آموزش زبان انگلیسی برای کودکان در خانه: 10 روش آسان برای آموزش زبان انگلیسی به زبان ساده

بیشتر مردم چیزی درباره‌ی روند یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان نمی‌دانند تا زمانی که خودشان به فکر آموزش کودکان در خانه می‌افتند. آموزش زبان انگلیسی برخلاف آنچه که مردم تصور می‌کنند روندی طبیعی نیست که خود به خود اتفاق بیفتد بلکه روندی پیچیده است که نیازمند آموزش صحیح مهارت‌ها و راهبردهای مختلف مانند آواشناسی (دانستن رابطه‌ی بین حروف و صداها) و آگاهی از واج‌ها است.

نکته‌ی خوشایند این است که اگرچه یادگیری زبان انگلیسی به خودی خود روندی پیچیده است، روش‌هایی که برای تقویت آن وجود دارد تقریباً ساده و آسان است. به منظور آموزش زبان انگلیسی به کودکان و داشتن تجربه‌ای خوشایند 10 روش ساده و آزمایش‌شده‌ی زیر را امتحان کنید.

1. آموزش زبان انگلیسی به کودکان با شعر

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با شعر یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان برای سنین زیر 10 سال است. شعرهای کودکانه و قافیه‌هایی که در آن استفاده می‌شود تنها برای سرگرمی نیست. قافیه و وزن موجود در این اشعار به کودکان کمک می‌کند تا صداها و هجاهای کلمه‌ها را که به خواندن آن‌ها کمک می‌کنند را بشنوند. بهترین راه برای ایجاد آگاهی از آواها و واج‌ها که یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در یادگیری است، دست زدن ریتمیک و خواندن آهنگ‌ها به همراه کودک است. این فعالیت سرگرم‌کننده راهی خارق‌العاده برای پرورش غیر مستقیم مهارت‌های سوادآموزی کودکان است که راه موفقیت آن‌ها را در یادگیری هموار می‌کند.
آموزش الفبای انگلیسی با شعر و شعر انگلیسی کودکانه از روش‌های اثبات شده و مؤثر در یادگیری زبان انگلیسی و بهترین ابزار آموزشی برای رشد و تقویت حافظه کودکان و عملکرد آن‌ها در مدارس است. از معروف‌ترین‌های شعر انگلیسی کودکانه می‌توان به شعر Twinkle, twinkle, little star اشاره کرد.

2. ساختن فلش کارت‌

فلش کارت‌های ساده درست کنید و کلمه‌ای شامل سه صدا بر روی هر کدام بنویسید (مانند ram، sat، pig، top، sun، pot و fin). از کودک خود بخواهید کارتی را انتخاب کند و سپس آن را با یکدیگر بخوانید و سه انگشت خود را نشان دهید. از او بخواهید اولین صدایی که در تلفظ کلمه می‌شنود را بیان کند و به همین ترتیب صدای دوم و صدای سوم. این فعالیت ساده نیازمند کمی زمان برای آماده سازی است. هم چنین این فعالیت آواهای مورد نیاز و مهارت‌های آواشناختی که به کودکان برای خواندن کلمات کمک می‌کند را در آن‌ها ایجاد و تقویت می‌کند. اگر فرزند شما اخیراً شروع به یادگیری حروف الفبا کرده است و در حال آموزش الفبای زبان انگلیسی به او هستید، روی صدای هر حرف بیشتر از نام آن‌ها تمرکز کنید.

3.قرار دادن کلمه‌ها در محیط اطراف

با قرار دادن کلمه‌ها در محیط خانه به طور روزانه فرصتی را برای تقویت مهارت خواندن کودکتان فراهم می‌کنید. کودکان با دیدن کلمه‌های چاپ‌شده روی پوسترها، جدول‌ها، کتاب‌ها، برچسب‌ها و… سعی در برقراری ارتباط بین صداها و نمادهای حروف الفبا دارند.  هنگامی که بیرون از خانه هستید به حروف روی پوسترها، بیلبوردها و علامت‌ها اشاره کنید. در این حین می‌توانید به عنوان نمونه با قرار دادن حروف در کنار یکدیگر کلمه بسازید و آن‌ها را تلفظ کنید. روی حرف اول کلمه‌ها تمرکز کنید. از کودک خود بپرسید «این حرف چه صدایی دارد؟» (What sound is that letter?)، «چه کلمه‌های دیگری با این صدا آغاز می‌شوند؟» (What other word starts with that sound?)، «چه کلمه‌ای با آن کلمه هم‌قافیه است؟» (What word rhymes with that word?)

