استراتژی محتوا چیست؟

اگر به تازگی شروع به فعالیت در زمینه تولید محتوا کرده‌اید و یا سال‌های زیادی است که به تولید محتوای متنی می‌پردازید، خوب است که با استراتژی محتوا آشنا شوید و حتی اگر می‌دانید استراتژی محتوا چیست و از آن استفاده می‌کنید، بهتر است بار دیگر آن را ارزیابی کنید و ببینید آیا استراتژی محتوای شما خلاقانه، به روز و موثر است یا خیر؟

علاوه بر این شما را با ابزارهای تولید محتوا و وب‌سایت‌هایی آشنا می‌کنیم که می‌توانند به شما در فرایند تولید محتوای متنی و تولید محتوا برای سایت کمک ‌کنند.

 

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند با تعیین اهداف، تعیین پرسونا و مدیریت محتوای متنی‌تان، محتواهایی هدفمند و منظم تولید کنید. این برنامه باعث سرعت بخشیدن به فرایند تولید محتوا و صرفه‌جویی در زمان می‌شود. علاوه بر این استفاده از استراتژی محتوا باعث کمتر شدن اشتباهات می‌شود و با افزایش کیفیت محتواهای تولید شده احتمال جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل آن‌ها به مشتری‌های فعلی را افزایش می‌دهد.

چرا برای تولید محتوا به استراتژی نیاز داریم؟

همان‌طور که به خوبی می‌دانید، تولید محتوا یکی از بخش‌های بازاریابی است که اصلی‌ترین هدف آن جذب مخاطبان بیشتر است. در این روش، شما باید اطلاعات و محتواهای ارزشمند و جذاب را به گونه‌ای در اختیار مخاطبان قرار دهید که به اطلاعات مورد نظرشان دست پیدا کنند و مشکلات‌شان رفع شود و اگر نیاز به استفاده از کالا یا خدمات داشتند، شما اولین انتخاب آن‌ها باشید. طبق گفته موسسه جهانی تولید محتوا، سالانه حدود 40 درصد از کل بودجه بازاریابی شرکت‌ها صرف تولید محتوا می‌شود. همین امر به خوبی نشان دهنده تاثیر بالای تولید محتوا در عملکرد بازاریابی شرکت‌ها است. پس چنین فرایند مهمی نیازمند یک استراتژی دقیق، به روز و قوی است تا بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

هنگام طراحی استراتژی محتوا حتما به نکات زیر توجه کنید.

1- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

هنگام طراحی استراتژی محتوا حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای چه افرادی محتوا تولید می‌کنید؟ مخاطبان هدف شما حدودا چند ساله هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ به دنبال دریافت چه اطلاعاتی هستند؟

حتی ممکن است مخاطبان هدف و مشتری‌های بالقوه‌تان ویژگی‌های مختلفی داشته باشند پس استراتژی تولید محتوای شما باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای همه آن‌ها را تامین کند.

2- محتوای شما چه مشکلی را رفع می‌کند؟

محصول و خدماتی که شما ارائه می‌دهید قاعدتا به دنبال حل مشکلی است. محتوایی نیز که درباره محصول و خدمات خود ارائه می‌دهید باید به آن مشکل اشاره کند و راه حل‌های احتمالی آن را بیان کند تا بتواند ضمن آگاهی بخشی به مخاطبان آنان را متقاعد کند از محصولات شما استفاده کنند.

3- چه چیزی باعث می‌شود شما منحصر به فرد باشید؟

ممکن است رقبایی داشته باشید که محصولات مشابه با محصول شما ارائه می‌دهند، در این شرایط باید مزیت و عامل برتری خود را برای مخاطبان‌تان تشریح کنید تا از ویژگی‌های منحصر به فرد محصول یا خدمت شما آگاه شوند و بدانند در صورت استفاده از محصول شما چه فوایدی نصیب‌شان می‌شود.

4- چگونه می‌خواهید فرایند تولید محتوا را مدیریت کنید؟

تصمیم‌گیری درباره نحوه تولید محتوا امر مهمی است. ممکن است بخواهید کارمندانی را برای فرایند تولید محتوا استخدام کنید یا اصلا می‌خواهید فرایند تولید محتوا را برون‌سپاری کنید و این وظیفه را به سایت‌هایی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، بسپارید. این‌ موارد تصمیمات مهمی هستند که هنگام طراحی استراتژی محتوا حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

نحوه طراحی استراتژی محتوا

در قسمت‌های قبل متوجه شدید که استراتژی محتوا چیست و چرا به آن نیاز داریم. در این قسمت می‌خواهیم شما را را با مراحل طراحی استراتژی محتوا آشنا کنیم تا به خوبی از آن برای بهبود عملکرد کسب‌وکارتان استفاده کنید.

