چگونه اعتبار یک مقاله را بسنجیم؟

قطعا پژوهشگران و هر فرد دیگری که تصمیم به نوشتن مقاله دارد، با خود فکر می کند که مقاله اش را به کدام یک از ژورنال ها ارسال کند و مهمترین سوال او این است که چگونه اعتبار یک مقاله را بسنجیم؟ زمانی مقاله شما اعتبار خواهد داشت که مجله انتخابی شما کیفیت و اعتبار داشته باشد. قبل از انتخاب ژورنال مورد نظر بهتر است به لیستی که توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد به عنوان لیست ژورنال های جعلی منتشر می شود، نگاهی بیندازید.

اما برای اینکه میزان اعتبار و کیفیت یک مجله را بسنجیم، شاخص های مختلفی وجود دارد که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

ایندکس ژورنال اولین و معتبرترین راه

برای بررسی ایندکس ژونال میتوانید به پایگاه های معتبر استناد کنید. این پایگاه ها عبارت اند از ؛ ISC، ISI، Scopus و PubMed.

بررسی ضریب تاثیر Impact Factor

برای اطلاع از رتبه بندی نشریات علمی و ژورنال های بین المللی باید ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور را بررسی کنید. به کمک این شاخص میتوانید بفهمید که ارجاع یا رفرنس دهی به این مقالات چه میزان است. به زبان ساده تر اگر میخواهید بدانید که چه تعداد به یک مقاله مراجعه شده است باید ضریب تاثیر آن را بررسی کنید. با این حساب می توان گفت یک مقاله، عاملی موثر بر مقالات بعدی است.

با توجه به این توضیحات حتما فهمیده اید که هرچقدر عدد ضریب تاثیر یک ژورنال بالاتر باشد یعنی ارجاع به آن ژورنال بیشتر بوده است. به این ترتیب ضریب تاثیر بالا اعتبار آن مجله را به مراتب بالاتر خواهد برد. شاید برایتان سوال باشد که چگونه ایمپکت فاکتور مجلات را به دست آوریم؟ سایت تامسون رویترز، مرجعی مناسب برای بررسی ضریب تاثیر ژورنال ها است. لازم به ذکر است که بیشترین ضریب تاثیر مربوط به مجله New England Journal of Medicine با عدد 55/873 میباشد.

شاخص آنی Immediacy index

میانگین تعداد مقالاتی که در مدت زمان یک سال به مقالات چاپ شده در یک مجله خاص رفرنس داده می شود، به شاخص آنی معروف است. به عبارت ساده تر نشانگر آن است که در طول یک سال چه تعدادی از مقالات چاپ شده به عنوان منبع به ژورنال مورد نظر ارجاع داده شده اند. طبیعتا هرچقدر این عدد بزرگتر باشد ضریب تاثیر نیز بزرگتر خواهد بود.

SNIP (Source Normalized Impact per Paper)

اما گاهی شما نیاز به تمامی ارجاعات به یک مجله ندارید و میخواهید تنها در رابطه به یک رشته خاص مانند مهندسی اطلاعات ارجاع را به دست آورید. برای اینکار میتوانید از SNIP میزان کل ارجاعات به یک رشته خاص را بررسی کنید. در واقع این شاخص نشانگر درجه اعتبار ژورنال انتخابی در یک رشته تخصصی است.

در دسترس بودن ژورنال

در نهایت عواملی که اعتبار یک مجله را میسازد، در دسترس محققین بودن و استفاده به عنوان مرجع برای سایر مقالات است. این روزها بیش از 99 درصد مردم از دنیای مجازی و الکترونیک استفاده می کنند و این مورد برای محققین نیز استثنا ندارد. پس خیلی مهم است که بتوانند به نسخه های الکترونیک مقالات در دنیای مجلات دسترسی داشته باشند. اگر ژورنالی به راحت در دسترس عموم قرار گیرد مطمئنا باعث افزایش مقالات  به عنوان مرجع و در نهایت سبب بالا رفتن ضریب تاثیر آن خواهد شد.

ترجمه و ویرایش تخصصی مقالات با ترجمر

ما در تیم ترجمر با همکاری و همیاری مترجمان خبره و حرفه ای، سفارش ترجمه مقاله و ویرایش مقالات را در موضوعات و رشته های مختلف از جمله ترجمه تخصصی حسابداری، مهندسی برق، شیمی، عمران، مدیریت، حقوق و سایر رشته های دانشگاهی را به عهده می گیرد. همچنین تیم ترجمر بالا بودن کیفیت ترجمه های انجام شده را تضمین می کند و برای اطمینان شما عزیزان گارانتی یک ماهه را برای تمام ترجمه هایش در نظر گرفته است.

