آیا می‌دانستید روزانه هزاران محتوا برای گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی تولید می‌شود؟

این جمله به خوبی نشان دهنده اهمیت روز افزون تولید محتوا برای کسب‌وکارهای اینترنتی است. پس صاحبان کسب‌وکارها، نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا برای فعالیت در این زمینه باید به خوبی با اصول و قواعد تولید محتوا برای سایت آشنا شوند و مهارت و کیفیت کار خود در این حیطه را افزایش دهند.

 در مطلب تولید محتوا چیست؟ شما را به طور کامل با تولید محتوا و هدف از انجام آن آشنا کردیم. در این مطلب قصد داریم مراحل تولید محتوا برای سایت را گام به گام به شما آموزش دهیم تا با اصول و قواعد آن آشنا شوید و به خوبی بتوانید در حیطه تولید محتوا فعالیت کنید.

گام یک: انتخاب موضوع برای تولید محتوای متنی

یکی از اهداف تولید محتوا برای سایت، آشنا کردن مخاطبان‌‌ با قابلیت‌ها و ویژگی‌های کسب‌وکار های اینترنتی است. معمولا مدیر تولید محتوای هر شرکت به کمک تقویم محتوا موضوعات مناسب را بر اساس استراتژی محتوای‌شان تعیین می‌کنند. حال اگر مدیر تولید محتوای یک شرکت هستید یا خودتان به عنوان نویسنده قصد انتخاب موضوع را دارید بهتر است موضوعات‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که مخاطبان‌تان به خوبی با همه ابعاد و ویژگی‌های کسب‌وکارتان آشنا شوند. همین طور سعی کنید به سوالاتی که مخاطبان‌تان درباره کسب‌وکار شما دارند پاسخ دهید.

content-creation-for-site

گام دو: پاسخ دادن به سوالات مخاطبان هدف

مثلا فرض کنید شما تولید کننده فشار سنج هستید. بهتر است درباره همه انواع فشارسنج‌هایی که تولید می‌کنید محتوا ایجاد کنید تا مخاطبان‌تان به خوبی با محصولات شما آشنا شوند. در این محتواها سعی کنید به تمامی سوالات مخاطبان‌تان درباره فشارسنج نیز پاسخ دهید و اطلاعات کاملی در اختیار آن‌ها بگذارید. مثلا کسی که قصد خرید فشار سنج را داشته باشد ممکن است با سوالات زیر مواجه شود.

  • فشارسنج عقربه‌ای بخرم یا دیجیتالی؟
  • کدام یک دقت بیشتری دارند؟
  • قیمت هر کدام چه قدر است؟
  • کدام یک کیفیت بهتری دارند؟
  • و ...

پس اگر بتوانید با فراهم کردن اطلاعات مناسب، به سوالات مخاطبان‌تان پاسخ دهید نه تنها به ایجاد اعتمادی دو طرفه کمک می‌کنید بلکه به مرور زمان آن‌ها را قانع می‌کنید از شما خرید کنند. اما چگونه می‌توانید با این سوالات آشنا شوید و درباره یک موضوع، اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطبان‌ قرار دهید؟

وب‌سایت buzzsumo: در این وب‌سایت می‌توانید میزان به اشتراک گذاشته شدن مقالات مختلف در فیسبوک و توییتر را ببینید و با همه مباحثی که پیرامون موضوع‌تان وجود دارد آشنا شوید. پس حتما از وب‌سایت buzzsumo استفاده کنید و کیفیت محتواهای‌تان را ارتقا دهید.

وب سایت answer the public : این وب‌سایت همه سوالات و موضوعاتی که پیرامون یک مبحث وجود دارد را به خوبی نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های جذاب answer the public این است که به صورت نمودارهای ساده همه مباحث پیرامون یک موضوع را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند راحت‌تر با همه مباحث آشنا شوید و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. حتما از وب‌سایت answer the public دیدن کنید و از ویژگی‌های جذاب آن برای تولید محتواهایی فوق‌العاده استفاده کنید.

