چگونه تولید محتوا انجام دهیم؟

هر یک از نویسندگان و تولیدکنندگان محتواهای متنی به دنبال ایجاد محتواهایی ارزشمند هستند. نویسندگان دوست دارند محتواهایی که تولید می‌کنند برای مخاطبان‌شان جذابیت زیادی داشته باشد، به خوبی بر آن‌ها تاثیر بگذارد و نهایتا باعث ایجاد تعامل بین آن‌ها شود. اما چگونه می‌توان چنین محتواهایی تولید کرد؟ نویسندگان چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ آیا آگاهی از اصول نویسندگی برای تولید محتوا کافی است؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و شما را با اصول و قواعد تولید محتوای متنی تاثیرگذار آشنا کنیم.

یکی از مشکلات اساسی نویسندگان مخصوصا نویسندگان تازه‌کار این است که سریعا شروع به نوشتن می‌کنند و همین باعث کاهش کیفیت کارشان می‌شود. اما اگر می‌خواهید به عنوان نویسنده محتوا فعالیت کنید، بهتر است قبل از دست به قلم شدن موارد زیر را رعایت کنید.

1- قبل از دست به قلم شدن، در اینترنت جست‌وجو کنید.

در تولید محتوا باید ابتدا مخاطبان خود را مشخص کنید، یعنی تعیین کنید برای چه کسانی می‌خواهید محتوا تولید کنید. آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند، چه سوالاتی در ذهن‌شان است و دوست دارند چه اطلاعاتی دریافت کنند. شما با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید به خوبی به همه این موارد دست پیدا کنید. سعی کنید به منابع مختلف فارسی و انگلیسی سر بزنید تا اطلاعات کاملی جمع‌آوری کنید. در این صورت محتوایی که تولید می‌کنید دقیقا با نیازهای مخاطبان‌تان مطابقت دارد و برای آن‌ها جذاب است.

2- برای محتوای‌ متنی‌تان طرح کلی (Outline) ایجاد کنید.

پس از اینکه به اندازه کافی جست‌وجو کردید، بهتر است اطلاعات جمع‌آوری شده را دسته بندی کنید و مشخص کنید در هر قسمت از متن می‌خواهید چه موضوعی را بیان کنید. برای این دسته بندی، در صفحه‌ای جداگانه عناوین موضوعاتی که می‌خواهید طی متن بیان کنید را به ترتیب بنویسید. این کار باعث ایجاد طرح کلی برای محتوای‌تان می‌شود و به اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید ساختار منظمی می‌دهد. سپس بررسی کنید آیا ارتباط خوبی بین آن‌ها وجود دارد؟ لازم است مواردی را از آن‌ها کم کنید؟ یا چیزی به آن‌ها اضافه کنید؟ و … این طرح کلی به ایجاد رابطه‌ای معنادار و منطقی بین قسمت‌های مختلف محتوای متنی‌ کمک خواهد کرد.

3- ساختار نوشتن محتوای متنی را رعایت کنید.

محتوای متنی که تولید می‌کنید باید ساختار با قاعده‌ای داشته باشد. ساختار مناسب محتواهای متنی این گونه است که دارای مقدمه، بخش اصلی و قسمت نتیجه‌گیری هستند.

مقدمه

مقدمه اهمیت ویژه‌ای در تولید محتوا دارد. چرا که اولین قسمتی است که مخاطب آن را می‌خواند و اگر به خوبی نوشته نشده باشد، مخاطب دلسرد می‌شود و مطالعه ادامه متن را رها می‌کند. سعی کنید در مقدمه محتوای متنی‌تان مشخص کنید که در طول متن راجع به چه مسائلی صحبت خواهید کرد. این امر به مخاطب کمک می‌کند تا متوجه شود با مطالعه کامل این مطلب چه اطلاعاتی کسب خواهد کرد، به همین خاطر برای خواندن ادامه متن اشتیاق بیشتری خواهد داشت. پس برای نگارش مقدمه‌ای جذاب و گیرا باید تمرکز زیادی داشته باشید و انرژی و زمان زیادی نیز صرف نوشتن این قسمت کنید.

بخش اصلی

بخش اصلی نیز باید از چندین پاراگراف تشکیل شود. پاراگراف‌ها به وسیله عنوان‌ها (Heading2) و (Heading3) از هم جدا می‌شوند ولی یادتان باشند بین پاراگراف‌های‌تان ارتباط موضوعی وجود داشته باشد و مخاطب بتواند به راحتی ارتباط بین آن‌ها را تشخیص دهد تا دچار سردرگمی نشود.

