برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد؟

آزمون آیلتس یکی از مدارک ضروری برای تحصیل و کار در کشورهای خارجی محسوب می شود. افراد با توجه به رشته و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن دارند، باید نمره مورد نیاز را در آزمون آیلتس کسب کنند. به همین دلیل است که در سراسر ایران از دوره آیلتس مشهد گرفته تا تهران، دوره های آموزشی این آزمون برگزار می شوند؛ اما سوال مهمی که مطرح می شود آن است که برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد؟

آیلتس چیست؟

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) برای افرادی که قصد کار، تحصیل یا مهاجرت به کشور انگلیسی زبان را دارند، طراحی شده است. از جمله این کشورها می توان به کانادا، استرالیا، بریتانیا، نیوزلند و ایالات متحده اشاره کرد. در طول این آزمون، مهارت و توانایی متقاضیان در گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی ارزیابی خواهد شد. در نهایت هم متقاضیان نمره ای بین ۱ تا ۹ دریافت خواهند کرد.

ثبت نام در آزمون آیلتس

اگر می خواهید بدانید برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد، در ابتدا می توانید نزدیکترین محل آزمون آیلتس در اطراف خود را پیدا کنید یا در صورت امکان در آیلتس آنلاین شرکت کنید. بیش از ۱۶۰۰ محل آزمون آیلتس در بیش از ۱۴۰ کشور جهان وجود دارد.

کارمندان مرکز آیلتس نحوه ثبت نام در آزمون و هزینه آن را به شما می گویند. مرحله ثبت نام که کامل شد، منتظر اعلام روز آزمون بمانید. تعداد برگزاری آزمون آیلتس درکشورهای مختلف، متفاوت است. ممکن است در یک کشور ماهی ۲ بار آزمون برگزار شود و در کشوری دیگر ماهی ۴ بار!

انتخاب نوع آزمون IELTS

اگر قصد دارید در یک دانشگاه انگلیسی زبان ثبت نام کنید یا زبان تحصیل شما به انگلیسی است، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. آزمون آیلتس عمومی یا جنرال، برای سنجش سطح زبان انگلیسی روزمره‌ شما مورد استفاده قرار می گیرد و برای کسب ویزای کار و مهاجرت در کشوری که انگلیسی زبان است، ضروری خواهد بود.

مدارک ثبت نام در آزمون آیتلس

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون آیلتس به شرح زیر است:

  • دو عکس رنگی با پس زمینه سفید
  • کپی گذرنامه
  • کارت ملی

نحوه‌ پاسخگویی به سوالات آزمون IELTS

برای پاسخ به این سوال که برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد؟، باید بدانید این آزمون به چهار بخش مختلف تقسیم می شود. این بخش ها عبارت اند از:  

  • گوش دادن  (Listening)
  • خواندن  (Reading)
  • نوشتن (Writing)
  • مکالمه  (Speaking)

در یک روز شما به بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ پاسخ خواهید داد. در مرحله بعدی، در روز دیگری به صورت جداگانه برای تعیین سطح در مرحله اسپیکینگ مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت.

گوش دادن  (Listening)

در پاسخ به این سوال که برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد؟ ابتدا باید مرحله گوش دادن را نیز با موفقیت به انجام رساند. مرحله لیسنینگ حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد و شما تقریبا ۱۰ دقیقه زمان خواهید داشت تا پاسخ ‌نامه آزمون را تکمیل کنید.

 در ابتدا دستورالعمل و نمونه سوال را گوش می دهید و پس از بررسی سوالات مربوط به بخش اول، صوت مربوط به بخش اول را می شنوید و پاسختان را در پاسخ نامه ثبت می کنید. برای بخش‌ های دوم تا چهارم هم به همین صورت باید اقدام کرد.

4 بخش مرحله گوش دادن یا لیسنینگ

در مرحله لیسنینگ چهار بخش وجود دارد که عبارت اند از:

  • گوش دادن به یک مکالمه‌ دو نفره با موضوعی اجتماعی که نیاز است آن را درک کنید و اهداف مکالمه را تشخیص دهید.
  • شنیدن به یک مجموعه‌ مونولوگ شامل موضوع ‌های اجتماعی
  • شنیدن به یک مکالمه‌ی ۴ نفره پیرامون موضوعی آموزشی
  • شنیدن به یک مونولوگ با موضوع علمی که در نهایت باید نظر تخصصی خود را راجع به آن در پاسخ نامه بنویسید.