4. بازی با کلمات

در ادامه روش قبلی، به طور مرتب بازی‌های ساده با کلمات را معرفی کنید. روی بازی کردن تمرکز کنید تا کودک به شنیدن، تشخیص دادن و به کار بردن صداها در کلمات تشویق شود. برای نمونه، با پرسیدن سؤال‌هایی مانند «کلمه‌ی______ با چه صدایی آغاز می‌شود؟»، «کلمه‌ی_____ به چه صدایی ختم می‌شود؟»، «چه کلمه‌هایی با صدای___شروع می‌شوند؟» و «چه کلمه‌ای با _____ هم‌قافیه است؟» شروع کنید. ترجیحاً این سؤالات را به منظور دشوارتر کردن این روش و پیشرفت بیشتر فرزندتان به زبان انگلیسی بپرسید. مانند نمونه‌های زیر:
1.    What sound does the word_______start with?
2.    What sound does the word_______ end with?
3.    What words start with the sound ________ ?
4.    What word rhymes with_______?

5. یادگیری مهارت‌های اصلی در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

لازم به ذکر است که آموزش خواندن شامل مهارت‌های مختلفی است. به طور خلاصه پنج مهارت مهمی که همه‌ی کودکان برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارند شامل موارد زیر است:
1.    آگاهی واجی :  توانایی شنیدن و به کارگیری صداهای مختلف در کلمات
2.    آواشناسی: تشخیص دادن ارتباط بین حروف و صداهایی که می‌سازند
3.    دایره‌ی واژگان: درک معانی، تعریف‌ها و مفهوم کلمات
4.    درک مطلب: درک معنی و مفهوم متن هم در کتاب‌های داستان و هم کتاب‌های علمی
5.    روان‌خوانی: توانایی خواندن با صدای بلند، سرعت، درک و دقت.

6. بازی با حروف الفبای آهن‌ربایی

صداهای واکه (مصوت) میانی ممکن است برای کودکان مشکل باشد. به همین علت این فعالیت بسیار کمک‌کننده است. حروف الفبای آهن‌ربایی را روی درب یخچال آماده کنید و مصوت‌ها (واکه‌ها) را در یک طرف قرار دهید (صداهای a، e، i، o، u). کلمه‌ای یک هجایی (CVC: consonant-vowel-consonant) مانند «cat» را بیان کنید و از کودک خود بخواهید حرف به حرف کلمه را با استفاده از آهن‌رباها هجی کند. برای کمک به آن‌ها هر مصوت (واکه) را هنگامی که به حرف آن اشاره می‌کنید بلند بخوانید (/ayh/, /eh/, /ih/, /awe/, /uh/) و از او بپرسید که کدام صدا، صدایی مشابه با صدای میانی می‌سازد؟

7. مشغول نگه داشتن فرزندتان

یادگیری باید فرآیندی مفرح برای کودک باشد تا انگیزه‌ی او را برای پیشرفت حفظ کند. برخی مواقع ممکن است کودک در ابتدای کار پر از هیجان و مشتاق یادگیری باشد اما ناگهان خسته می‌شود و به راحتی از ادامه‌ کار دست می‌کشد. به عنوان والدین تقریباً غیر ممکن است که دوباره از اول شروع کنید و از عواملی که باعث خستگی می‌شوند جلوگیری کنید. برای تکمیل هر فعالیت به کودک خود پاداشی بدهید؛ چرا که آن‌ها را برای ادامه دادن با انگیزه نگه می‌دارد. هم‌چنین بر عملکرد فرزند خود نظارت داشته باشید تا چگونگی پیشرفت فرزند خود را مشاهده کنید.

