درآمد و حقوق مدرس زبان + کشورهای پردرآمد برای تدریس زبان انگلیسی

همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی نیاز به دانستن زبان انگلیسی افزایش پیدا کرده‌است و تا حدودی می‌توان گفت بدون آن موفقیت امکان‌پذیر نیست. لزوم دانستن زبان انگلیسی باعث شده‌است تعداد مدرس‌های زبان افزایش یابد و تبدیل به شغلی پرطرفدار شود. به همین خاطر اکثر افراد دوست دارند بدانند درآمد مدرس زبان چه قدر است و آیا می‌توانند با تدریس زبان انگلیسی، درآمد قابل توجهی به دست آورند یا خیر. 

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل در مورد میزان حقوق مدرسین زبان صحبت کنیم.

وضعیت بازار کار تدریس زبان انگلیسی در ایران

با توجه به افزایش نیاز به زبان انگلیسی و بالارفتن تعداد زبان‌آموزان، نیاز به مدرس زبان بیش از پیش احساس می‌شود. مدرس‌ها می‌توانند با داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط با انگلیسی یا مدرک دوره‌های معتبر زبان به راحتی مشغول به کار شوند.

البته با توجه به رقابت زیادی که در بازار کار وجود دارد ممکن است در ابتدای کار به‌خاطر نداشتن تجربه و تخصص شرایط کاری خوبی فراهم نباشد ولی به‌ مرور زمان با بالارفتن تجربه و ارائه آموزش تخصصی می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند.
برای مثال اگر بتوانید با گذشت زمان و کسب تجربه در زمینه آموزش آیلتس فعالیت کنید، بازار کار خیلی خوبی انتظارتان را می‌کشد.

درآمد ماهانه مدرس (معلم) زبان انگلیسی در ایران

درآمد مدرس‌ زبان در هر ماه تحت تأثیر عوامل مختلفی است که در ادامه مطلب در مورد آن صحبت می‌کنیم. هرچه مدرس‌ها تجربه بیشتری در تدریس زبان داشته‌باشند به‌طور قطع راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند مطالب را به زبان‌آموز انتقال دهند، این موضوع یک نقطه قوت محسوب می‌شود و باعث افزایش حقوق معلم‌های زبان می‌شود.

در شهرهای بزرگ به‌دلیل تعداد بالای زبان‌آموزان و استقبال بیشتر از یادگیری زبان انگلیسی نرخ کلاس‌ها نسبت به شهرهای کوچک‌تر همیشه بالاتر است.

درآمد مدرس‌های زبان انگلیسی که در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کند

درآمد مدرس‌ زبان در آموزشگاه‌ها به تعداد کلاس‌ها بستگی دارد و در آموزشگاه‌های مختلف متفاوت است. ولی به‌طور میانگین یک مدرس تازه‌کار به ازای یک جلسه تدریس ۹۰ دقیقه‌ای ۳۰ هزار تومان و در مقابل مدرسی باتجربه جلسه‌ای ۸۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

درآمد تدریس خصوصی زبان انگلیسی

هزینه‌ای که مدرس‌های زبان برای هر ساعت تدریس خصوصی می گیرند خیلی متفاوت است و نمی‌توان مبلغ مشخصی را تعیین کرد. هرچه تجربه و سابقه بالاتر و تخصص بیشتری داشته‌‌باشند هزینه بالاتری دریافت می‌کنند.

به‌طور میانگین می‌توان گفت مدرس‌ها بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر ساعت هزینه دریافت می‌کنند. در بعضی مواقع این هزینه ممکن است بیشتر از ۲۰۰ هزار یا حتی کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد. در واقع در شهرهای مختلف نرخ ‌های متفاوتی وجود دارد.
با توجه به این نرخ، درآمد مدرس زبان در هر ماه به اینکه چند روز در ماه و چند ساعت در روز آموزش می‌دهد، بستگی دارد. 

معضلات بازار کار تدریس زبان انگلیسی در ایران

یکی از معضلات بزرگ معلم‌‌های زبان و تدریس انگلیسی، رقابت بالا در بازار کار است. امروزه می‌بینیم که افراد زیادی به تدریس زبان انگلیسی مشغول هستند و فقط افرادی به موفقیت‌های بالا رسیدند که تجربه بیشتری داشتند و آموزش حرفه‌ای‌تری ارائه دادند.

 این موضوع، مدرس‌ها به‌خصوص مدرس‌های تازه‌کار را مجبور کرده‌است برای متمایز‌بودن چند برابر تلاش کنند. در این شرایط ممکن است بعضی افراد تازه‌کار نتوانند خودشان را به سطح مورد نیاز جامعه برسانند و از ادامه مسیر نا امید شوند. 

از دیگر مشکلات می‌توان به اشباع‌شدن آن اشاره کرد. البته در همین شرایط هم مدرس‌هایی که برای ارائه آموزش بهتر و حرفه‌ای‌تر تلاش می‌کنند می‌توانند موفق شوند.

کشورهای پردرآمد برای تدریس زبان انگلیسی

کشورهای پردرآمد برای تدریس زبان انگلیسی شامل موارد زیر می‌شوند به طوری که درآمد مدرس زبان در این کشورها بسیار بالاتر از سایر کشورهای جهان است. پس اگر معلم زبان انگلیسی هستید و قصد دارید از طریق مهاجرت، درآمدتان را افزایش دهید، حتما کشورهای زیر را مد نظر قرار دهید.

