روش‌های کسب درآمد از طریق زبان انگلیسی

معمولا همه ما فکر می‌کنیم افرادی که مهارت زیادی در زبان انگلیسی دارند فقط می‌توانند از طریق ترجمه و تدریس برای خود درآمد کسب کنند. ولی حقیقت این گونه نیست!

اگر زمان زیادی را صرف یادگیری و تقویت زبان انگلیسی کرده اید، می توانید از مهارت خود در مسیر کسب درآمد استفاده کنید. در این مطلب می‌خواهیم روش های کسب درآمد از طریق زبان انگلیسی را به شما نشان دهیم تا اگر مهارت خوبی در زبان انگلیسی دارید بتوانید از راه‌های مختلف، متنوع و جذابی کسب درآمد کنید و فرصت‌های شغلی متفاوت و جذابی را تجربه کنید.

1- رونویسی یاTranscription انجام دهید

یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از طریق زبان انگلیسی Transcription است. اگر مهارت خوبی در لیسنینگ انگلیسی دارید حتما Transcription یا رونویسی را امتحان کنید.

برای Transcription شما به فایلی صوتی گوش می‌دهید و محتوای آن را به متن تبدیل می‌کنید. در حقیقت این تغییر محتوای صوتی به متنی Transcription نام دارد.

خبرگزاری‌ها به شدت به چنین افرادی نیاز دارند. فرض کنید مصاحبه‌ای توسط یکی از خبرگزاری‌های خارجی پخش می‌شود، حال اگر بخواهید آن مصاحبه را در یکی از روزنامه‌های داخلی چاپ کنید باید اول Transcription و سپس Translation انجام دهید و آن را به زبان فارسی ترجمه کنید.

حتی می‌توانید به صورت آنلاین با وب‌سایت‌های خارجی همکاری کنید در این صورت فقط Transcription می‌کنید و نیازی به ترجمه ندارید. دو وب‌سایت TranscribeMe و Rev وب‌سایت‌های مناسبی برای افرادی هستند که قصد دارند از طریق Transcription کسب درآمد کنند. در این وب‌سایت‌ها ثبت نام کنید و به صورت دلاری با استفاده از زبان انگلیسی‌تان درآمد دلاری کسب کنید.

2- دوست مکالمه‌ای شوید و از طریق زبان انگلیسی کسب درآمد کنید!

افرادی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند برای پیشرفت بیشتر و تقویت مکالمه‌ی خود علاقه دارند با آن‌هایی که مهارت خوبی در زبان انگلیسی دارند مکالمه انجام دهند.

اگر شما سطح زبان انگلیسی خوبی دارید می‌توانید با چنین افرادی چت کنید، تلفنی صحبت کنید یا به صورت هفتگی در زمان مشخص یک دیگر را ملاقات کنید و پیرامون موضوعی خاص به گفت‌وگو بپردازید. از این فرصت استفاده کنید و هم به دوستان‌تان کمک کنید زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و هم با استفاده از زبان انگلیسی پول در بیاورید.

3- محتوای متنی تولید کنید

امروزه با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، نیاز زیادی به محتوا برای وب‌سایت‌ها وجود دارد. محتوای نوشتاری در حقیقت متنی است که اطلاعاتی جذاب و مفید را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که باعث افزایش آگاهی مخاطب و افزایش تعامل او با وب‌سایت می‌شود.

افرادی که سطح زبان انگلیسی خوبی دارند می‌توانند با آشنایی با اصول سئو محتواهایی تولید کنند که توسط موتورهای جست و جو به راحتی پیدا شود و از این طریق به گسترش کسب و کارهای اینترنتی کمک کنند.

اگر مهارت خوبی در نوشتن متن‌های انگلیسی دارید، تولید محتوای انگلیسی شغل مناسبی برای شما است. تولید محتوای انگلیسی مهارتی بین‌المللی است که می توانید با آن وارد عرصه های بین المللی شوید و درآمد دلاری کسب کنید. اگه زبان انگلیسی تان خوب است، مهارت تولید محتوای انگلیسی را به راحتی یاد بگیرید و در این حوزه کار کنید.

راه‌های مختلفی برای ارتباط با کارفرماهای خارجی وجود دارد.

استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین یکی از این روش‌ها است. لینکدین یک شبکه اجتماعی است که برای اهداف کاری به وجود آمده است. پس شما با قراردادن رزومه و نشان دادن مهارت‌های خود در این شبکه اجتماعی می‌توانید با کارفرماهای خارجی ارتباط بگیرید، اگر آن‌ها به مهارت‌تان نیاز داشته باشند به شما پیشنهاد همکاری می‌دهند.

