چگونه در زبان انگلیسی پیشرفت کنیم؟

همه‌ی ما میدانیم که تمرین زیاد برای پیشرفت در زبان انگلیسی خیلی مهم است اما مفیدترین راه نیست. اگر ایده‌های جالب و مفید برای تقویت زبانتان نداشته باشید، ممکن است دلسرد و خسته شوید. به همین خاطر ما لیستی از یازده راهکار کاملا کاربردی برای تقویت زبان را تهیه کرده‌ایم.

می‌توانید با استفاده از این نکات پیشرفت زیادی مهارت‌های زبان از جمله اسپیکینگ، گرامر، واژگان و درک مطلب داشته باشید.

 راه‌هایی برای پیشرفت در ریدینگ زبان انگلیسی

از استراتژی Intensive Reading استفاده کنید

هدف intensive reading تمرکز و درک دقیق معنی است و نقطه مقابل extensive reading (به معنی ریدینگ برای درک مطلب کلی و لذت بردن از روند خواندن متن) به حساب می‌آید.  intensive reading برای پیشرفت سریع‌تر مهارت‌های زبان مفیدتر است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناخت کلید واژه‌ها
  • مشخص کردن بعضی کلمه‌ها و حدس معنی احتمالی آن‌ها
  • نوشتن خلاصه مطلب بعد از خواندن متن
  • به همراه استاد زبانتان و یا گفتگو با دوستانتان درباره ی متن

برای این کار متنی کوتاه را انتخاب کنید وگرنه دلزده می‌شوید.

مطالعه با روش «تقسیم کردن مطالب» (distributed practice method)

تعداد دفعه‌هایی که زبان می‌خوانید را زیاد کنید ولی طول آن‌ها را کم کنید (حداکثر 30 دقیقه). به این ترتیب دیگر نیاز نیست ساعت‌ها زمان صرف حفظ کردن کلمه‌های بیهوده و خواندن متن‌های طولانی کنید بلکه در عوض از حداکثر توانایی ذهن خود کمک می‌گیرید. همچنین بهتر است برنامه‌ی روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید.

 راه‌هایی برای پیشرفت مهارت گفتاری انگلیسی

مقابل آینه تمرین کنید

تمرین در مقابل آینه کمک می‌کند که وقتی انگلیسی صحبت می‌کنید کمتر خجالت بکشید. گاهی اوقات وقتی صحبت کردنتان روان نباشد، ممکن است احساس شرمساری کنید. این قضیه می تواند تا حدودی به دلیل نداشتن از تلفظ کلمه‌ها باشد.  وقتی که در مقابل آینه صحبت می‌کنید، به حرکت لب‌های‌تان دقت کنید.

حتی بهتر است نحوه‌ی صحبت کردنتان را با انگلیسی زبانان مقایسه کنید. مثلا بعضی مکالمات یک برنامه تلویزیونی را تکرار کنید و سعی کنید حرکات دهان بازیگر را تقلید کنید. این کار نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود بلکه به شما کمک می‌کند که تلفظ انگلیسی بهتری داشته باشید.

با ویدیو‌های زبان اصلی تمرین کنید

یکی از سختی‌ها برای پیشرفت زبان به صورت خودخوان این است که به اندازه‌ی کافی در معرض زبان انگلیسی اصلی و روزمره نیستید. می‌توانید زبان را با ویدیو های زبان اصلی مثل فیلم، موزیک ویدیو و سخنرانی‌های انگیزشی یاد بگیرید. با این کار لغات انگلیسی و گرامر تمرین می‌کنید و می‌فهمید که انگلیسی زبانان واقعا چگونه از زبان استفاده می‌کنند.

 راه‌هایی برای تقویت تلفظ زبان انگلیسی

عبارت‌های «زبان‌پیچ» (tongue twisters) را یاد بگیرید

عبارت‌های زبان‌پیچ، جمله های کوتاه و عجیبی هستند که شامل صداهای تکراری یکسان‌اند و تلفظشان حتی برای خود انگلیسی زبانان سخت است. این عبارت‌ها برای سرگرمی و پیشرفت در تلفظ بسیار عالی‌اند و به شما کمک می‌کنند تا صداهای دشوار انگلیسی را یاد بگیرید و طبیعی‌تر صحبت کنید. در ادامه چند مورد از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • She sells seashells by the seashore
  • How can a clam cram in a clean cream can?
  • Near an ear, a nearer ear, a nearly eerie ear
  • A big black bear sat on a big black rug

هر روز انگلیسی صحبت کردنتان را ضبط کنید و گوش دهید

انگلیسی حرف زدن هرروزه‌تان را ضبط کند. می‌توانید خیلی ساده دقایقی درباره‌ی روزتان صحبت کنید، متنی انگلیسی یا روزنامه بخوانید و کلمه‌های انگلیسی که یاد‌گرفته‌اید را بگویید.

بعد از ضبط صدایتان باید به فایل صوتی گوش بدهید و سعی کنید که اشتباهاتتان را بفهمید. اگر به تنهایی زبان یاد‌ می‌گیرید یکی از راه‌های مفید و سریع برای پیشرفت زبان انگلیسی همین راه است. اگر بدون تصحیح کردن اشتباهاتتان، به تکرار آن ها ادامه دهید سطح زبانتان به کندی پیشرفت خواهد کرد.

ضبط صدا می‌تواند انگیزه زیادی ایجاد کند. در طول فرایند یادگیری زبان به نقطه‌ای خواهید رسید که در آن‌نقطه پیشرفت شما متوقف می‌شود. سرعت یادگیری شماکاهش یافته و مفهوم‌های گرامری پیچیده خیلی سخت به نظر می‌رسد. حتی ممکن است که یادگیری زبان را رها کنید! فایل‌هایی که قبلا ضبط کرده‌اید به شما یادآوری خواهند‌کرد که چه راه طولانی‌ای را سپری کرده‌اید. هنگامی که از یادگیری زبان دلزده و دلسرد شده اید، چیزی نمی تواند این‌گونه روحیه بخش عمل‌کند.

مطالب مرتبط