بدیهی است که همکاری با افراد متخصص در نگارش، ترجمه و ویرایش مقاله سبب بالا رفتن سرعت و همچنین بالا رفتن کیفیت می شود. مترجمان و ویراستاران ترجمر به این دلیل در تیم ما مشغول به فعالیت هستند که تجربه کافی در هر زمینه را دارا بوده و بسیاری از مقالات ترجمه شده ما در ژورنال های مختلف بین امللی به چاپ رسیده است.

سایر خدمات تیم ترجمر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترجمه نامه اداری
  • ترجمه تخصصی کتاب
  • ترجمه کاتالوگ و بروشور
  • ترجمه فیلم و سریال
  • ترجمه  دانشگاهی
  • و موارد دیگر

راه های تشخصی مجلات معتبر

  • یکی از روش هایی که همه افراد از آن استفاده می کنند، جستجو در گوگل است. نام کامل مجله را در گوگل جستجو کنید و دقت کنید که تمام کلمات عنوان و نام مقاله بدون اشتباه و صحیح تایپ شوند.
  • معمولا عنوان و طراحی مجلات نامعتبر بسیار شبیه ژورنال های معتبر است و قطعا باعث خطای مخاطبان خواهد شد. به همین دلیل است که در زمان جستجو باید دقت بالا و تمرکز زیادی داشته باشید.
  • یکی دیگر از دلایل نامعتبر بودن ژورنال، پذیرش مقاله در حوزه های تخصصی گوناگون است. چرا که مجلات تخصصی تنها مقالات مربوط به یک گرایش را پذیرش و چاپ می کنند.
  • یکی دیگر از راه های چگونه اعتبار یک مقاله را بسنجیم، جستجوی عنوان یک مقاله در آشیو مقالات چاپ شده در یک مجله است. این روش یکی از روش های کمک کننده است. زیرا بساری از مجلات نامعتبر برای اثبات اعتبار دروغین خود، مقالات زیادی را سرقت و در آرشیو خود قرار می دهند.
  • معمولا مجلاتی معتبر هستند که از نظر قذمت فعالیت طولانی دارند و همین باعث نمایش اعتبار آنها در عرصه انتشار مقالات علمی پژوهشی خواهد شد. در مقابل ژونال هایی که به تازگی راه اندازی شده اند نمیتوانند اعتباری مانند مجلات قدیمی داشته باشند.
  • یکی دیگر از روش های چگونه اعتبار یک مقاله را بسنجیم، این است که بدانیم مجلات معتبر قبل از چاپ و فرایند داوری مقالات، هیچگاه ایمیل خود را در اختیار نویسندگان و پژوهشگران قرار نخواهد داد.
  • فاکتور ویژه ای که مجلات معتبر دارند، کدی به نام ISSN است که شامل تمامی مشخصات مجله است و در وبسایت تامسون رویترز میتوانید این مجلات را شناسایی کنید. مجلات غیرمعتبر و جعلی این شناسه را ندارند.

انواع مقالات علمی و دانشگاهی معتبر در جهان

  • مقالات ISI
  • مقالات ISC
  • مقالات اسکوپوس SCOPUS
  • مقالات علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • مقالات علمی ترویجی
  • مقالات کنفرانسی

ترجمه همراه با ترجمر

تیم ترجمر نه تنها ترحمه و یراستاری مقالات تخصصی را به عهده دارد بلکه میتواند به عنوان مشاور برای انتخاب یک مجله معتبر همراه شما باشد. تمامی مترجمان و متخصصان ما در کنار هم تیمی قدرتمند و باتجربه را ساخته اند و به همین دلیل هیچ پروژه ناموفقی تاکنون به ثبت نرسانده ایم.

با تضمین کیفیت و برآورد هزینه ای مناسب همیشه در صدر بهترین ها بوده ایم. برای همکاری با ترجمر تنها کافیست به سایت ترجمر مراجعه کنید و با ثبت سفارش ترجمه یا ویرایش در کمتر از چند دقیقه پاسخ تیم پشتیبانی ما را دریافت نمایید.

مطالب مرتبط