سایت های فریلنسینگ مثل Guru، Upwork و People Per Hour نیز مسیری برای گرفتن پروژه‌های تولید محتوای انگلیسی است. اما برای گرفتن پروژه از طریق چنین سایت‌هایی باید مهارت زیادی داشته باشید چرا که پروژه گرفتن در این سایت ها رقابتی است. علاوه بر این به ازای هر پروژه بین 20 تا 30 درصد کمیسیون نیز باید بپردازید.

4- پادکست تولید کنید و از زبان انگلیسی پول در بیاورید

تولید پادکست یکی از روش‌های کسب درآمد و پول در آوردن از طریق زبان انگلیسی است. با استفاده از پادکست می‌توانید مطالب مورد نظرتان را به مخاطبان خود آموزش دهید.

بسیاری از افراد هستند که با گوش دادن می‌توانند مطالب و نکات را به خوبی یاد بگیرند پس با تولید پادکست درباره نکات گرامر انگلیسی، واژگان، لیسنینگ و … می‌توانید به این افراد کمک کنید تا زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و از این طریق برای خود منبع درآمدی نیز کسب کنید.

برای تولید پادکست اصلا لازم نیست هزینه‌ای را صرف خرید میکروفون‌های پیشرفته و سایر تجهیزات گران‌قیمت کنید. برای ضبط صدای خود می‌توانید از Voice Recorder های گوشی‌های همراه‌تان استفاده کنید و اگر دوست دارید کیفیت صدای ضبط شده خود را افزایش دهید می‌توانید از نرم‌افزار Easy Voice Recorder برای سیستم عامل‌های اندروید و Voice Recorder Free برای سیستم عامل‌های IOS استفاده کنید.

 5- کپی رایتینگ (Copywriting) انجام دهید

منظور از انجام کپی رایتینگ این است که بتوانید متن‌های تبلیغاتی و متن‌هایی مخصوص فروش برای وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مختلف بنویسید.

 در کپی رایتینگ هدف شما این است که مخاطب را متقاعد کنید از محصول یا خدمات شما استفاده کند ولی در تولید محتوا صرفا اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید که باعث افزایش آگاهی می‌شود و تصمیم‌گیری را برای او راحت‌تر می‌کند. به همین دلیل کپی رایتینگ مهارتی سخت تر ولی با درآمد بیشتر خواهد بود.

6- وب‌سایت آموزشی خود را راه‌اندازی کنید

در وب‌سایت خود می‌توانید فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهید. برای مثال می‌توانید داستان‌هایی از انگلیسی به فارسی ترجمه کنید و آن‌ها را در قسمت وبلاگتان قرار دهید.

لازم نیست در ابتدا همه داستان را ترجمه کنید. برای مثال می‌توانید فقط فصل اول آن را ترجمه کنید. مخاطبان شما با مطالعه ترجمه فصل اول امکان دارد به آن علاقه‌مند شوند و خواستار ترجمه بقیه داستان شوند. در این صورت با ترجمه کل داستان هم مخاطبان‌تان به هدف خود می‌رسند و از سرانجام داستانی جذاب آگاه می‌شوند و هم شما می‌توانید با استفاده از زبان انگیسی کسب درآمد کنید.

علاوه بر این می‌توانید نکاتی را در قالب فیلم‌های آموزشی توضیح دهید و آن‌ها را نیز در وب‌سایتتان قرار دهید.

7- از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

شما به عنوان فردی که مهارت خوبی در زبان انگلیسی دارید ‌می‌توانید در قالب ویدیوهای 2 الی 5 دقیقه‌ای نکات گرامری جذاب و کاربردی را آموزش دهید و آن‌ها را در شبکه‌هایی همچون یوتیوب، آپارات و اینستاگرام قرار دهید تا علاقه‌مندان بتوانند از دانش شما استفاده کنند و از این طریق مخاطبان زیادی نیز پیدا کنید.

در کل با تولید محتواهای آموزشی جذابی در قالب عکس، فیلم و ویدیو و اشتراک گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید.

8- کلاس آنلاین و وبینار برگزار کنید

یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق زبان انگلیسی برگزاری کلاس آنلاین و وبینار است.

شما می‌توانید درباره مباحث و موضوعاتی که تسلط کافی دارید، وبینار یا کلاس آنلاین برگزار کنید. برای برگزاری وبینار می‌توانید از پلتفرم های مختلف مثل ایسمینار یا فرادرس کمک بگیرید. در این وب‌سایت ها می‌توانید درباره موضوعات مورد نظرتان کلاس آنلاین برگزار کنید و مطالب را به راحتی به مخاطبانتان آموزش دهید.

