یادگیری سریع لیسنینگ انگلیسی

آموختن زبان به معنی تلنبار کردن اطلاعات زیاد روی هم نیست. بسیاری از افراد را اطراف خود می‌بینیم که نمرات خوبی در زبان انگلیسی به دست می‌آورند اما وقتی مجبور به شنیدن مطلبی انگلیسی می‌شوند، نمی‌توانند به طور کلی پیام آن مطلب را درک کنند. گوش این افراد با نوا‌های زبان انگلیسی آشنا نشده.

وقتی نتوانید به خوبی بشنوید، درک هم نخواهید کرد و اگر درک مناسبی نداشته باشید یاد‌گیری شما به بن‌بست می‌خورد.  مغز افراد فقط به صداهای زبان مادری آشناست و معمولاً تمایلی به یادگیری آواها و تلفظ‌های جدید زبان انگلیسی ندارد.

همچین، صورت ما 43 ماهیچه دارد که باید توانایی هماهنگی بین آن ها را یاد بگیرید تا آواهای انگلیسی که تولید می‌کنید برای دیگران قابل‌فهم‌تر باشد. درست مانند وقتی که ورزشی جدید را شروع می‌کنید و بدنتان درد می‌گیرد. حالا اگر درد را در ماهیچه‌های صورتتان حس کردید بدانید که حرکت را درست انجام داده‌اید.

قدم اول در یادگیری سریع زبان انگلیسی آشنایی با صداها و املا کلمات زبان انگلیسی است. در این بخش می‌آموزید که چگونه بشنوید و آواهای زبان را به خوبی ادا و تلفظ کنید. این فرایند که در زیر مرحله به مرحله به توضیحات آن پرداخته‌ایم به یک تا سه هفته زمان برای یادگیری کامل و سریع لیسنینگ و تلفظ نیاز دارد.

باید ابتدا با تلفظ و املای صحیح کلمه‌ها آشنا شوید تا بعداً آن‌ها را به کار ببرید. وقتی تلفظ کلمه را درست و صحیح یادبگیرید و ادا کنید یک قدم به حفظ آن نزدیک شده اید. پس از یک الی سه هفته برای تمرکز روی این موضوع وقت بگذارید تا با آواهای غریبه آشنا شوید و به اصطلاح گوشتان به صداهای جدید آشنا شود.

اگر یادگیری زبان انگلیسی را با کلمات و گرامر آغاز کنید، فقط یک سری ترکیب حروف کنار هم را یاد می‌گیرید چون وقتی کلمه را حفظ می‌کنید، دیگر ساختار صدای آن را فراموش کرده‌اید.

این فرایند به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • چگونه صداهای جدید را بشنویم؟
  • چگونه تلفظ کنیم؟
  • چگونه املا کلمات را یاد بگیریم؟

چگونه صداهای جدید را بشنویم؟

به این سوال فکر‌کنید که واقعا چگونه می‌توان کلمه‌ای را بدون شنیدن و یادگرفتن تلفظ، به خاطر سپرد؟

راه‌های مختلفی برای درک صداهای انگلیسی جدید وجود دارد اما طبق تحقیقات علمی یکی از بهترین‌ راه‌های تقویت لیسنینگ این است که گوش شما عادت به شنیدن صداهای جدید بکند:

  • دسته‌ای از صداهای مثل هم را پیدا کنید. برای نمونه: heal, heel, he’ll و hour, our و locks, lox
  • تصادفی به یکی از آن ها گوش کنید،
  • حدس بزنید کلمه‌ای که شنیدید چه حروفی داشت،
  • همان لحظه چک کنید و ببنید چقدر درست حدس زده بودید.

وقتی وارد این چرخه شوید، گوش شما با این صداها سازگار می‌شود و آواهای غریبه زبان انگلیسی به سرعت به گوش شما آشنا و قابل‌تشخیص به نظر می‌رسند. با این تمرین در عرض دو هفته کاملا به لیسنینگ زبان انگلیسی مسلط می‌شوید و تقریباً هر کلمه‌ای را به خوبی می‌توانید تشخیص دهید.

چگونه صدا‌های جدید را تلفظ کنیم؟

وقتی گوش شما به شنیدن صداهای جدید عادت کرد با سرعت بیشتری می‌توانید تلفظ کلمات را هم یاد بگیرد. ممکن است بپرسید که آیا امکان دارد در ابتدای یادگیری به تقویت لهجه انگلیسی هم پرداخت؟ شاید شنیده باشید که می‌گویند لهجه خوب قبل از هفت یا دوازده سالگی، شکل می‌گیرد. این باور کاملا صحیح نیست.

