چگونه دایره لغات انگلیسی خود را افزایش دهیم؟

هنگامی که آموختن یک زبان جدید را آغاز می‌کنیم بزرگترین دغدغه ما یادگرفتن لغت‌های جدید است. هرچه دایره لغات‌مان را افزایش دهیم و بتوانیم از این لغت‌ها استفاده کنیم، ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ بهتری خواهیم‌داشت.

در این مطلب سعی کرده‌ایم موثرترین راهکارها برای تقویت دایره لغات زبان انگلیسی را به شما معرفی ‌کنیم. سعی کنید بر اساس علاقه و شرایط‌تان، یک یا دو مورد از این موارد را به عنوان راهکار اصلی‌تان انتخاب کنید و از چند مورد نیز به عنوان راهکار فرعی کمک بگیرید. بر راهکارهای اصلی تمرکز داشته باشید و با تلاش پشتکار به خوبی دایره لغات انگلیسی‌تان را افزایش دهید.

1- میزان مطالعه‌تان را افزایش دهید

مطالعه زیاد باعث می‌شود با کلمات جدیدی آشنا شوید. زمانی که در متن با کلمات جدید مواجه می‌شوید، راحت‌تر می‌توانید معنی آن‌ها را به خاطر بسپارید و چگونگی به کار بردن آن‌ها در جملات مختلف را نیز یاد می‌گیرید.

سعی کنید از مطالعه متون مورد علاقه‌تان شروع کنید. اگر به مطالعه رمان علاقه دارید، رمان‌های انگلیسی را برای مطالعه انتخاب کنید. مطالعه متون خبری نیز می‌تواند دایره لغات‌ انگلیسی‌تان را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

2- کلمات جدید را در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی چک کنید

هنگامی که با کلمه جدیدی مواجه می‌شوید، حتما آن‌ را در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی چک کنید. این کار باعث می‌شود با نقش آن کلمه و تلفظ صحیحش آشنا شوید و مترادف‌ها و متضادهای آن را نیز یاد بگیرید. این گونه در کنار یک کلمه، دو یا سه کلمه دیگر نیز یاد می‌گیرید.

3- از بازی‌های و اپلیکیشن‌های مربوط به کلمات استفاده کنید

در این قسمت کلیه بازی‌ها و نرم‌افزارهایی را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای تقویت دایره واژگان انگلیسی‌تان استفاده کنید.

برای افزایش دایره لغات در vocabulary.com بازی کنید

 vocabulary-com

در وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل vocabulary.com می‌توانید تعدادی لغت انتخاب کنید یا اجازه دهید برنامه‌ چند لغت تصادفی برای شما انتخاب کند. سپس با کمک بازی‌های مختلف لغت‌ها را می‌آموزید و تمرین می‌کنید. این برنامه از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کند تا بتواند لغت‌ها و اصطلاح‌های انگلیسی موردنیاز شما را بیابد و آن‌ها را به شما بیاموزد. می‌توانید روی گوشی‌های اندرویدی یا ios از این بازی‌ها لذت ببرید.

در بازی power vocab معنی لغت‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنید یا از میان چند گزینه معنی درست را انتخاب می‌کنید. می‌توانید با یکی از دوستان خود مسابقه دهید یا برای بهبود رکوردتان تلاش کنید. این بازی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر لغات را به خاطر آورید. همچنین می‌توانید دایره لغات انگلیسی خود را هم افزایش دهید.

افزایش دایره لغات با magoosh vocabulary builder

magoosh 

بازی magoosh vocabulary builder هم مانند پاور وکب است، با این تفاوت که بر افزایش دایره لغات آزمون GRE متمرکز است. اگر قصد شرکت در آزمون GRE را دارید، حتما از وب‌سایت Magoosh دیدن کنید.

استفاده از a word a day برای افزایش دایره لغات انگلیسی

 word-of-the-day

به وسیله این اپلیکیشن هر روز یک لغت می‌آموزید. پس اگر می‌خواهید به سرعت و در مدت زمان کوتاهی دایره واژگان زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید، بهتر است از این اپلیکیشن استفاده نکنید اما اگر فرصت کافی در اختیارتان هست و عجله هم ندارید، a word a day می‌تواند گزینه مناسبی برای‌تان باشد.

این برنامه هر روز یک لغت را روی صفحه گوشی‌تان نشان می‌دهد و شما در طول روز آن لغت را می‌بینید و در انتهای روز لغت در ذهن شما حک خواهدشد.

افزایش دایره لغات انگلیسی با سون little words

little-words

در بازی سون little words هفت تعریف مشاهده می‌کنید که معنای هفت لغت هستند. سپس در تعدادی مربع دو یا سه حرف می‌بینید. باید این مربع‌ها را کنار هم بگذارید و لغت‌ها را بسازید. در انتها باید هفت لغت ساخته باشید. اول لغت‌هایی که می‌دانید را می‌سازید و سپس با کم شدن تعداد مربع‌ها می‌توانید لغت‌های جدید را یاد بگیرید.

بازی word to word لیستی از لغات ارایه می‌دهد و از شما می‌خواهد ارتباط میان آن‌ها را پیدا کنید. این ارتباط ممکن است هم‌معنا یا متضاد بودن باشد. بازی ساده‌ای به نظر می‌رسد اما برای افزایش دایره لغات جذاب و موثر است.