پلتفرم های غیر ایرانی مانند Udemy هم وجود دارد که اگر بتوانید دوره های آموزشی خود را در این پلتفرم ها برگزار کنید، به مخاطبان از سراسر دنیا دسترسی دارید و می توانید درآمد دلاری کسب کنید.

9- ترجمه همزمان

اگر تا به حال در شبکه‌های خبری اخبار تماشا کرده‌اید متوجه حضور همیشگی یک مترجم همزمان شده‌اید. مترجمی همزمان یکی از مشاغل بسیار پردرآمد در حوزه زبان است. البته ناگفته نماند که شغل بسیار سخت و حساسی بوده و خیلی فراتر از یک ترجمه ساده است.

افرادی که به زبان انگلیسی تسلط بسیار بالایی داشته و مهارت لیسنینگ خیلی قوی دارند می‌توانند وارد این حوزه شوند. البته برای کارکردن به‌عنوان مترجم همزمان باید مهارت‌های دیگری هم بلد باشید. شما باید علاوه توانایی درک کامل صحبت‌های طرف مقابل سرعت‌عمل بالایی داشته‌باشید و مطالبی که می‌شنوید را خیلی روان و قابل فهم در زبان مقصد بیان کنید. 

10- راهنمای گردشگران (tour guide) شوید

با توجه به جاذبه‌های گردشگری زیادی که در ایران وجود دارد و همین طور حضور تعداد زیادی از توریست‌ها برای بازدید از اماکن گردشگری؛ فرصت خوبی برای افرادی که مهارت خوبی در زبان انگلیسی دارند فراهم شده تا به عنوان راهنمای گردشگران خارجی فعالیت کنند و آن‌ها را با جاذبه‌های گردشگری کشورمان آشنا کنند.

11- تدریس کنید

یکی از قدیمی‌ترین و معمول‌ترین روش‌های کسب درآمد برای افرادی که مهارت خوبی در زبان انگلیسی دارند تدریس است. شما به عنوان یک معلم می‌توانید هم در آموزشگاه‌های زبان تدریس کنید و هم تدریس خصوصی انجام دهید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید به عنوان یک معلم زبان موفق شوید باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشید و بتوانید به خوبی با زبان‌آموزان ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این سعی کنید از روش‌های خلاقانه، جدید و جذاب برای تدریس استفاده کنید تا زبان‌آموزان به خوبی به یادگیری زبان علاقه‌مند شوند. بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که سبب تعامل هرچه بیشتر زبان‌آموزان در امر تدریس می‌شود.

12- ترجمه کنید

ترجمه نیز یکی دیگر از روش‌های قدیمی است که افراد از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های خوب شغل مترجمی این است که در بیشتر موارد افراد می‌توانند به عنوان فریلنسر فعالیت کنند و ملزم نیستند در روز و ساعت مشخصی برای ترجمه کردن در محل کارشان حاضر شوند بلکه می‌توانند مطابق با برنامه روزانه خود، در هر ساعت از شبانه روز به ترجمه کردن بپردازند.

به عنوان کسی که زبان انگلیسی خوانده اید و در این زمینه مهارت دارید، با یادگرفتن مهارت های ترجمه انگلیسی به فارسی می توانید در این حوزه کاری فعالیت کنید.

13- ترجمه بازی‌های یارانه‌ای

صنعت ساخت بازی‌های یارانه‌ای همیشه رو به رشد بوده‌است ولی در چند سال اخیر با افزایش چشمگیر ساخت بازی روبه‌رو شدیم.
این بازی‌ها محتواهای صوتی زیادی دارند که حتما باید به زبان‌های مختلف ترجمه شوند. ترجمه این بازی‌ها باعث می‌شود مخاطبان زیادی را از سراسر دنیا جذب کنند.
معمولا شرکت‌های ساخت بازی همیشه به‌ دنبال مترجمان حرفه‌ای هستند که بتوانند متن بازی‌ها را متناسب با سلیقه کشور زبان مقصد ترجمه کنند. شما می‌توانید با ترجمه متن صوتی این بازی‌ها درآمد کسب کنید. 

14- خواندن از روی متون انگلیسی

اگر به راحتی می توانید از روی متون انگلیسی بخوانید و تلفظ کلمات را کاملا درست ادا می‌کنید، می‌توانید از این مهارت پول دربیاورید.

وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری هستند که کتاب‌ها و مطالب صوتی دیگری را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. این وبسایت‌ها به افرادی نیاز دارند که بتوانند خیلی واضح و روان از روی متون کتاب‌ها و متون دیگر بخوانند. 


البته برای این کار علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی باید صدای نسبتا خوب و رسایی داشته‌باشید و کلمات را کاملا شمرده بیان کنید. هم‌چنین بهتر است بتوانید به دو لهجه اَمریکن و هم بریتیش صحبت کنید.

بعضی کتاب‌های داستانی شخصیت‌های مختلفی دارند. باید بتوانید به‌جای آن شخصیت‌ها صحبت کنید و حس آن شخصیت را به خواننده انتقال دهید.

15- آماده‌کردن افراد برای مصاحبه‌های کاری و دانشگاهی 

اگر به زبان انگلیسی کاملا مسلط هستید می‌توانید در مورد مصاحبه‌های کاری و دانشگاهی و نحوه انجام‌شدنشان مطالعه کنید و برای خود یک روش کسب درآمد بسازید. 

بسیاری از افرادی که می‌خواهند برای وارد‌شدن به شغلی در کشورهای دیگر مصاحبه انجام دهند یا بعضی دانشجویانی که باید برای واردشدن به دانشگاه با مسئول مربوطه مصاحبه کنند به فردی نیاز دارند که با آن‌ها مهارت اسپیکینگ کار کند؛ موضوعات و جملات پرکاربرد در مصاحبه‌ها را آموزش دهد و نحوه استفاده از جملات و کلمات رسمی را یاد دهد. 

16- برای دانشگاهیان کتاب ترجمه کنید

دانشگاهیان برای به روز کردن اطلاعات خود یا برای تکمیل رزومه خود نیازمند ترجمه کتاب‌های جدید و به روز جهانی هستند. اگر سطح زبان انگلیسی خوبی دارید، می‌توانید به آن‌ها در این زمینه کمک کنید. ترجمه کتاب فرآیندی لذت بخش است، اطلاعات شما را افزایش می دهد، همچنین برای شما هم تجربه کاری مفیدی است که می توانید به واسطه آن کارهای دیگری دریافت کنید.

17- تهیه بسته های آموزشی و فروش آن در اینترنت

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید و توانایی تهیه‌کردن بسته‌های آموزش مهارت‌های انگلیسی را دارید پس بهتر است همین الان دست به کار شوید. شاید این کار نیاز به تلاش زیادی داشته‌باشد ولی مطمئن باشید درآمد خوبی از این راه به‌دست می‌آورید. 

بر خلاف دوره‌های کسب‌وکار، فناوری یا بازاریابی، دوره‌های آموزش زبان اگر کامل و جامع باشند می‌توانند همیشه مورد استفاده قرار گیرند زیرا نیازی نیست محتوای آن مرتب به‌روزرسانی شود. این مزیت باعث می‌شود یک بار برای تولید این دوره آموزشی وقت بگذارید و تا مدت‌ها نگران به‌روز رسانی آن نباشید. 

می‌توانید بسته‌های آموزشی مختلفی مثل بسته‌های آموزش گرامر برای زبان عمومی یا گرامر برای آیلتس تهیه کنید. بسته‌های آموزشی برای اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ و اصطلاحات هم بسیار پرطرفدار هستند. باید با تحقیق درست متوجه نیاز افراد شوید و با توجه به نیاز آن‌ها محتوای آموزشی تهیه کنید.

برای فروش بسته‌های آموزشی پلتفرم‌های زیادی وجود دارند، بگردید و پلتفرمی قابل اعتماد پیدا کنید.
حتی می‌توانید برای خود وبسایتی راه‌اندازی کنید و علاوه بر نوشتن مطالب مفید، بسته‌های آموزشی‌تان را در آن برای فروش بگذارید. با فروش دوره‌های آموزشی در وبسایت خود نیازی نیست به پلتفرم‌های دیگر پورسانت پرداخت کنید. 

18- استخدام برای مکاتبات بین‌المللی بازرگانی 

امروزه شرکت‌های زیادی هستند که با کشورهای خارجی کار می کنند و صادرات و واردات انجام می‌دهند. بیشتر مواقع مکاتبه با این کشورها به زبان انگلیسی انجام می‌شود. این شرکت‌ها همیشه به‌دنبال فردی هستند که بتواند رابط میان آن‌ها و نماینده آن شرکت‌ها باشد.

شما به عنوان کسی که زبان انگلیسی می دانید و به چهار مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ مسلط هستید می‌توانید به استخدام این شرکت‌ها درآیید و درآمد بسیار خوبی به‌دست آورید. 

