یادگیری سریع گرامر زبان انگلیسی

قدم سوم در مباحث یادگیری سریع زبان انگلیسی، بخش گرامر زبان انگلیسی است. بعد از تمرین و یادگرفتن مرحله دوم و سوم که مربوط به آموزش سریع لیسنینگ و لغات انگلیسی بود به بحث یادگیری سریع گرامر زبان انگلیسی می‌پردازیم. فرایند این مرحله به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

حالا وقت آن رسیده که کتاب گرامر خود را باز کنید. با این کار به چند نکته جالب بر‌می‌خورید: شما نحوه ادای صداها و آواها را در قدم‌ اول یادگرفته اید پس دیگر در این بخش نیاز نیست که برای خواندن و تلفظ کلمات کتاب وقت صرف کنید. همچنین قبلا با صداها آشنا شده اید اکنون تمام تمرکز خود را روی یادگیری سریع گرامر زبان قرار می‌دهید.

نکته دوم این که با خواندن کتاب متوجه خواهید شد که با هجم عظیمی از کلمات کتاب آشنایید زیرا که در قدم دوم بسیاری از این کلمات را آموختید. همه چیزی که در این مرحله قرار است یاد بگیرید این است که زبان انگلیسی چگونه کلمات را در کنار هم قرار می‌دهد؟

قوانین گرامر

گرامر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ گرامر دستگاهی قصه‌گو است که چندین بازیگر و حرکت دارد. کلمات you،  your dog، eating و your homework را به داستان؛ your dog ate your homework  تبدیل می‌کند. گرامر نه تنها قادر است بگوید چه کسی چه کاری را در چه زمان انجام داد بلکه به شما می‌گوید گوینده داستان چه فکری می‌کند. مثل این تغییر در مثال قبلی:   My dog ate my homework به My homework was eaten by my dog.

در هر زبانی گرامر سه بخش اساسی برای ترکیب کلمات دارد.

  • یا کلمه اضافه می‌کند (You like it -> Do you like it?)
  • یا کلمه‌ای که هست را تغییر می‌دهد (I eat it -> I ateit)
  • یا چینش کلمه را تغییر می‌دهد (This is nice -> Is thisnice?).

با پیدا کردن این ترکیب‌ها می‌توانیم جملات را به بخش‌های گرامری کوچک‌تری بشکنیم که یادگرفتن را برای ما خیلی آسان‌تر می‌کند.

چگونه این ترکیب را یاد می‌گیرید: My homework was eaten by my dog

راه ساده‌ای این است که از ترجمه‌ها و توضیحات موجود در کتاب گرامر خود برای فهم معنای هر جلمه استفاده کنید و از فلش‌کارت‌ها برای حفظ اجزای جمله استفاده کنید.

هر فرم گرامری را می‌شود با این روش یادگرفت که یک سری مزایا نسبت به نوع استادارد موجود در کتابتان دارد. فرم‌های گرامری که در متن داستانتان یاد‌می‌گیرید باعث می‌شود تصاویر را به کلمات انتزاعی در ذهنتان ربط دهید. با این کار یادآوری را بسیار سریع‌تر می‌شود. برای مثال در این داستان “by” شبیه یک سگ گناهکار است

مزیت

گرامر زبان انگلیسی را به کمک سیستم تکرار فاصله‌ای یاد می‌گیرید، که با مقدار مشخصی از تکرار شما مجبور به حفظ هر ساختار گرامری به طور دقیق ‌می‌کند. این کار باعث می‌شود که از یادگیری صدها بخش گرامری موجود در کتاب‌تان پیشی بگیرید. کافی است فقط یکی دو مثال از هر ساختار گرامری را انتخاب کنید و به بخش بعدی بروید. با این کار خیلی خیلی سریع در زبان انگلیسی پیشرفت می‌کنید و فقط مطالب ارزش‌مند کتاب را آن هم در چند ماه یادمی‌گیرید. همچنین این روش بسیار سرگرم کننده است زیرا نیاز نیست با تمرینات دستوری خسته کننده سر و کله بزنید و در مقابل مدام درحال امتحان روش‌های جدید برای یادگیری سریع گرامر زبان انگلیسی هستید.