خواننده‌ها و بازیگران را در نظر بگیرید. همه ما می دانیم که آن‌ها از بدو تولد صدای خوبی نداشتند. حتی اکثر آن‌ها در دوران بزرگسالی به استعداد خود پی برده اند. این افراد لهجه و صدای خوب را با تمرین و ممارست آموخته اند و تنها تفاوتی که با ما دارند این است که بابت داشتن لهجه واضح به آن‌ها دستمزد می‌دهند. پس شما هم می‌توانید لهجه‌ای خوب بسازید کار سختی نیست.

حالا که گوش شما به شنیدن صداهای انگلیسی آشنا شده، تسلط به تلفظ قطعا کار آسان‌تری خواهد بود. هیچ‌کس به شما نخواهد گفت مثلاً حرف K را تلفظ کن که خب این کار راحتی است و دهان شما به صورت اتوماتیک این صدا را تولید می‌کند. خیلی وقت‌ها شاید صدایی را به خوبی بشنوید اما نتوانید آن را با دهانتان تلفظ کنید. در این قسمت ویدیویی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با استفاده از آن به راحتی می‌تونید تلفظ‌های مختلف در زبان انگلیسی را فرا بگیرید.

این که اول از همه به بحث لیسنینگ می‌پردازیم چند ویژگی دارد:

  • در قسمت بالا توضیح دادیم که «چگونه صداهای جدید را بشنویم؟» یادگرفتن این بخش، سرعت شما را برای تقویت لیسنینگ زیاد می‌کنند.
  • دهان شما بادقت بهتری صداها را تولید می‌کند.
  • با انجام این کار از همان دوره مبتدی، در وقتتان صرفه جویی قابل توجهی خواهد کرد، چون بعداً دیگر مجبور نیستید تلفظ‌های اشتباهی که به آنها عادت کرده اید را ترک کنید.

چگونه املا کلمات را یاد بگیریم ؟

ساده‌ترین بخش اینجاست. آخر همه کتاب‌های گرامری فهرستی از کلمات برای هجی کردن وجود دارد. لیستی تهیه کنید و با استفاده از عکس و صدای فردی انگلیسی زبان، فلش‌کارت‌هایی تهیه کنید که در یادآوری آسان‌تر این کلمات به شما کمک ‌کند. فلش کارت‌ها همیشه نباید به صورت فیزیکی باشند. بلکه با ساتفاده از نوع الکترونیکی آن‌ها می‌توانید صدای کلمه را هم به آن اضافه کنید.

چند راهکار ساده یادگیری سریع لیسنینگ انگلیسی:

  1. طبیعی است که درک پادکست‌ها و پخش‌های رادیویی معمولاً برای زبان‌آموزان سطح متوسط مشکل است. به علاوه فیلم‌های سینمایی هم شما را خسته می‌کند چون آن‌ها به صورت خلاصه تهیه می‌شوند و حجم زیادی از اطلاعات را در یکی دو ساعت به شما می‌دهند به همین دلیل ممکن است تا آخر اصلاً نفهمید چه اتفاقی در فیلم افتاده.

اما در مقابل سریال‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت لیسنینگ انگلیسی هستند. از محاسن دید سریال نسب به فیلم این است که در سریال بیش از هجده ساعت محتوای صوتی با خط نقشه سازگار، کلمات و صدای بازیگران قرار دارد که می‌توانید مثلا بین دو تا چهار ساعت در روز به آن اختصاص دهید. برای شروع راحت‌تر خلاصه هر اپیزود را به زبان انگلیسی بخوانید. معمولا در ویکی‌پدیا می‌توانید آن‌ها پیدا کنید که به باعث می‌شود گوش‌های شما به شنیدن محتوای صحبت‌ها آشنا شود.

  1. به اصطلاح مغز خود را به زبان آغشته کنید. به مکان‌هایی بروید و با کسانی ارتباط برقرار کنید که بتوانید به مقدار زیاد محتوای انگلیسی گوش دهید. مشکلی ندارد اگر همه چیز را نمی‌فهمید؛ شما به ریتم گوش می‌دهید و به الگوهایی که مدام در حال تکرار هستند. برای مثال می توانید به موسیقی انگلیسی گوش کنید. با گوش دادن به آهنگ‌های مختلف انگلیسی این فرصت را به خود داده اید که برای مغز خود محیطی انگلیسی زبان را به وجود آورید.

باید یاد بگیرید که چطور صورت خود را درست حرکت دهید تا بقیه آنچه که می‌گویید را بفهمند. اول باید بشنوید، بعد حس کنید و سپس فکرکنید که چگونه آن کلمه ادا می‌شود. به چهره فردی انگلیسی زبان (native) خوب دقت کنید و ببینید که چطور از اجزای صورتش برای صحبت کردن استفاده می‌کند، ذهن شما به صورت ناخودآگاه این حرکات را به خاطر می‌سپارد و به درستی آن را تقلید خواهد کرد.

مطالب مرتبط