اصول سئو در تولید محتوا و راهنمای نوشتن محتوای سئو شده

SEO (سئو) سرواژه Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است و پایه و اساس رشد کسب‌وکارهای امروزی را تشکیل می‌دهد. هدف از SEO (سئو) بهبود رتبه سایت است به گونه‌ای که محتواها و مطالب وب‌سایت‌تان در صفحه اول گوگل نمایش داده‌شوند. اصول سئو مربوط به دو بخش محتوا و مسائل فنی می‌شوند. اصولی که مربوط به مسائل فنی می‌شوند را بهتر است به کمک تیم توسعه سایت‌تان ارتقا دهید. ما در این مطلب شما را با قواعد سئو که مربوط به محتوا می‌شوند آشنا می‌کنیم.

فواید محتوای سئو شده

  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • افزایش مخاطبان
  • کسب اعتبار و محبوبیت
  • قرار گرفتن محتوای سئو شده در صفحه اول گوگل
  • افزایش زمان ماندن کاربران در صفحات وب‌سایت (Average Time on Page)
  • افزایش نرخ تبدیل سایت (conversion rate)
  • هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های بازاریابی
  • افزایش سرعت رشد کسب‌وکارهای اینترنتی

 

اصول سئو در تولید محتوا

هنگام طراحی استراتژی محتوا تاکید زیادی بر رعایت اصول سئو می‌شود. در ادامه شما را با اصلی‌ترین اصول سئو در تولید محتوا و چگونگی تولید محتوای سئو شده آشنا خواهیم کرد.

1- محتواهای مبتکرانه، جدید و به روز تولید کنید.

یکی از مواردی که می‌تواند تاثیر منفی و بسیار بدی بر سئوی سایت‌تان داشته باشد استفاده از محتواهای سایر وب‌سایت‌ها است. یعنی کپی کردن مطالب سایر وب‌سایت‌ها بدون ذکر منبع. گوگل به راحتی مطالب کپی شده را تشخیص می‌دهد و همین امر تاثیر بدی بر رتبه سایت شما خواهد گذاشت. پس اگر مطلب یکی از وب‌سایت‌های فارسی زبان برای‌تان جذاب بود و خواستید از آن استفاده کنید، حتما منبع آن را ذکر کنید تا تاثیر بدی بر سئوی سایت‌تان نداشته باشد.

برای تولید محتوای جدید و به روز بهتر است از مطالب وب‌سایت‌های خارجی استفاده کنید و با استفاده از ترجمه و رعایت اصول سئو، محتوایی ارزشمند تولید کنید که هم برای مخاطبان‌تان جذاب باشد و هم باعث بهبود رتبه سایت‌تان شود.

اگر در وب‌سایت‌تان محتواهایی دارید که مدت زیادی از تولید آن‌ها می‌گذرد بهتر است آن‌ها را به روز رسانی کنید و کلیدواژه‌های مناسبی در آن‌ها به کار ببرید.

2- محتوای مورد نیاز مخاطبان‌تان را تولید کنید و از کلیدواژه‌های مناسب استفاده کنید.

هنگامی که شما محصولی تولید می‌کنید یا خدمتی ارائه می‌دهید، مطمئنا مخاطبان‌تان در آن زمینه به اطلاعاتی نیاز دارند. سعی کنید با جست‌‌وجو در اینترنت یا با مصاحبه با مخاطبان هدف‌تان با سوالاتی که در ذهن آن‌ها وجود دارد، آشنا شوید و با تولید محتواهایی مناسب، اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان بگذارید. در این صورت به احتمال زیاد می‌توانید آن‌ها را به یکی از مشتری‌های کسب‌وکار خود تبدیل کنید. اما پس از اینکه محتوای مورد نیاز آن‌ها را تولید کردید، چگونه آن‌ها را در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید؟ آیا صرفا منتشر کردن آن‌ها در سایت‌تان کافی است؟

مطمئنا خیر! برای اینکه بتوانید محتوا را به دست مخاطبان‌تان برسانید باید از کلیدواژه‌ها استفاده کنید. کلیدواژه‌ها کلمات و عباراتی هستند که مخاطبان‌تان برای یافتن محتوای مورد نظرشان آن‌ها را سرچ می‌کنند. در حقیقت کلیدواژه‌ها نماینده محتوای متنی شما هستند و بیشترین تاثیر را در بهبود سئوی سایت‌تان دارند. پس برای اینکه محتواهای متنی‌ به راحتی در اختیار مخاطبان هدف‌تان قرار بگیرند باید کلیدواژه‌هایی را به کار ببرید که آن‌ها جست‌وجو می‌کنند.