۱. هونگ کونگ

 یکی از پردرآمدترین کشورها برای تدریس انگلیسی هونگ کونگ است. در این کشور مدرس‌ها ماهیانه بین ۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار درآمد دارند. البته باید در نظر گرفت که هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار بالاست.

۲. امارات متحده عربی

کشور بعدی امارات متحده عربی با درآمد ماهیانه بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ دلار است. مدرس‌های زیادی این کشور را به‌دلیل امکانات بالا و نزدیکی به ایران انتخاب می‌کنند.

۳. ژاپن

ژاپن با ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار درآمد ماهیانه در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. ژاپن کشور بسیار پیشرفته‌ای است وامکانات خوبی در اختیار مدرس‌ها قرار می‌دهد.

۴. عربستان سعودی

یکی دیگر از کشورهای پردرآمد برای مدرس‌ها عربستان سعودی با درآمد ماهیانه بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار است. البته این کشور محدودیت‌های زیادی برای مردان و زنان دارد که حتما باید آن‌ها را در نظر گرفت.

۵. کویت

کویت با درآمد ماهیانه ۲۶۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار پنجمین کشور پردرآمد برای مدرس‌های انگلیسی است. آن‌ها می‌توانند از امکاناتی مثل آپارتمان مبله بهره ببرند و از پرداخت مالیات معاف شوند.

۶. عمان

مدرسین در عمان می‌توانند ماهیانه ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار درآمد کسب کنند. به‌دلیل این‌که افراد انگلیسی بومی خیلی کم در عمان زندگی می‌کنند، کشور خوبی برای مدرس‌ها است. 

۷. تایوان

کشور آخر در این لیست، کشور تایوان با درآمد ماهیانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است. هزینه‌های زندگی در این کشور به نسبت پایین است و به‌راحتی می‌توانید پس‌انداز کنید.

نکاتی که باعث افزایش درآمد مدرس‌های زبان انگلیسی می‌شود

توجه به نکات زیر باعث افزایش درآمد مدرس زبان می‌شود.

  • مدرس‌ها و معلم‌های زبان انگلیسی باید مدام در حال ارتقای سطح خود باشند. پیشرفت‌کردن و دانش بیشتر می‌تواند منجر به افزایش درآمد شود.
  • اگر مدرس‌های انگلیسی برای گرفتن مدرک‌های معتبر مثل سلتا (CELTA) و دلتا (DELTA) اقدام کنند، می‌توانند به درآمدهای خیلی بیشتری فکر کنند.
  • آن‌ها باید زمینه تخصصی مثل آموزش آیلتس برای خود انتخاب کنند تا بتوانند از طریق زبان انگلیسی درآمد بیشتری کسب کنند.
  • تدریس با شیوه‌ای جذاب و متفاوت از دیگران هم می‌تواند منجر به جذب بیشتر زبان‌آموزان شود.
  • آن‌ها در صورت تدریس خصوصی می‌توانند در طول روز ساعات بیشتری را تدریس کنند یا روزهای تعطیل هم برای افراد شاغل کلاس برگزار کنند.

عوامل تاثیرگذار بر درآمد مدرس زبان انگلیسی

یکی از این عوامل تأثیرگذار بر درآمد مدرس‌ زبان، محل زندگی آن‌ها است. نرخ کلاس‌های انگلیسی در هر شهر با توجه به بزرگی و جمعیتش متفاوت است. البته این نکته هم باید در نظر داشت که در شهرهای کوچک‌تر هزینه‌های زندگی هم پایین‌تر است. 

میزان سابقه معلم‌ها در درآمد و حقوق‌شان بسیار تأثیرگذار است. معلم‌های تازه‌کار نمی‌توانند انتظار درآمد بالا داشته‌باشند ولی به‌مرور زمان و کسب تجربه درآمد بیشتری به‌دست می‌آورند. 

سابقه تحصیلی و مدارک دریافتی از دوره‌های مختلف هم می تواند عامل مهمی بر درآمد مدرس‌ها باشد. 

جمع‌بندی

امروزه با توجه به نیاز شدید به یادگیری زبان انگلیسی، فارغ‌التحصیلان رشته‌های زبان انگلیسی یا افرادی که مدارک دوره‌های معتبر را دریافت کرده‌اند می‌توانند به‌راحتی مشغول به کار شوند. بازار کار برای این رشته همیشه خوب است و درآمد مدرس‌ زبان نیز قابلیت این را دارد که به مرور افزایش پیدا کند.

شاید مدرس‌ها در ابتدای مسیر درآمد بالایی نداشته‌باشند ولی با گذشت زمان و کسب تجربه درآمدشان افزایش می‌یابد.

درآمد مدرس‌ها به‌طور کلی می‌تواند تحت تأثیر محل زندگی، میزان سابقه و تحصیلات شود. هم‌چنین درآمد تدریس در آموزشگاه‌ها با تدریس خصوصی متفاوت است که در بالا دقیق‌تر به آن‌ پرداختیم.

اگر تصمیم به کارکردن در کشورهای خارجی را دارید، کشورهای زیادی هستند که دستمزد‌های بالایی برای مدرس‌ها در نظر گرفتند.

مطالب مرتبط