8.خواندن کتاب به طور منظم برای کودک و سؤال پرسیدن در رابطه با کتاب

بسیاری از مردم درک نمی‌کنند که چه مهارت‌هایی از طریق عمل ساده‌ا‌ی مانند خواندن کتاب برای کودک به او آموزش داده می‌شود. نه تنها به آن‌ها نشان می‌دهید که چگونه کلمات را تلفظ کنند بلکه مهارت‌های اصلی درک مطلب، افزایش دایره‌ی واژگان آن‌ها و روان‌خوانی با گوش دادن به خواننده نیز به آن‌ها انتقال داده می‌شود. غالباً خواندن کتاب برای کودکان به طور منظم علاقه‌ی آن‌ها را نسبت به کتاب‌خوانی رشد می‌دهد که بهترین راه برای افزایش موفقیتشان در خواندن است.
توانایی درک مطلب کودکتان را با پرسیدن سؤال به هنگام خواندن قوی‌تر کنید. برای کودکان با سنین پایین‌تر (زیر 5 سال)، توجه آن‌ها را به تصاویر جلب کنید. به طور مثال با پرسیدن سؤالاتی مانند «آیا قایق را می‌بینی؟» (Do you see the boat?) و «گربه چه رنگی است؟» (What color is the cat?) این کار را انجام دهید. برای کودکان با سنین بالاتر(بالای 5 سال)، در مورد مطالبی که تازه خوانده‌اید بپرسید. مانند «Why do you think the little bird was afraid?» و «When did Sophie realize she had special powers?»

9. انجام بازی‌ به منظور به خاطر سپردن کلمات پر تکرار دیداری

کلمات دیداری (Sight Words) کلماتی هستند که به راحتی با کنار هم قرار دادن صداهای هر حرف تلفظ نمی‌شوند و باید آن‌ها را تشخیص داد.کلمات پر تکرار دیداری (High-frequency Sight Words) کلماتی هستند که بیشتر اوقات در متن‌ها و نوشتار دیده می‌شود. (مانند you، I، we، am، had، and، to، the، have، they، where، was و does)
راهبرد مناسب برای یادگیری اینگونه کلمات بدین صورت است: «کلمه را ببین. تلفظش کن». تشخیص کلمات دیداری و فراگیری و خواندن آن‌ها امری بسیار ضروری برای تقویت روان‌خوانی بچه‌هاست. بیشتر کودکان تا سنین 4 سالگی قادر به فراگیری تعدادی از کلمات دیداری هستند (مانند is، it، my، no، see و we) و نزدیک به 20 کلمه‌ی دیداری تا پایان اولین سال دبستان یاد می‌گیرند. شما می‌توانید این نوع کلمات را به وسیله بازی کردن با فلش کارت‌ها و استفاده از کتاب‌خوانی یاد دهید.

10. شاد و مفرح کردن تدریس به کودکان با صبر و حوصله

هر کودکی با توجه به سرعت یادگیری خود مطلب یا موضوعی را فرا می‌گیرد. پس همیشه به یاد داشته باشید مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که محیط را برای او لذت‌بخش کنید. با خواندن کتاب، ترکیب فعالیت‌هایی که انتخاب کرده‌اید و گاهی اوقات اجازه‌ دادن به کودکتان برای انتخاب کتاب دلخواهش، کم کم طعم لذت یادگیری و عشق به کتاب‌خوانی را به آن‌ها می‌فهمانید و به آن‌ها بهترین فرصت برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی را می‌دهید.

کلام پایانی

روند آموزش زبان انگلیسی مخصوصاً به کودکان بسیار زمان‌بر و نیازمند صبر و حوصله است. پس اگر خواهان آموزش آن به کودکتان و موفقیت هرچه بیشتر آنان در یادگیری زبان انگلیسی هستید پیشنهاد می‌شود از 10 روشی که در اینجا معرفی شد بهره بگیرید و حتماً پیش از شروع زمانی را برای آماده سازی اختصاص دهید تا تجربه‌ای لذت‌بخش را در کنار فرزندتان داشته باشید. در پایان خواهشمندیم نظرات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید و اگر منبع یا تجربه‌ای در این زمینه دارید از طریق بخش نظرات به ما نیز اطلاع دهید.

منبع: Reading Eggs

مطالب مرتبط