توجه داشته باشید که فایل ‌های صوتی فقط یک بار پخش خواهند شد. حتما باید با دقت به آن ها گوش دهید و حتی در زمان پخش مکالمه می ‌توانید نوت ‌برداری کرده و در نهایت، پاسخ مورد نظر خود را در پاسخ ‌نامه بنویسید.

خواندن (Reading)

مرحله ریدینگ یک ساعت زمان می برد و شما در این یک ساعت باید یک مقاله را بخوانید و به سوالات پرسیده شده درباره آن جواب دهید. توجه داشته باشید که مرحله خواندن شامل دو بخش خواندن در آزمون آکادمیک و خواندن در آزمون عمومی است که این دو بخش، از هم مجزا هستند.

نوشتن (Writing)

مرحله رایتینگ در آزمون آیلتس از دو قسمت نوشتن در آزمون عمومی و نوشتن در آزمون آکادمیک تشکیل شده است. به شدت توصیه می ‌شود در این مرحله، زمان خود را برای پاسخگویی به سوالات در پاسخ نامه مدیریت کنید تا با کمبود وقت روبه رو نشوید.

صحبت کردن (Speaking)

آزمون مرحله اسپیکینگ که مجزا از سه مرحله قبلی است، یک آزمون شفاهی است. در این بخش، مصاحبه کننده رو در روی شما قرار می گیرد و با شما مصاحبه می کند. در ۳ مرحله از شما سوال پرسیده می شود. آزمون اسسپیکینگ ۱۴ دقیقه زمان می برد و مکالمات شما توسط مصاحبه کننده ضبط و برای بازبینی و ارزیابی به مرکز آیلتس ارسال می شود.

کاربرد مدرک آزمون آیلتس

اعتبار آزمون آیلتس ۲ سال است. مدرک بعد از دو سال باطل می شود و شما باید مجددا در آزمون شرکت و مهارت خود را ارزیابی کنید. حال که تا حدودی دانستید برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد بهتر است درباره کاربرد این مدرک صحبت کنیم. مدرک آیلتس برای اهداف زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه، به برخی از آنها می پردازیم:

  • مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان و غیره
  • مهاجرت کاری به کشورهای مختلف
  • شرکت در کنفرانس های علمی متفاوت
  • کار در کشورهای مختلف
  • شرکت در آزمون مورد نیاز دانشگاه های ایران در مقاطع دکتری
  • مدرکی برای نشان دادن توانایی شما برای زبان انگلیسی به هر سازمان یا فرد

اخذ مدرک آیلتس

آیا می دانید پس از انجام آزمون، برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که شما به صورت تقریبی بعد از 13 روز از وضعیت نمره نهایی خود باخبر خواهید شد. قبل از تمام این مراحل، کافی است یک برنامه ریزی زمانی داشته باشید تا مطالب مربوط به آزمون را خوب دوره کنید و بهتر است از یک مربی متخصص کمک بخواهید.

برای اخذ مدرک آیلتس اگر مطالب را خوب مرور کرده باشید، نیازی نیست که برای آزمون استرس داشته باشید. شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس نیز می تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

کلام آخر، ضرورت قبولی در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یک معیار جهانی برای کسانی است که نیاز به اثبات توانایی خود در زبان انگلیسی دارند. این آزمون به دو صورت عمومی و آکادمیک برگزار می شود. کسانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند. اما برای گرفتن مدرک زبان آیلتس چه باید کرد؟ به زبان ساده، باید برای آن دوره دید و برای انجام آزمون، ثبت نام کرد. در این بین، مطالعه کتب آزمون های جامع IELTS، تمرین و تکرار نگارش متون و صحبت با سایرین درباره موضوعات خاص به زبان انگلیسی بسیار کمک کننده خواهد بود.

مطالب مرتبط