محتوای سئو شده چیست و چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟

سئو (SEO) سر واژه Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. سئو (SEO) در حقیقت مجموعه‌ای از اصول و قواعدی است که از آن‌ها برای تولید محتواهایی ارزشمند استفاده می‌کنند. این قواعد باعث بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج گوگل می‌شود و به صفحات وب‌سایت‌تان کمک می‌کند تا در صفحه اول نتایج جست‌وجو پیدا شوند. بدون استفاده از قواعد سئو، محتوای متنی‌تان هیچ‌گاه به دست مخاطبان نخواهد رسید. در این مطلب علاوه بر اینکه شما را با محتوای سئو شده آشنا می‌کنیم، نحوه تولید چنین محتوایی را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

محتوای سئو شده، محتوایی است که هم برای مخاطبان جذاب است و هم توسط صفحات جست‌وجو به راحتی پیدا می‌شود. در تولید محتوای سئو شده سه عامل نقش کلیدی دارند:

  • کلیدواژه‌ها
  • ساختار وب‌‌سایت
  • کپی رایتینگ

کلیدواژه‌ها و کپی‌رایتینگ مخصوص قسمت محتوا هستند و در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم اما ساختار وب‌سایت به اصول فنی مربوط می‌شود. برای آشنایی با اصول سئو که مربوط به قسمت فنی و ساختار سایت‌تان می‌شود، حتما از تیم توسعه سایت‌تان کمک بگیرید. ابتدا به بررسی نقش کلیدواژه‌ها در تولید محتوای سئو شده می‌پردازیم:

در این مطلب می‌خوانید
 [hide]

1- جست‌وجوی کلیدواژه

تولید محتوای سئو شده باید با سرچ کردن کلیدواژه‌ها آغاز شود چرا که از این طریق می‌توانید بفهمید مخاطبان شما چه کلمات و عباراتی را سرچ می‌کنند و چه سوالاتی در ذهن دارند. با به کارگیری کلیدواژه‌های مناسب طی متن‌تان می‌توانید محتوایی تولید کنید که دقیقا مطابق با نیاز مخاطبان‌ است و همین طور به خوبی توسط موتورهای جست‌وجوی گوگل پیدا می‌شود. با استفاده از این کلیدواژه‌ها میزان بازدید و ترافیک سایت‌تان به طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

برای جست‌وجوی هدفمند کلیدواژه‌ها مراحل زیر را طی کنید.

  • هدف خود از تولید محتوا را مشخص کنید.
  • موضوع محتوای‌تان را تعیین کنید.
  • موضوع‌تان را در وب‌سایت keyword planner وارد کنید و کلیدواژه‌های مرتبط را یادداشت کنید.
  • دو یا سه کلیدواژه که تعداد سرچ بالایی دارند را انتخاب کنید و آن‌ها را در طول محتوای متنی‌تان به ویژه در تیترها و مقدمه به کار ببرید.

نکته: منظورمان از کلیدواژه تنها یک کلمه نیست. بلکه یک عبارت دو الی سه کلمه‌ای نیز می‌تواند به عنوان کلیدواژه محسوب شود. در انگلیسی به این کلیدواژه‌ها Long Tail Keywords گفته می‌شود و برای تولید محتوای سئو شده مناسب‌تر از کلیدواژه‌‌های تک کلمه‌ای هستند.

2- کپی رایتینگ

آیا تا به حال مطالعه متن خاصی باعث ترغیب شما به خرید محصول یا استفاده از خدمات یک شرکت شده‌است؟ منظور از انجام کپی رایتینگ، تولید چنین متن‌هایی است یعنی بتوانید متن‌های تبلیغاتی و محتواهای متنی مخصوص فروش برای وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مختلف بنویسید و در آن‌ها مخاطبان را ترغیب کنید که از محصولات و خدمات آن‌ شرکت‌ها استفاده کنند که این همان هدف تولید محتوا است.

