چگونه سریع یاد بگیریم؟

آیا به یادگیری زبان به چشم یک تکلیف نگاه می‌کنید که باید هر چه زودتر یاد بگیرید تا از شر آن خلاص شود و یا واقعاً برایتان چالش ایجاد کرده و مثل یک بازی فکری می خواهید معمای آن را در ذهن خود حل کنید؟

مدارس روش غلطی برای آموزش دارند این مراکز هوش و استعداد بچه‌ها باهم مقایسه می‌کنند. همین طور خیلی از ما عادت‌های غلطی برای یادگیری داریم. مثل این عادت که فکر می‌کنیم حفظ کردن مساوی با یادگرفتن است.

اما همان طور که می‌دانید روش‌های یادگیری بسیار متفاوت اند که هر کس می‌تواند طبق سلیقه خودش از این تنوع استفاده مثبت کند و به بهترین شکل ممکن یاد ‌بگیرد. نکته بعدی این که ذهن کنجکاو ما مدام در حال یادگیری است و وقتی با ذهنتان همراه شدید از یاد گیری خسته نخواهید شد. همچنین که هر چه به یادگیری بیشتر علاقه داشته باشید، سریع‌تر یاد می‌گیرید.

یادگیری سریع و حالت ذهنی

اگر ناراحت، عصبی، نگران و بی‌حوصله باشید چیزی یاد ‌نمی‌گیرید. مغز شما وقتی در حالت آلفای خودش یعنی آرام، خوشحال و کنجکاو یادگیری باشد، سرعت یادگیری شما را نیز بالا خواهد برد.

مثلا مهارت لیسنینگ را در نظر بگیرید. اگر از آن دسته انسان‌هایی هستید که باید تک تک کلماتی که می‌شونید را درک کنید قطعا دیوانه خواهید شد؛ چون احتمالاً تمام وقت در حال سرزنش خود هستید که چرا نتوانستم همه جزئیات را بفهمم.

کمی از این سخت‌گیری کم‌کنید و درگیر فهمیدن یک بخش و نفهمیدن بخش دیگر نشوید، فقط توجه خود را روی فهمیدن کلی آنچه می‌شنوید، قرار دهید. این‌گونه ذهن بسیار آرام‌تری دارید و سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید زبان انگلیسی یاد می‌گیرید.

سه کلید ذهن نامحدود

خانم جو بولر  (Jo Boaler)در کتاب (limitless mind) با شش کلید شما را به سمت یادگیری سریع‌تر و متفاوت‌تر هدایت می‌کند. این کتاب مثال‌های فراوانی از انواع دانشمندان و افرادی دارد که با تغییر ذهنیت و سبک یادگیری به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده اند. قدرت مغز را نباید دست کم گرفت زیرا مغز انسان نامحدود است.

سه کلید از شش کلیدی که دراین کتاب اشاره شده با بحث ما پیرامون یادگیری سریع و به خصوص یادگیری سریع زبان انگلیسی هم‌خوانی دارد. با خلاصه‌ای از این اصول پایه که پیش نیاز یادگیری سریع زبان است در ادامه آشنا خواهید شد.

1- تغییر و تحول روزانه مغز

مغز انسان مدام در حال رشد و تغییر است. وقتی چیزی را یاد می‌گیریم مغز ما قوی‌تر می‌شود. هر چه ماهیچه‌های مغز را با یادگیری و آموختن ورزش دهیم، بیشتر رشد می‌کنند. شکل‌گیری مسیر عصبی در مغز برای یادگیری مهارتی مثل آموختن زبان فرایندی است که به زمان نیاز دارد؛ همین که این مسیر در ذهن شما ساخته شد بقیه راه آسان می‌شود؛ مسیری که فقط با تمرین وتکرار مداوم حاصل می‌شود. باید بدانید که افراد نابغه‌ از بدو تولد نابغه نبودند بلکه در طول زمان شکوفا شدند و همین طور این که هیچ مدلی از یادگیری به نژاد و جنسیت بستگی ندارد.

2- از اشتباه کردن نترسید

وقتی کارهای چالشی انجام می‌دهیم و خطا می‌کنیم بهترین فرصت ممکن برای یادگیری و رشد مغز را ایجاد کرده‌ایم. اکثر زبان‌آموزها از چالش فراری‌اند ذهن آن‌ها به معلم و کلاس وابسته شده؛ آن‌ها انتظار دارند طبق مسیر مشخصی جلو بروند و دست به هیچ نوع ابتکاری نزند. اما تغییر دید منفی نسبت به اشتباه به خصوص در بحث یادگیری زبان انگلیسی یکی از اصلی‌ترین پارامترهاست. حتی همه کسانی که اکنون در آموزش زبان انگلیسی خبره شده اند داشتن 200 خطا در طول روز را هنگام صحبت کردن عادی می‌دانند.

3- خودتان را باور داشته باشید

کل مسیر یادگیری بدون باور داشتن خود و باور داشتن مسیر خود بیهوده است. وقتی ما باور خود و ذهنیت خود را نسبت به چیزی تغییر می‌دهیم بدن ما به طور فیزیکی همه توان خود را برای انجام و ثمر رسیدن آن تغییر به کار می‌گیرد.

در مقایسه‌ای که بین افراد دارای انگیزه و باور برای یادگیری زبان و کسانی که به زور و اجبار در حال یادگیری زبان بودند انجام  گرفت این نتیجه حاصل شد که کسانی که دارای انگیزه بودند سرع یادگیری‌شان به مقدار قابل توجهی نسب به سایر افراد بیشتر بود. این افراد از یادگیری لذت می‌بردند و صرفا به چشم تکلیف به یادگیری زبان نگاه نمی‌کردند.

در نظر داشته باشید که شما به صورت کاملا خود جوش و خودآموز دست به آموختن زبان انگلیسی زده اید پس یک قدم از زبان‌آموزهای منفعل جلوتر هستید.

جمع‌بندی

با این حساب می‌توان به این نتیجه رسید که یادگیری سریع زبان امکان‌پذیر است. بحث‌های قدیمی راجع به هوش و برتری افراد باهوش را دور بریزید و به خودتان فکرکنید. مغز شما نامحدودتر از آن چیزی است که فکردش را‌ بکنید. پس از اشتباه کردن نترسید به مسیری که قرار است در آن قدم بردارید ایمان داشته باشید.

با انجام روش‌ها  و راهکار‌هایی که ما به شما در ادامه پیشنهاد می‌دهیم یادگیری سریع زبان، راحت‌تر و دست‌یافتنی‌تر می‌شود.

مطالب مرتبط