بازی words with friends  و افزایش دایره لغات انگلیسی

 words-with-friends

words with friends یک بازی قدیمی بسیار موفق است و طرفداران زیادی دارد. در این بازی لغت‌های جدید و کاربردی زیادی یاد می‌گیرید. برای برنده شدن در این بازی باید لغت‌های غیرمعمول و دشوار را تشخیص بدهید.

Penny Dell Crosswords و تاثیر آن بر افزایش دایره لغات

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دایره لغات، جدول حل کردن است. در بازی .Penny Dell Crosswords روزانه یک جدول رایگان به شما ارایه می‌شود. برنامه‌های حل جدول زیادی وجود دارند اما همه مانند این برنامه رایگان نیستند. علاوه بر اینکه استفاده از یک جدول روی گوشی هوشمند بهتر است گشتن به دنبال نسخه های کاغذی است.

افزایش دایره لغات انگلیسی با MindSnacks

 mind-snack

در این برنامه با انتخاب لغت‌های هم‌معنا برنده می‌شوید. لغت‌هایی که در mindsnacks یاد می‌گیرید، لغت‌های موردنیاز برای آزمون SAT هستند. فضای این بازی شاد و کودکانه است اما مخاطب بازی فقط کودکان نیستند. می‌توان گفت از بهترین بازی‌های یادگیری لغت‌های هم‌معنی، بازی mindsnacks است.

افزایش دایره لغات انگلیسی با Memrise

 memrise

یکی از جذابیت‌های memrise کاربرمحور بودن آن است. برای معنای هر لغت تصویرهای طنزی وجود دارد که کاربران ارسال کرده‌اند. شما هم می‌توانید تصویری که به شما کمک می‌کند بهتر یک لغت را به ذهن بسپارید، برای ممرایز خود ارسال کنید. تعداد دفعات تکرار و بازه زمانی آن نیز از نکته‌های مهم در روش آموزشی ممرایز هستند. در این برنامه تمرین‌های لیسنینگ و اسپلینگ هم دارید. آزمون‌های سرعتی هم به شما کمک می‌کنند لغت‌ها را سریع‌تر به یاد بیاورید.

افزایش دایره لغت انگلیسی با Babbel

babbel 

تمرکز babbel بر آموزش لغت‌های انگلیسی است. در این برنامه باید بتوانید تصویرها، صداها و شکل درست لغت‌ها را تشخیص دهید. همچنین بر روی املای لغت‌ها هم کار می‌شود. شعار این برنامه تمرکز بر کیفیت به جای کمیت است. پس می‌توانید مطمئن باشید لغت‌هایی که در این برنامه آموخته‌اید را هرگز فراموش نخواهیدکرد.

4- از فلش کارت استفاده کنید

فلش کارت‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت لغات انگلیسی هستند. با پیشرفت‌های دیجیتالی این امکان برای‌تان فراهم شده است تا در تلفن همراه‌تان این فلش کارت‌ها را داشته باشید و هر گاه به آن‌ها نیاز پیدا کردید (به ویژه در زمان‌های بیکاری یا وقتی در تاکسی و اتوبوس هستید) از آن‌ها استفاده کنید.

5- برای خود دفترچه لغت تهیه کنید

سعی کنید روزانه فیلم‌هایی به زبان انگلیسی ببینید، کتاب بخوانید یا آهنگ انگلیسی گوش دهید. در این صورت با کلمات جدیدی مواجه می‌شوید. صرفا یک بار شنیدن این کلمات منجر به یادگیری نمی‌شود. هر گاه با کلمه جدیدی مواجه می‌شوید، آن را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. در طول هفته کلمات جدید را مرور کنید تا در ذهن‌تان تثبیت شوند. پایان هر ماه نیز نگاهی کلی به همه کلمات بیاندازید تا اگر کلمه‌ای را فراموش کرده‌اید به خاطر آورید. این دفترچه لغت تاثیر بسیار زیادی در یادگیری شما خواهد داشت.

6- با کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید جمله بسازید و آن‌ها را در متن به کار ببرید

سعی کنید روزانه هر تعداد کلمه‌ای که یاد می‌گیرید را در متنی استفاده کنید تا به طور عمقی در ذهن‌تان تثبیت شوند. وقتی کلمات را در متن و در قالب جملات استفاده می‌کنید تاثیر زیادی بر یادگیری‌تان خواهند داشت و علاوه بر معنی آن‌ها با جایگاه‌شان در جملات نیز آشنا می‌شوید.

7- برنامه منظمی برای یادگیری لغت داشته باشید

یادگیری زبان به ویژه تقویت دایره واژگان انگلیسی به برنامه منظمی نیاز دارد. اگر فرآیند یادگیری‌تان منظم نباشد تاثیر زیادی نخواهد داشت و به اهداف‌تان نمی‌رسید. سعی کنید ساعات مطالعه‌تان را در طول روز پخش کنید. برای مثال، به جای اینکه در یک روز سه ساعت پشت سر هم مطالعه کنید، بهتر است در سه روز مختلف و در هر روز یک ساعت مطالعه کنید و دایره واژگان‌تان را تقویت کنید. مطالعه کتاب‌های آموزش لغت را نیز در برنامه خود قرار دهید.

همان‌طور که می‌دانید تقویت دایره لغات انگلیسی باعث تقویت لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ خواهد شد. هر چه لغات بیشتری بدانید و بر آن‌ها مسلط باشید، سطح زبان انگلیسی‌تان بهبود خواهد یافت. پس بهتر است همین حالا برنامه‌ریزی کنید و از راهکارهایی که بیان شد برای تقویت دایره لغات انگلیسی‌تان استفاده کنید.

مطالب مرتبط