1- تعیین اهداف

در اولین مرحله برای خود مشخص کنید که چرا به محتوا نیاز دارید؟ هدف اصلی شما از تولید محتوا چیست؟ می‌خواهید با تولید محتوا به چه چیزهایی دست پیدا کنید؟ قصد دارید ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید؟ زمان متوسط حضور در صفحات (Average Time on Page) را افزایش دهید؟ نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش دهید؟ و … پاسخ دادن به این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند تا فرایند طراحی استراتژی محتوا را سریع‌تر و هدفمندتر طی کنید.

2- تعیین پرسونا

تعیین پرسونا یا همان تعیین مخاطبان هدف یکی از اصلی‌ترین موارد در طراحی استراتژی محتوا است. هرچه شناخت بیشتری از مخاطبان هدف خود و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشید، می‌توانید محتوای مناسب‌تری تولید کنید. در این صورت به دلیل آنکه محتوای تولید شده متناسب با علایق و ویژگی‌های مخاطبان هدف است، احتمال اینکه مورد توجه آن‌ها قرار گیرد و آن‌ها را به یکی از مشتریان فعلی شما تبدیل کند بیشتر خواهد شد.

3- مدیریت محتوا

مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و بررسی نتایج آن است. برای اینکه بتوانید درباره موضوع مورد نظرتان محتوای کاملی تولید کنید باید درباره مباحث مختلفی اطلاعات جمع آوری کنید. ممکن است همه مباحثی که درباره یک موضوع وجود دارند را نتوانید به خاطر آورید. در این شرایط می‌توانید از وب‌سایت‌ها و ابزارهای تولید محتوا که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم،کمک بگیرید تا میزان علاقه افراد را درباره موضوع مورد نظرتان بسنجید، با مباحث جدیدی روبه‌رو شوید و بتوانید محتوای جامعی تولید کنید.

وب‌سایت keyword planner: در این وب‌سایت می‌توانید موضوع مورد نظرتان را سرچ کنید و با مباحث و کلیدواژه‌هایی آشنا شوید که مخاطبان شما در موتورهای جست‌وجو دنبال آن‌ها می‌گردند. وب‌سایت keyword planner لیستی از این واژه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. بهتر است آن‌ها را دسته‌بندی کنید و بر اساس اهداف کسب‌وکارتان از آن‌ها در محتواهای‌ متنی‌تان استفاده کنید. استفاده از این کلید واژه‌ها به بهبود سئوی سایت شما بسیار کمک می‌کند.

وب‌سایت buzzsumo: در این وب‌سایت می‌توانید میزان به اشتراک گذاشته شدن مقالات مختلف در فیسبوک و توییتر را ببینید و با همه مباحثی که پیرامون موضوع‌تان وجود دارد آشنا شوید. می‌توانید از وب‌سایت buzzsumo برای بهبود کیفیت محتواهای‌تان استفاده کنید.

وب سایت answer the public: این وب‌سایت همه سوالات و موضوعاتی که پیرامون یک مبحث وجود دارد را به خوبی نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های جذاب این وب‌سایت این است که به صورت نمودارهای ساده همه مباحث پیرامون یک موضوع را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند راحت‌تر با همه مباحث آشنا شوید و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. حتما از وب‌سایت answer the public دیدن کنید و از ویژگی‌های جذاب آن برای تولید محتواهایی فوق‌العاده استفاده کنید.

این ابزارها در فرایند تولید محتوا به شما بسیار کمک می‌کنند. اگر تولید محتوا برای سایت انجام می‌دهید منتشر کردن محتواها در قسمت وبلاگ سایت‌تان می‌تواند بسیار به شما برای جذب مخاطبان بیشتر کمک کند. علاوه بر این سعی کنید برای انتشار محتواهای‌تان از تقویم محتوا استفاده کنید. یعنی یک برنامه منظم و مشخص برای انتشار محتواها در وبلاگ‌تان داشته باشید.

برای بررسی نتایج حاصل از تولید محتوا و همچنین ارزیابی اینکه به اهداف خود دست پیدا کرده‌اید یا خیر می‌توانید از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید تا اطلاعات کافی در زمینه نرخ پرش (Bounce Rate)، زمان متوسط حضور در صفحات (Average Time on Page) و … را در اختیارتان قرار دهد.

در این مطلب سعی کردیم شما را با همه نکات پیرامون استراتژی محتوا و نحوه طراحی آن آشنا کنیم.

مطالب مرتبط