستید، با صدای بلند برای خود توضیح بدهید چه حسی دارید و مشغول چه کاری هستید.

3. تقلید برای تقویت اسپیکینگ

حتما شما هم گوینده، مجری، استاد دانشگاه یا بازیگری را می‌شناسید که صحبت کردن او برای شما جذاب و تحسین‌برانگیز باشد. به جمله‌های آن فرد دقت کنید. بشنوید و سپس تکرار کنید. سعی کنید جمله‌ شما کاملا شبیه به گوینده اصلی باشد. تلفظ، لحن و ریتم بیان جمله را در نظر بگیرید.

این کار را تا جایی ادامه دهید که فکر می‌کنید می‌توانید کاملا مثل او صحبت کنید. این کار برای تمرین دادن لب‌ها، دهان و تارهای صوتی مفید است. همچنین باعث کاهش تاثیر زبان مادری شده و به بهبود لهجه کمک می‌کند.

4. اخبار ببینید تا اسپیکینگ بهتری داشته باشید

افرادی که در بخش خبر کار می‌کنند، مهارت‌ ارتباطی قوی‌ دارند. شبکه‌های خبری سعی می‌کنند مختصر و مفید باشند، زیرا واژه‌های بیشتر، هزینه‌های بیشتری برای آن‌ها به‌همراه دارد. به واژه‌هایی که گوینده‌های خبر، مهمان‌ها، کارشناس‌ها و خبرنگارها برای توضیح یک حادثه یا بحث درمورد موضوعی خاص به‌کار می‌برند، دقت کنید. به زبان بدن، اصطلاح‌ها و واکنش‌ها هم دقت کنید و هنگام صحبت کردن از آن‌ها استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که گوش دادن به پادکست‌های مناسب تقویت زبان نیز می‌تواند به تقویت مهارت اسپیکینگ‌تان کمک کند و شما را با ساختار جمله‌های انگلیسی آشنا کند.

5. موضوع انتخاب کنید و اسپیکینگ را تمرین کنید

موضوعی انتخاب کنید و درمورد آن حرف بزنید. درمورد یک مقاله یا داستان حرف بزنید. درمورد جنگل‌زدایی، گرمای زمین، گرسنگی جهانی یا وضعیت اقتصادی بحث کنید. این بحث‌ها می‌توانند بسیار شخصی‌تر هم باشند. مثلا درمورد این‌که چگونه روز خود را سپری کرده‌اید، در کلاس زبان انگلیسی چه رخ داده‌است یا درمورد یک دستور غذایی حرف بزنید.

6. توصیف کنید تا اسپیکینگ بهتری داشته باشید

تصویری انتخاب کنید و با واژه‌های دقیق آن را توصیف کنید. احساس خود درمورد تصویر را توضیح دهید و بگویید شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد. این تمرین را به‌ صورت گروهی در کلاس یا همراه دوستان انجام دهید. پس از این‌که هر شخص تصویری انتخاب کرد، اعضای گروه می‌توانند برای انتخاب واژه‌های مناسب به او کمک کنند.

7. تقویت دایره واژگان برای بهبود اسپیکینگ

مانند دیگر جنبه‌های زبان، برای اسپیکینگ بهتر هم باید واژه‌های بیشتری بدانید. هرچه تعداد واژه‌هایی که می‌دانید بیشتر باشد بهتر می‌توانید منظور خود را به مخاطب منتقل کنید.

در به‌کار بردن واژه‌ها در اسپیکینگ به واژه‌هایی که معنای نزدیک به‌هم دارند اما اختلاف اندکی با هم دارند دقت کنید. از دیگر نکته‌های مهم برای یادگیری واژه، یادگیری گروهی واژه‌ها است. اگر اسم همه گل‌ها یا رنگ‌ها را در کنار هم بیاموزید، هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی بهتر آن‌ها را به یاد می‌آورید و می‌توانید در صحبت خود از واژه‌های مرتبط بهره بگیرید.

یادگیری اصطلاحات انگلیسی نیز نقش مهمی در تقویت اسپیکینگ دارند. در موقعیت‌های گوناگون اصطلاحات مختلفی به کار برده می‌شود. بر حسب هر موقعیت سعی کنید اصطلاحات مرتبط با آن را یاد بگیرید. برای مثال، یادگیری اصطلاحات انگلیسی در فرودگاه می‌توانند برای‌تان مفید باشند.