گام سه: استفاده از کلیدواژه‌های مناسب

برای اینکه محتواهای‌تان به خوبی توسط موتورهای جست‌وجو پیدا شوند و در اختیار مخاطبان هدف‌ قرار بگیرند باید از کلیدواژه‌های مناسب استفاده کنید. کلیدواژه‌ها عباراتی هستند که مخاطبان هدف‌تان برای یافتن مطالب مورد نظرشان، آن‌ها را سرچ می‌کنند. کلیدواژه‌ها را می‌توانید در وب‌سایت keyword planner پیدا کنید. برای کار با این ابزار باید موضوع مورد نظرتان را در این وب‌سایت وارد کنید، سپس کلیدواژه‌هایی که مخاطبان برای یافتن آن موضوع استفاده می‌کنند در اختیارتان قرار می‌گیرد. علاوه بر این می‌توانید تعداد سرچ هر کلیدواژه را نیز مشاهده کنید و بنا به تصمیم خودتان دو الی سه عدد از آن‌ها را انتخاب کنید و طی متن به ویژه در عنوان‌های محتوای متنی‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

گام چهار: نگارش محتوای متنی

محتوای متنی‌تان باید ساختاری ‌اصولی داشته باشد. این ساختار شامل مقدمه، بخش اصلی و نتیجه‌گیری است. بخش اصلی نیز باید از چندین پاراگراف تشکیل شود. پاراگراف‌ها به وسیله عنوان‌ها (Heading2 و Heading3) از هم جدا می‌شوند ولی یادتان باشند بین پاراگراف‌های‌تان ارتباط موضوعی وجود داشته باشد و مخاطب بتواند به راحتی ارتباط بین آن‌ها را تشخیص دهد تا دچار سردرگمی نشود. پاراگراف‌هایی که برای محتوای وب‌سایت می‌نویسید اصلا لازم نیست از جملاتی طولانی تشکیل شوند. حتی گاهی یک جمله می‌تواند یکی از پاراگراف‌های شما را تشکیل دهد.

دلیل این موضوع این است که مخاطبان وب‌سایت‌ها تک‌تک جملات متن را نمی‌خوانند بلکه متن را اسکن می‌کنند. به همین خاطر وجود فاصله بین پاراگراف‌ها باعث می‌شود تا مطالب را تا انتهای متن پیگیری کنند.

از بین قسمت‌های مختلف محتوای متنی، تیترها و مقدمه کلیدی‌ترین بخش‌ها را تشکیل می‌دهند. در حقیقت عنوان‌ها و مقدمه، اصلی‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث جلب توجه مخاطبان‌تان شوند و آن‌ها را به مطالعه ادامه متن ترغیب کنند. اگر تیترها و مقدمه جذاب نباشند، مخاطب در همان ابتدای کار مطالعه مطلب شما را رها می‌کند و طبیعتا به اهداف مورد نظرتان دست نخواهید یافت. ما به شما در طراحی تیترها و نوشتن مقدمه‌ای جذاب کمک خواهیم کرد!

content-creation-training

تکنیک‌هایی برای نوشتن مقدمه و طراحی تیتر

برای طراحی تیترها و عنوان‌های جذاب می‌توانید از تکنیک‌های زیر کمک بگیرید:

  • سعی کنید در طراحی تیترها از اعداد استفاده کنید.

مثلا: سه روش تقویت زبان انگلیسی.

  • استفاده از کلماتی مانند دلایل، روش‌ها، نکات، ترفندها، تکنیک‌ها و ... می‌تواند تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان‌تان داشته باشد.

برای مثال: تکنیک‌های تقویت زبان انگلیسی.

  • در تیترها بیان کنید که چه مزیتی نسبت به رقبا دارید.