دیگر منابع جمله‌های مثالی

برای یادگیری گرامر کاربردی مکالمه، کتاب‌های دانش‌آموز و گرامر، مثال‌هایی که نیاز دارید را ندارند.  به جای آن کتاب به شما یک سری ترکیب فعل‌هایی مثل (I am, you are, he is) می‌دهد که فرم‌شان را حفظ کنید. اما شما دو منبع عالی در اختیار دارید که می‌توانید انواع مثال‌ها را با آن‌ها پیدا کنید: این دو منبع  Google Images و Grammarly هستند.

Google Images موتور جست‌وجوگر عالی در این زمینه است. در زیر این منبع به اصطلاح معدنی از برای یادگیری زبان مخفی شده. میلیون‌ها نمونه جمله مصور، که همه آن‌ها قابل جست‌‌و‌جو و قابل ترجمه به صورت ماشینی اند. اگر برای انجام این کار به مشکل برخوردید حتما این دستورالعمل را دنبال کنید.

این منبع یکی از منابع کارآمد و نامحدود مصور است که نمونه‌های ترجمه شده برای هر کلمه یا ترکیبی که از زبان انگلیسی بخواهید در آن پیدا خواهید کرد. می‌توان گفت یکی از بزرگترین کتاب‌های مصوری که تا کنون نوشته شده که هم قابل جست‌وجو و هم رایگان است.

روش دیگر این است که خودتان فکر کنید و یک مثال بنویسید که خب قطعا طبیعی است که اشتباهی هم انجام دهید ولی Grammarly به رایگان تقریباً بیشتر خطاهای شما را تصحیح می‌کند. شما می‌توانید جملات صحیح را بشکنید و از آن‌ها در فلش‌کارت ها برای به خاطر سپاری حتی پیچیده‌ترین  دستورهای گرامری استفاده کنید. این کار بیش از پیش فلش‌کارت‌هایتان را منحصر به فرد می‌کند. باعث می‌شود که از کلماتی استفاده کنید که در حال حاضر آن‌ها یادگرفته اید. این غلط‌های تصحیح شده به شما دقیقاً نشان می‌دهد که چه جاهایی در گرامر ضعف دارید و باید فلش‌کارت‌های بیشتری را به آن اختصاص دهید.

با استفاده از این سه ابزار به راحتی می‌توانید هر کلمه یا مفهوم گرامری که بخواهید یاد بگیرید. پیشنهاد ما این است که این ابزارها را با انجام دو کار استفاده کنید:

  • فقط نیمه‌ای از گرامر کتاب یعنی بخش‌هایی که حاوی نکته‌های مهم و ریشه‌ای هستند را حفظ کنید.(نیمه دوم گرامرها اصولاً چیزی‌هایی دارند که عملاً به درد شما نمی‌خورند.)
  • هزار کلمه اصلی زبان را یاد بگیرید. نکته اینجاست که شما در مرحله قبل لغات اصلی زبان انگلیسی را یاد گرفتید و با راهکاری که در مورد حفظ کردن لغات بلدید می‌توانید کلمات باقی‌مانده را هم سریع به خاطر بسپارید.

این قسمت بسیار سرگرم کننده است. رشد زبان را در مغزتان حس می‌کنید. وقتی از ترجمه فارسی برای فلش کارت‌هایتان استفاده نمی‌کنید، در حال تفکر به زبان انگلیسی در مغزتان هستید.

راهکار پیشنهادی:

  • از جعبه ابزارتان کمک بگیرید
  • همان طور که در اصول یادگیری سریع زبان انگلیسی اشاره شد، با استفاده ابزارگونه از زبان انگلیسی هر آنچه را نمی‌دانید به زبان انگلیسی بپرسید تا کلمه ناآشنا با کلماتی که از قبل می‌دانید در ذهنتان معنی شود.
  • ضمیرها، اسم‌ها و فعل‌ها صفت های ساده را به کار ببرید و دقیقا چیزی که انتظار می‌رود این است که شبیه یک کودک با بقیه ارتباط برقرار کنید.

در مرحله بعد سعی کنید کلمات را با استفاده از ‌but،therefor ، although ‌ به هم بچسبانید. با این کار مقدار زیادی از کلمات به صورت منطقی به هم می‌چسبانید و می‌توانید عبارات معنی‌دار پیچیده‌تری بسازید.

مطالب مرتبط