برای اینکه بفهمید مخاطبان‌تان از چه کلیدواژه‌هایی استفاده می‌کنند، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی همچون keyword planner keyword finder, و keyword magic tool استفاده کنید. کافی است موضوع مورد نظرتان را در این وب‌سایت‌ها وارد کنید. بعد از آن آمار دقیقی درباره کلیدواژه‌ها و تعداد سرچ آن‌ها دریافت خواهید کرد. بهتر است لیستی از آن‌ها تهیه کنید و مطابق با اهداف کسب‌وکارتان از این کلیدواژه‌ها برای تولید محتواهای متنی مناسب استفاده کنید. سعی کنید برای هر یک از صفحات وب‌سایت‌تان از کلیدواژه‌های دقیق و مرتبطی استفاده کنید. این کلیدواژه‌ها را در طول متن تکرار کنید. اگر بتوانید از آن‌ها در قسمت متا دیسکریپشن و عنوان‌های‌ محتوای متنی‌تان استفاده کنید تاثیر بیشتری بر بهبود سئوی سایت‌تان خواهند داشت.

3- محتواهای متنی‌تان را ساختاربندی کنید.

محتواهای متنی که تولید می‌کنید باید ساختار مناسبی داشته باشند تا هم مخاطبان‌تان بتوانند با اشتیاق مطلب‌تان را دنبال کنند و هم این ساختار با قاعده باعث بهبود سئو و افزایش رتبه سایت‌تان شود.

ساختار مناسب محتواهای متنی این‌گونه است که دارای متا دیسکریپشن، مقدمه و عنوان‌های مناسبی باشند. عنوان اصلی محتوای متنی‌تان Heading 1 نامیده می‌شود و سایر عنوان‌ها با توجه به جایگاه‌شان Heading 2 و Heading 3 نامیده می‌شوند. این بخش‌بندی ها باعث منظم‌ شدن محتوای شما می‌شوند و مطالعه متن را برای مخاطبان راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کنند.

سعی کنید محتوای متنی‌تان نه آن قدر کوتاه باشد که موضوع آن توسط موتورهای جست‌وجو تشخیص داده نشود و نه آن قدر طولانی باشد که برای مخاطبان‌ کسل کننده شود. محتوای متنی حدودا هزار کلمه‌ای می‌تواند مطلبی مناسب باشد.

4- از آدرس مرتبط برای مطلب (URL) استفاده کنید.

برای انتخاب URL حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سعی کنید URL کوتاه باشد.
  • کاملا مرتبط با موضوع محتوای متنی‌تان باشد.
  • و از کلیدواژه‌ها در URL نیز استفاده کنید.

رعایت این اصول به بهبود سئوی سایت‌تان بسیار کمک خواهد کرد.

5- از تصاویر و ویدیوهای کم حجم استفاده کنید.

استفاده از تصاویر و ویدیوهای مرتبط با موضوع محتوا می‌تواند باعث افزایش کیفیت و جذاب‌تر شدن محتوای‌ متنی‌تان شود. علاوه بر این، تصاویر و ویدیوها به علت جذاب بودنشان باعث افزایش زمانی می‌شوند که کاربران در صفحات وب‌سایت شما می‌گذرانند (Average Time on page) . فقط مراقب باشید که حجم زیاد تصاویر و ویدیوها سرعت سایت‌تان را کاهش ندهد. بهتر است قبل از آپلود عکس‌ها و ویدیوها حجم آن‌ها را کاهش دهید تا باعث کاهش سرعت سایت‌تان نشوند.

  • برای کاهش حجم عکس‌ها می‌توانید از وب‌سایت Optimizilla استفاده کنید.
  • برای کاهش حجم فیلم‌ها نیز می‌توانید یک مرتبه فیلم مورد نظرتان را در تلگرام آپلود کنید تا حجم آن کاهش یابد.

6- لینک‌های داخلی و خارجی مناسبی به کار ببرید.

یکی از بهترین روش‌های بهبود سئوی سایت‌تان استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی مناسب است. اگر بتوانید از این لینک‌ها به درستی استفاده کنید هم بازدید سایت خود را افزایش می‌دهید و هم می‌توانید رتبه سایت‌تان را بهبود ببخشید.

لینک‌های داخلی مخاطب‌تان را به یکی از صفحات وب‌سایت‌تان منتقل می‌کنند در حالی که لینک‌های خارجی مخاطبان را به صفحه‌ای معتبر در وب‌سایت‌های دیگر منتقل می‌کند. هر چه به سایت‌های معتبرتری لینک دهید، اعتبار سایت‌تان نیز افزایش می‌یابد.

این شش قاعده‌ای که در این مطلب به شما معرفی کردیم، اصلی‌ترین اصول سئو در تولید محتوا هستند. امیدواریم رعایت این اصول به شما کمک کند محتواهای سئو شده مناسبی تولید کنید که همگی در صفحه اول گوگل نمایش داده‌شوند! برای کنترل نتایج سئوی سایت‌تان می‌توانید از ابزاری همچون Google Analytics و سرچ کنسول استفاده کنید

مطالب مرتبط