برای مثال: چند روش ساده برای تقویت زبان انگلیسی. در این تیتر استفاده از کلمه «ساده» می‌تواند بر مخاطبان تاثیر گذار باشد و مزیت شما نسبت به رقبا را نشان دهد.

  • احساسات مخاطب را درگیر کنید.

ایجاد احساساتی مانند ترس، لذت، عشق، کنجکاوی و ... می‌تواند باعث جذاب شدن محتوای متنی‌تان شود.

برای مثال: پنج اشتباه در زندگی که باعث از بین رفتن موفقیت‌های شگفت‌انگیز می‌شود.

  • برای جذاب‌تر کردن تیترهای‌تان از عبارات منفی استفاده کنید.

برای مثال: هفت کاری که قبل از مصاحبه‌های کاری نباید انجام دهید.

رعایت این موارد باعث جذاب شدن عنوان‌های‌تان خواهند شد. برای نگارش مقدمه‌ای جذاب و گیرا باید تمرکز زیادی داشته باشید و انرژی و زمان زیادی نیز صرف نوشتن این قسمت کنید. سعی کنید در مقدمه محتوای متنی‌تان مشخص کنید که در طول متن راجع به چه مسائلی صحبت خواهید کرد. این امر به مخاطب کمک می‌کند تا متوجه شود با مطالعه کامل این مطلب چه اطلاعاتی کسب خواهد کرد، به همین خاطر برای خواندن ادامه متن اشتیاق بیشتری خواهد داشت.

گام پنج: استفاده از عکس‌ها و اینفوگرافیک‌های مرتبط

یکی از بهترین روش‌ها برای جذاب کردن محتوای سایت‌تان استفاده از عکس‌ها و اینفوگرافیک‌های مرتبط با محتوای متنی‌تان است. استفاده از اینوفوگرافیک‌ها باعث می‌شود کاربر با یک نگاه تقریبا همه اطلاعات پیرامون یک موضوع را متوجه شود، علاوه بر این، هر چه محتوای تصویری استفاده شده جذاب‌تر باشد، احساس بهتری به مخاطب منتقل می‌شود و مطالعه متن برایش جذاب‌تر خواهد شد. پس هنگام انتخاب عکس سه نکته زیر را مد نظر قرار دهید:

  • عکس‌ها مرتبط با موضوع‌ محتوای‌تان باشند.
  • جذاب باشند.
  • کیفیت خوبی داشته باشند. عکس‌هایی با کیفیت بالا را می‌توانید به طور رایگان در سایت unsplash دانلود کنید.

فقط مراقب باشید که حجم زیاد تصاویر سرعت سایت‌تان را کاهش ندهد. بهتر است قبل از آپلود عکس‌ها حجم آن‌ها را کاهش دهید تا باعث کم شدن سرعت سایت‌تان نشوند. برای کاهش حجم عکس‌ها می‌توانید از وب‌سایت Optimizilla استفاده کنید.

گام ششم: از آدرس مرتبط برای مطلب (URL) استفاده کنید.

برای انتخاب URL حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سعی کنید URL کوتاه باشد.
  • کاملا مرتبط با موضوع محتوای متنی‌تان باشد.
  • و از کلیدواژه‌ها در URL نیز استفاده کنید.

رعایت این اصول به بهبود سئوی سایت‌تان بسیار کمک خواهد کرد.

راستی اگر دوست دارید با نکات و ترفندهای جذاب تولید محتوا برای سایت آشنا شوید حتما مطلب اصول تولید محتوا برای سایت را مطالعه کنید و با نکات ریز اما کلیدی در این زمینه آشنا شوید!

همان طور که دیدید هر یک از مراحل تولید محتوا برای سایت به مهارت‌های تخصصی و عملکرد دقیقی نیاز دارد. پس برای اینکه به اهداف‌تان دست پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم انجام هر یک از این مراحل را به افرادی با مهارت بالا بسپارید.

سفارش تولید محتوا برای ‌وب‌سایت