نتیجه‌گیری

در پایان متن‌تان نتیجه گیری کلی از موضوعات مطرح شده داشته باشید تا مخاطب با خواندن آن قسمت بتواند به برداشت خوبی از کل متن دست پیدا کند.

4- لحن مناسبی انتخاب کنید.

لحن مناسب متن را بر اساس ویژگی‌های مخاطب هدف‌تان مشخص کنید. مثلا اگر مخاطبان شما افراد نوجوان هستند استفاده از لحن رسمی برای آن‌ها هیچ جذابیتی ندارد و باعث می‌شود همان ابتدای کار، مطالعه مطلب را رها کنند. پس بهتر است لحن متن‌تان سرشار از انرژی و اشتیاق باشد تا بتواند باعث ایجاد تعاملی دو طرفه شود. پس حتما بر اساس ویژگی‌های مخاطبان‌تان نوع لحن را مشخص کنید.

5- وجود فضای سفید (White Space) را فراموش نکنید.

دقت داشته باشید پاراگراف‌هایی که برای محتوای وب‌سایت می‌نویسید اصلا لازم نیست از جملاتی طولانی تشکیل شوند. حتی گاهی یک جمله می‌تواند یکی از پاراگراف‌های شما را تشکیل دهد.

دلیل این موضوع این است که مخاطبان وب‌سایت‌ها تک‌تک جملات متن را نمی‌خوانند بلکه متن را اسکن می‌کنند. به همین خاطر وجود فاصله یا همان فضای سفید بین پاراگراف‌ها باعث می‌شود تا مطالب را تا انتهای متن پیگیری کنند.

6- از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید.

سعی کنید مفهوم موردنظرتان را به ساده‌ترین صورت ممکن بیان کنید و از نوشتن جملات طولانی و پیچیده نیز خودداری کنید تا مخاطب به راحتی بتواند موضوع را تشخیص دهد و متوجه منظور شما شود.

اگر دیدید موضوعی پیچیده شد، با مطرح کردن مثالی مناسب به مخاطب کمک کنید تا راحت‌تر منظور شما را درک کند. همیشه مثال‌ها درک موضوعات را برای مخاطبان راحت‌تر خواهند کرد.

7- تیترهای جذابی طراحی کنید.

علاوه بر مقدمه، تیترها نیز تاثیر زیادی در جلب توجه و تاثیرگذاری بر مخاطبان دارند. سعی کنید تیترهایی هوشمندانه و جذاب طراحی کنید که تاثیرگذاری زیادی داشته باشند. برای طراحی تیترها و عنوان‌های جذاب می‌توانید از تکنیک‌های زیر کمک بگیرید:

  • سعی کنید در طراحی تیترها از اعداد استفاده کنید.

مثلا: سه روش تقویت زبان انگلیسی.

  • استفاده از کلماتی مانند دلایل، روش‌ها، نکات، ترفندها، تکنیک‌ها و … می‌تواند تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان‌تان داشته باشد.

برای مثال: تکنیک‌های تقویت زبان انگلیسی.

  • در تیترها بیان کنید که چه مزیتی نسبت به رقبا دارید.

برای مثال: چند روش ساده برای تقویت زبان انگلیسی. در این تیتر استفاده از کلمه «ساده» می‌تواند بر مخاطبان تاثیر گذار باشد و مزیت شما نسبت به رقبا را نشان دهد.

  • احساسات مخاطب را درگیر کنید.

ایجاد احساساتی مانند ترس، لذت، عشق، کنجکاوی و … می‌تواند باعث جذاب شدن محتوای متنی‌تان شود.

برای مثال: پنج اشتباه در زندگی که باعث از بین رفتن موفقیت‌های شگفت‌انگیز می‌شود.

  • برای جذاب‌تر کردن تیترهای‌تان از عبارات منفی استفاده کنید.

برای مثال: هفت کاری که قبل از مصاحبه‌های کاری نباید انجام دهید.

نکاتی که در این مطلب بیان کردیم همگی باعث ایجاد محتوایی ارزشمند می‌شود. حال اگر می‌خواهید محتوایی که تولید کرده‌اید را به دست مخاطبان‌تان برسانید باید اصول سئو را در محتوای متنی‌تان رعایت کنید.

مطالب مرتبط