در ادامه با اصول سئو آشنا می‌شوید که باید هنگام کپی رایتینگ و تولید محتوا آن‌ها را رعایت کنید.

  • محتواهای مبتکرانه، جدید و به روز تولید کنید.

می‌توانید با ترجمه مطالب وب‌سایت‌های خارجی، محتواهایی جدید و به روز تولید کنید که هم برای مخاطبان‌تان جذاب باشند و هم باعث بهبود رتبه سایت‌تان شوند.

  • از کلیدواژه‌هایی که در مرحله قبل تهیه کردید طی متن استفاده کنید.

دو یا سه تا از کلیدواژه‌هایی که در مرحله قبل پیدا کردید را انتخاب کنید و طی متن به ویژه در عنوان‌ها و مقدمه از آن‌ها استفاده کنید تا محتوای متنی‌تان به خوبی به دست مخاطبان هدف‌تان برسد. فقط مراقب باشید بیش از اندازه از این کلیدواژه‌ها استفاده نکنید چرا که ممکن است خوانایی محتوای متنی‌تان را به خطر بیاندازد.

  • ساختاربندی محتوای متنی را فراموش نکنید.

محتواهای متنی باید دارای مقدمه، بخش اصلی و نتیجه‌گیری باشند. وجود این سه بخش باعث می‌شود خواننده هنگام مطالعه محتوای متنی نظم ذهنی پیدا کند و منظور نویسنده را بهتر متوجه شود. بهتر است بخش اصلی را نیز به پاراگراف‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و آن‌ها را به وسیله عنوان‌ها از هم جدا کنید. حتما مراقب باشید که بین پاراگراف‌هایتان ارتباط موضوعی وجود داشته باشد تا خواننده دچار سردرگمی نشود. رعایت این موارد می‌تواند در تولید محتوای سئو شده بسیار موثر باشد.

  • از آدرس مرتبط برای مطلب (URL) استفاده کنید.

سعی کنید آدرس مرتبط برای مطلب‌تان (URL)کوتاه باشد و کاملا مرتبط با موضوع محتوای متنی‌تان باشد. استفاده از کلیدواژه‌ها در آدرس سایت نیز می‌تواند در بهبود سئوی سایت‌تان تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

  • حجم تصاویر و ویدیوهای محتوای‌تان را کم کنید.

برای اینکه سرعت سایت‌تان کاهش پیدا نکند و اثر منفی در سئوی سایت‌تان نداشته باشد با استفاده از ابزار Optimizilla حجم عکس‌ها را کاهش دهید. برای کم کردن حجم ویدیوها نیز می‌توانید یک بار آن‌ها را در تلگرام آپلود کنید.

  • لینک‌های داخلی و خارجی مناسبی به کار ببرید.

یکی از بهترین روش‌های بهبود سئوی سایت‌تان استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی مناسب است. اگر بتوانید از این لینک‌ها به درستی استفاده کنید هم بازدید سایت خود را افزایش می‌دهید و هم می‌توانید رتبه سایت‌تان را بهبود ببخشید.

لینک‌های داخلی باعث می‌شوند مخاطبان از سایر صفحات وب‌سایت‌تان نیز دیدن کند در حالی که لینک‌های خارجی مخاطبان را به صفحه‌ای در وب‌سایت‌های دیگر منتقل می‌کنند.

برای اینکه فرایند تولید محتوا را با نظم بیشتری انجام دهید و بتوانید همه اقدامات لازم برای تولید محتوای سئو شده را انجام دهید، بهتر است از تقویم محتوا کمک بگیرید. همچنین با استفاده از نکاتی که در این مطلب یاد گرفتید محتواهای سئو شده‌ای تولید کنید که همگی در صفحه اول گوگل یافت شوند! اگر باز هم به کمک نیاز داشتید حتما از کارشناسان تولید محتوای آقای مترجم کمک بگیرید.

مطالب مرتبط