تقویم محتوا چیست و چرا حتما باید از آن استفاده کرد؟

یکی از مواردی که هنگام طراحی استراتژی محتوا به شدت مورد تاکید قرار می‌گیرد، استفاده از تقویم محتوا است. اما تقویم محتوا دقیقا چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد که موفقیت استراتژی محتوا به آن وابسته است؟ چگونه تیم تولید محتوا با به کارگیری این تقویم بهینه‌تر کار می‌کند؟ و شما چگونه می‌توانید تقویم محتوای مناسبی برای خود ایجاد کنید؟

در این مطلب به همه سوالات شما پیرامون تقویم محتوا پاسخ خواهیم داد!

خوب است بدانید تولید محتوا تنها محدود به نوشتن محتوای متنی، استفاده از کلیدواژه‌‌ها و به کار بردن اصول سئو نیست. برای اینکه بتوانید با استفاده از تولید محتوا به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید بهتر است علاوه بر رعایت کردن نکات سئو، فعالیت‌های محتوایی‌تان را با نظم و قاعده مشخصی جلو ببرید. تقویم محتوا ابزاری است که به شما در این مسیر کمک می‌کند. با به کارگیری تقویم محتوا، تولید و انتشار محتواهای‌ متنی‌تان را مدیریت کنید و محتواهایی منظم، یک‌پارچه و متناسب با نیاز مخاطب هدف‌تان منتشر کنید.

 تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا به مدیر محتوا و تیم بازاریابی شرکت‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی موثرتری برای تولید محتواهای مناسب و کاربردی انجام دهند و همین‌طور بتوانند نتایج حاصل از تولید محتوا را تجزیه و تحلیل کنند و برای بهبود کیفیت کار خود از آن‌ها استفاده کنند.

مهم‌ترین مواردی که در تقویم تولید محتوا نوشته می‌شوند:

  • عنوان محتوای متنی
  • نویسنده محتوا
  • تاریخ انتشار محتوا
  • پرسونا یا مخاطب هدف
  • کلیدواژه
  • CTA استفاده شده در محتوای متنی
content-calendar

 

ابزارهایی برای ایجاد تقویم محتوا

برای ایجاد تقویم محتوا می‌توانید از اکسل، گوگل کلندر، گوگل داک، گوگل شیت و کواِسکجول (coschedule) استفاده کنید. کواسکجول علاوه بر مدیریت محتواهای متنی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی هم کاربرد دارد. علاوه بر این وب‌سایت‌هایی همچون Trello و Evernote هم می‌توانند ابزارهای مناسبی برای ایجاد تقویم محتوا باشند.

البته لازم نیست خودتان همه قسمت‌های تقویم محتوا را ایجاد کنید. می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

بهتر است همه افرادی که در تولید محتوا شرکت می‌کنند از مطالب تقویم محتوا آگاهی داشته باشند. این کار باعث افزایش خلاقیت نویسندگان و کارمندان تولید محتوا می‌شود.

چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم؟

1- تولید محتواهایی با کیفیت‌تر

این تقویم به مدیر محتوا کمک می‌کند تا نتایج محتواهای تولید شده را بررسی کند، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را تشخیص دهد و برای تولید محتواهایی با کیفیت‌‌تر برنامه‌ریزی کند.

2- بهبود سئوی سایت

تولید و انتشار محتواها به طور منظم و طبق قاعده‌ای مشخص به بهبود سئوی سایت بسیار کمک خواهد کرد.

3- جلوگیری از تولید محتواهای تکراری

استفاده از تقویم محتوا مانع تولید محتواهای تکراری می‌شود. با ه کار بردن این تقویم، مدیر محتوا به خوبی از موضوع محتواهای تولید شده آگاهی پیدا می‌کند. همین امر باعث می‌شود در تعیین موضوع برای محتواها دچار اشتباه نشود و موضوعی تکراری انتخاب نکند. تولید محتوای تکراری در شرکت‌هایی ممکن است اتفاق بیفتد که نویسندگان زیادی کار تولید محتوا را انجام می‌دهند.

4- شناخت کارمندان مستعدتر

برای مثال وقتی مدیر محتوا متوجه می‌شود مطلبی برای مخاطبان هدفش جذاب بوده، به تقویم تولید محتوا مراجعه می‌کند و اطلاعات مربوط به آن محتوا را بررسی می‌کند. طی این بررسی ممکن است متوجه ‌شود نویسنده آن محتوا، فردی با مهارت کافی است و در حقیقت مهارت نویسنده باعث تولید محتوایی با کیفیت‌ شده‌است. پس، از این به بعد نوشتن محتواهای مهم و حساس را برعهده او می‌گذارد.

5- شناخت بهتر مخاطبان هدف

گاهی اوقات مدیر محتوا با بررسی نتایج متوجه می‌شود نوع موضوعی که انتخاب کرده‌اند دقیقا متناسب با نیاز پرسونای آن‌ها بوده و همین باعث عملکرد خوب آن محتوا شده‌است. پس از این به بعد مطالب بیشتری در آن حیطه تولید خواهند کرد و نتایج بهتری به دست خواهند آورد.

6- بهینه کارکردن تیم تولید محتوا

این تقویم به بهینه کار کردن تیم تولید محتوا کمک می‌کند. مدیر محتوا با بررسی نتایج محتواهای تولید شده می‌تواند به خوبی متوجه شود که چه محتواهایی مورد نیاز مخاطبانش است پس وقت و منابع خود را صرف تولید محتواهایی نمی‌کند که هیچ طرفداری در بین مخاطبان هدفش ندارند. از این طریق کار اضافه‌ای انجام نمی‌دهند و بهینه‌تر کار می‌کنند.

در این مطلب سعی کردیم همه نکات تقویم تولید محتوا را برای‌تان بیان کنیم و شما را با فواید استفاده از تقویم محتوا آشنا کنیم. همچنین ابزارهای مناسب ایجاد تقویم محتوا را به شما معرفی کردیم.

مطالب مرتبط