بیشتر مکاتبه‌ها با فرستادن ایمیل انجام می‌شود ولی بعضی مواقع ممکن است نیاز باشد تلفنی با نمایندگان کشورهای مختلف صحبت کنید. هم‌چنین در سال یک یا دو بار نمایندگان دیگر کشورها ممکن است حضوری به ایران بیایند و شما باید به‌عنوان فردی که در جریان کارها هستید، در جلسه حضور داشته‌باشید و در برقراری ارتباط همکاری کنید.

این شغل به تجربه و تسلط بسیار بالا بر انگلیسی نیاز دارد ولی در صورت تازه‌کار‌‌بودن و نداشتن سابقه هم می‌توانید از بعضی شرکت‌های کوچک‌تر پیشنهاد همکاری دریافت کنید.

19- کارکردن به عنوان مربی زبان انگلیسی 

مربی زبان یکی دیگر از مشاغلی است که می‌توان از آن درآمد خوبی به‌دست آورد.

 شاید فکر کنید مربی زبان همان معلم زبان است ولی این دو شغل با یکدیگر متفاوت هستند. معلم زبان فقط به آموزش زبان می‌پرازد ولی مربی زبان تلاش می‌کند به افراد توصیه‌ها و راهکارهایی را پیشنهاد کند که بتوانند زبان را با بهره‌وری بالاتری یاد بگیرند. 

مربی انگلیسی می‌تواند زمانی که افراد در مسیر یادگیری زبان دچار مشکل شده‌اند، هیچ پیش‌روی ندارند و نمی‌دانند چگونه باید این مشکل را حل کنند، به آن‌ها کمک کند تا راه درست را پیدا کنند.

افرادی که می‌خواهند تازه شروع به یادگیری زبان کنند و نمی‌دانند چگونه باید این مسیر را آغاز کنند می‌توانند از یک مربی انگلیسی کمک بگیرند و از نحوه شروع یادگیری آگاه شوند. توصیه‌های مربی زبان تنها در رابطه با زبان انگلیسی نیست او بعضی مواقع نکته‌ها و ترفندهایی را در مورد مطالعه بهتر آموزش می‌دهد.

شما می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری به‌عنوان یک مربی زبان کار کنید. 

20- ویرایش و تصحیح مقالات یا روزمه‌های انگلیسی و نوشتن انگیزه‌نامه

افراد زیادی هستند که برای درس‌خواندن و زندگی‌کردن به‌ تازگی وارد کشورهای انگلیسی زبان شدند ولی هنوز نتوانستند به سطح پیشرفته‌ای از زبان انگلیسی برسند. 

دانشجویان معمولا باید مقاله‌های زیادی تحویل دهند که باید از نظر انتخاب واژگان و قواعد دستوری درست باشد. شما به‌ عنوان کسی که به زبان انگلیسی مسلط هستید می‌توانید مقاله‌های این افراد را بخوانید، مشکلاتش را برطرف کرده و بابت این کار هزینه دریافت کنید. 

هم‌چنین می‌توانید به افرادی که به‌ دنبال کار هستند و می‌خواهند روزمه‌ای مناسب و جذاب آماده کنند، کمک کنید. رزومه‌ها باید از قواعد خاصی پیروی کنند و واژگان درستی در آن به کار رفته‌باشد. می‌توانید از ابتدا برای این افراد رزومه بنویسید یا رزومه‌شان را ویرایش کنید. البته این کار علاوه بر زبان انگلیسی به مطالعه و تحقیقات بیشتری هم نیاز دارد.

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد نوشتن انگیزه‌نامه برای افرادی است که می‌خواهند برای تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. انگیزه‌نامه برای دانشگاه بسیار مهم است و باید نکات اصلی و مهمی در آن ذکر شود. چون باید لحن رسمی داشته و قواعد گرامری آن کاملا درست باشد به فردی نیاز است که به زبان انگلیسی مسلط باشد.

به یاد داشته باشید اگر زبان انگلیسی تان خوب است، مهارتی ارزشمند دارید و می توانید با استفاده از آن درآمد کسب کنید. هیچ گاه برای ورود به بازار کار دیر نیست. پس از اگر زبان انگلیسی خوبی دارید، همین حالا از لیست بالا کارهایی که با سلیقه و روحیه شما همخوانی دارد را انتخاب کنید و با برنامه ریزی صحیح وارد بازار کار در این حوزه شوید. امیدواریم مطالعه این مطلب این روش‌ها برای شما موثر واقع شوند.

مطالب مرتبط