8. خواندن برای تقویت اسپیکینگ

برای خوب صحبت کردن باید خوب بخوانید. متن‌های متفاوت را چندین بار بخوانید و به ساختار گرامری آن‌ها توجه کنید، اصطلاح‌ها و کلمه‌ها را یاد بگیرید و در هنگام صحبت کردن از آن‌ها استفاده کنید. بلند خواندن کتابی که دوست دارید موجب کاهش سرعت خواندن می‌شود اما به بهبود اسپیکینگ و تلفظ شما کمک می‌کند.

9. تقویت لیسنینگ، تقویت اسپیکینگ

هرچه گوش خود را با لیسنینگ بیشتری تغذیه کنید، اسپیکینگ بهتری خواهیدداشت. اخبار، پادکست‌ها یا موسیقی موردعلاقه خود را گوش کنید، سپس متن آن‌ها را بخوانید. در مرحله بعد سعی کنید آن‌ها را با تلفظ صحیح همراه گوینده یا خواننده تکرار کنید. هرچه بیشتر این تمرین را انجام دهید، سرعت تقویت اسپیکینگ شما بیشتر می‌شود.

10. ضبط صدا

استفاده صحیح از واژه‌ها مهم‌تر از لهجه است. اما همه ما دوست‌داریم لهجه‌ای نزدیک به کسانی داشته باشیم که انگلیسی زبان مادری آنها است. بهبود و ارتقای لهجه انگلیسی کار ساده‌ای نیست و به زمان زیادی نیاز دارد.

برای تمرین تلفظ و لهجه، متنی را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید. به صدای خوانده‌شدن آن متن گوش دهید سپس آن را بلند بخوانید و سعی کنید مانند گوینده اصلی تلفظ کنید و لحن خود را تغییر دهید. به واژه‌هایی که اشتباه تلفظ می‌کنید دقت کنید و سعی کنید آن‌ها را اصلاح کنید. بیش از یک بار در ماه این کار را انجام ندهید. مسلما لهجه شما هر روز تغییر نمی‌کند.

11. برای تقویت اسپیکینگ داستانی را بازگویی کنید

ابتدا داستانی از زبان و فرهنگ خود انتخاب کنید. سعی کنید داستان را با جزئیات به زبان انگلیسی تعریف کنید. شخصیت‌ها و محیط داستان را توصیف کنید و ارتباط میان آن‌ها را توضیح دهید.

در مرحله بعد می‌توانید از یک داستان انگلیسی استفاده کنید. تا جایی که آن را به یاد دارید، سعی کنید توصیف دقیقی ارایه کنید. وقتی در این مرحله هم به‌اندازه کافی قوی شدید، می‌توانید داستانی را تعریف کنید که در ذهن خود ساخته‌اید. برای این کار به واژه‌های بیشتری نیاز دارید.

12. از آن چه یاد گرفته‌اید استفاده کنید

اگر از واژه‌ها، اصطلاح‌ها و نکته‌های گرامری که در هنگام اسپیکینگ آموخته‌اید استفاده نکنید، آن‌ها را از یاد خواهیدبرید. پس هر نکته جدیدی که یاد گرفتید، در گفت‌وگوهای همان روز به‌کار ببرید.

علاوه بر نکاتی که در این مطلب بیان کردیم، آشنایی با روش‌های یادگیری سریع مکالمه انگلیسی نیز می‌تواند به تقویت اسپیکینگ‌تان کمک کند و باعث شود به سرعت اسپیکینگ‌ خود را تقویت کنید.

آن‌چه در این مطلب آموختید نکته‌های مهم، ساده و کاربردی برای تقویت اسپیکینگ بود. اما همان‌گونه که پیش از این گفتیم تقویت یکی از مهارت‌های زبان به‌تنهایی موثر نیست. شما باید برای تقویت همزمان همه مهارت‌ها تلاش کنید. در کنار یادگیری و تقویت اسپیکینگ، به ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و تقویت واژگان نیز بپردازید. برای مثال، برای تقویت رایتینگ می‌توانید از بهترین کتاب‌های آموزش رایتینگ استفاده کنید. شما هم شیوه‌های مفید برای تقویت زبان را با آقای مترجم درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط